Kaali: Lehtikaali, Brassica oleracea v. sabellica

Mahtaisko sulla, Moonriveri, olla Red Russian? Ainakin kuvan perusteella on ihan samanlainen ku mulla. Mä oon jo napsinut joka toiseen ruokaan alhaalta lehtiä, mehukas ku mikä!

Millä lehtikaalia voi lannoittaa kesken näin kasvukauden? Hevonkukku, ripoteltuna, tai liemenä, vai joku muu? Meillä on vielä aika pieniä myöhemmin istutetut ja jotenkin pitäisi saada ne kasvamaan.

Hippi, minä kärräsin äskettäin kompostoitunutta hevonpeetä lehtikaalipenkkiin kun joku sanoi että kaali kasvaa hyvin hoopeessä. Ja tuhkaa ripottelin siihen pinnalle sitten. Nyt en siis ollenkaan tiedä teinkö oikein vai väärin, mutta jotenkin se tuntui oikealta ratkaisulta. Odota kuitenkin että joku joka oikeasti tietää, vastaa sinulle :slight_smile:

Kuulostaa hyvältä :o) Katsotaan jos viikonloppuna saisin aikaseksi. Kerro, jos alkaavat nyt räjähdysmäisesti kasvamaan.

Hippi, pitäisi saada nyt vettä siihen hoopeekerroksen päälle jotta siitä valuisi voimaa sinne kaaleille. Piti sataa maanantaina, ei ole vieläkään näkynyt. Uusin ennuste on että josko lauantaina. Mietin just että pitäiskö mennä sadetin laittamaan sinne. Ehkä menen, ei siitä kerroksesta mitään hyötyä ole siellä maan pinnalle kuivuessaan.

Muoks: siellä nyt sadetin supattaa On muuten aikalailla hankalaa yksin saada se sadetin oikeaan asemaan, siis kastumatta meinaan. Juokset sammuttamaan veden tuloa, siirrät sadetinta, juokset avaamaan veden tulon , kipität kasvimaalle katsomaan onko nyt hyvä, huomaat että väärään paikkaan suihkii, juokset sammuttamaan vedentuloa... ja sitä rataa. Iltalenkkeilyä tuokinsilmän isku

Minä en ole vielä saanut aikaiseksi kiikutettua kakkaa. Pitää tänään yrittää kun sade loppuu. Lehtikaaliin (isompiin) on muuten ilmestynyt reikiä ja keräkaalit on ensimmäistä kertaa syöty täyteen reikiä. Meillä ei ole ollut aiemmin tuholaisongelmaa. Luin, että mäntysuopalios auttaa. Täytyy hakea tänään kaupasta. Mikähän ötökkä se oikein on? Toimiikohan tuhka kaaleillekin ötököiden karkottimena ja lannoitteena?

Kuinkas te olette säilöneet lehtikaalia? Voiko pakastaa ryöpättynä? Säilyykö penkissä pitkällekin syksyyn?

Olga, löydät lehtikaali-viestisi nyt täältä. Laitoin sinulle tulemaan myös hölöä, katsotko postiasi :slight_smile:

Lehtikaalia minulla on eka kertaa. Olen kuivannut sitä ja tehnyt sitten viherjauhoa ja rouhetta. Rouhetta ripauttelen keittoihin, kastikkeisinn ym. ym.

Luin jostakin että voi olla pitkälle syksyyn penkissä. Maku vain paranee kun pakkanen pikkaisen puraisee.

Minun lehtikaalit on jättiläisiä mutta en oo kuitenkaan jotenki osannu niitä käyttää. Oisko hyviä reseptejä kellä?

Kaalikääryleitä niistä ei kannata tehdä, se keskellä menevä lentiruoti vai millä nimellä sitä kutsutaankaan on niin kova että ei ole mukava kääryleitä popsia. Muutenkaan ei pehmene samalla tavalla kuin tavallinen kaali, vaikka siis keitin toki ensin.

Kaalilaatikossa se menee jo paremmin, kun silloin voi huoletta poista sen lehtiruodin. Sosekeittoon ajattelin seuraavaksi sitä laittaa joukkoon.

Tuo kuivaaminen ja rouheeksi jauhaminen kuullostaa erinomaiselta ajatukselta. Sehän on niin vitamiinipitoinen että loistava ajatus lisäillä sitä jauheena/rouheena vähän siihen sun tähän ruuanvalmistuksessa :slight_smile:

Hyvänkokoiseksi ehti lehtikaali täällä Lapissakin ja ihan kukkapenkissä. Taidan kuitenkin odottaa että pakkasen puraisee, ennenkuin kokoan talteen.

Laitoin lehtikaalin siemenet 31.3 turveruukkuihin ja eilen oli noussut 3-4. Tänään jokaisessa ruukussa 5-12 alkua. Pitäisikö muutaman päivän päästä koulia jotenkin?

Koulin ja istutin isompaan astiaan taimet

laitan sit tänne kun en keräkaalesta ketjua löytänyt.
eli miksi kerä-ja lehtikaalintaimet alkoivat yhtäkkiä kuivumaan ja kuolemaan hitaasti mutta varmasti.
voivatko ne paleltua kun olivat pari tuntia noin neljässä lämpö asteessa. 
vieläköhän kerkiää kylvää uusia.

Tänään koulin lehtikaalit omiin purkkeihinsa. Jokohan ne uskaltaisi viedä lämmittämättömään kasvariin, jos peittäisi hallaharsolla? Kun ikkunatilaa ei ole…

RitvaL, minulla on kaikki kaalit olleet jo parisen viikkoa lämmittämättömässä kasvihuoneessa. Peittelen yöksi hallaharsolla, lämpötilasta riippuen yksin-kaksin- tai kolminkertaisella. Tänä aikana kasvarin sisällä on lämpö joitakin kertoja yöllä laskenut hiukan miinuksen puolelle mutta mitkään kasvit siellä harsojen alla eivät ole kärsineet. Useimmat kasvit olen sijoittanut sinne laastipaljujen sisälle kun ne siellä tyhjinä nököttävät. Niistä on saattanut olla hiukan apua lämpimänä pitämiseen kylminä öinä. Nythän luvattiin lämpimämpiä kelejä joten sinuna uskaltaisin viedä sinne. Muista suojata suoralta auringolta harsolla aluksi päivisin ettei käy köpelösti :slight_smile:

Kiitos, Nuu!

Palmukaali on satoisa ja erikoisen näköinen. Käytetään kai samaan tapaan kuin lehtikaalia? 

Onpa eevastiinalla komea palmukaali - mun yritykset tuhosi jokin örkki, joka rei’itti kaikki neljä palmukaalia aivan järkyttävän näköisiksi. Italian reissulla noita oli joka pihalla (joulukuussa…).