Rapunzel, ensimmäistä kertaa näitä kasvattelen ja suunnittelin jo, että ensi kesäksi istutan näitä paraatipaikalle, koska ovat koristeellisia ja komeita. Näyttää kelpaavan örkeille hyvin, sillä muutama on täynnä reikiä! :(
Mullakin oli tarkoitus laittaa niitä ihan kukkapenkkeihin ja -ruukkuihin taustakasveiksi komean olemuksensa vuoksi mutta pikkuhiljaa ne katosivat parempiin suihin
Korjasin tänään ainoasta lehtikaalista sadon ja se meni sitten kaalikääryleinä uuniin.
Weikko, voitko vähän tarkemmin kertoa kuinka sen valmistat? Minulla on muutama iso lehtikaali mutta en oikein ole päässyt sen kanssa sinuksi. Se on niin vahvan makuinen.
En päässyt tekemään. Siippa ryöppäsi lehdet ensin ja enempää en ehtiny näkemään. .
.
Se on perso kaalikääryleille. .
Ookoo
On se sen verran vahvan makuinen, että taytekin kaipaa vahvat mausteet. Muuten täyte vaikuttaa lopputuloksessa mauttomalta.
Hyvin on lehtikaali kestänyt pakkasta pihalla. Lauantaina viskoin halkopinon pressun päältä yli 5 cm jäitä ja lehtikaali ei ole moksiskaan.
Perjantaina kaivoin satoa hangen alta ruokapöytän.
Mitäh? Miten se voi olla vielä syömäkelpoista?
weikko, laittaisitko tiedon tännekin…
pääsisit piikkipaikalle:-)
Oli oikein mietoa ja hyvänmakuisia. Varsinkin ne nuorimmat lehdet. Ryöppäsin lautasella mikrossa ja söin napaani.
Olisikohan näissä lehtikaalilajikkeissa isojakin eroja. Ikään kuin mun kaali olisi kasvanut vaan siellä hangen alla. Lämmintähän siellä on ollut ja aurinkokin on varmaan paistanut osittain hangesta läpi. .
.
Moni tuttava on valittanut, että sellainen koristeeksi taimena ostettu alkaa syksyllä paleluttuaan mätänemään ja haisemaan pahalta, mutta toi mun siemenestä kasvattama lajike ei kyllä ole toiminut silleen.
Voisiko osasyy olla siinäkin, että ne koristekaalit usein laitetaan astiaan, mutta lehtikaalit kasvavat maassa, jossa niiden juuret ehkä säilyvät paremmin ja lunta kerääntyy enemmän päälle. Varmasti on lajikkeellakin merkitystä.
…ja kasvutapakin on erilainen; koristekaali tiukka pallo, johon kosteus kerääntyy, lehtikaali enemmänkin harvaoksainen “kuusi”, joka ravistelee vedet pois päältään.
Laitan uusiksi, kun mun eilinen viesti on näemmä hävinnyt eli: :
:
Päädyin samaan päätelmään Mai-Len kanssa. Ja koska täällä ei hiekkamaassa vesi pysy, niin kaalitkin kasvavat ruukuissa.
Voi itku, mulla on lehtikaali Redbor F1:sen pikkutaimia ihan liikaa. Tarvitsen niitä noin 5, ja taimia on n.50 kymmentä (jotenkin tupsahti se koko pussi multaan). Ja mulla ei ole sydäntä tappaa niitä ylimääräisiä pikkuisia.
Harmi että on tuota matkaa moonriverille niin paljon, olisin tullut hakemaan osan taimistasi tänne koilliseen Lappiin…
Harmi on joo. Jos niitä pystyy lähettämään kun kasvavat vähän, niin laitan sulle tulemaan postissa, halusit tai et =D
Lehtikaali oli talvehtinut. Uskomatonta. Kitkin äsken penkkiä, että voin istuttaa tämän kevään kylvetyt lehtikaalet, ja löysin penkistä viime syksynä katkaistun lehtikaalen töpövarren, josta puski uutta kaalta. Kaikkea sitä.