Toivon ainakin että se harso pitää hallankin haitat loitolla, mutta ei kannata kuvitella että tää kokemukseen perustuisi Eli älä ota Berino mitään riskejä vaan siksi että minä jo laitoin … saatoin tehdä isonkin virheen (siksi säästin muutamia taimia kasvariin vastaisen varalle).
Hermostuin lehtikaaliin aikoja sitten ja nakkasin penkkiin. Ovat kestäneet kyllä hyvin kylmää.
minä istutin keskiviikkona, enkä jättänyt varakappaleita kuistille turvaan. kaali on aika kestävä; punertamaan voi ruveta kylmällä säällä mutta kun minun taimeni ovat jo valmiiksi punaista sorttia, ei sitäkään oikein huomaa.
Miulla jäi penkkiä vähän, pistin tänään vasta kaskinauriin maahan. Mietin, vieläköhän lehtikaali ehtisi mitenkään? Jos laittaisi syksyllä harson alle kasvamaan. Nimittäin siemeniä on vajaa pussillinen jäljellä, joten hyvällä tuurilla tulisi hyvä sato. Eihän se tietty ota jos ei annakaan…
Mahtavaa! Täytyy illalla pistää maahan kokeeksi. :o)
Ei olisi ensimmäinen kerta kun taimet ovat menneet myyjällä sekaisin… Ainakin minun lehtikaalini ovat kasvaneet avoimena ja ripsuisena alusta alkaen.
Nyt on kaalit isoja ja komeita. Onkos kellään hyvää resepptiä niiden käyttöön? Vois alkaa niistä jos syömään lehtiä
Mummon teki lehtikaalimuhennosta, taisi jotenkin kuullottaa pannulla ja sitten hauduttaa kerman kanssa. Onko jollakin tarkempaa ohjetta?
Tuollakin tarkkuudella vois kokeilla. Ootteko aina keränny alimmat lehdet ja loppu kasvi jatkaa sitten kasvuaan?
Kiinnostaa minuakin. Olen nyt parina päivänä napsinut sieltä alimpia lehtiä ja käyttänyt ihan salaattina. Ongelmaksi tulee se ettei niitä lehtiä niin kamalasti ole napsittavaksi, joten haluaisin minäkin tiedon voiko niitä sieltä napsia ilman että kasvi pahastuu?
Ei lehtikaali tee kerää?
AIka kovia noi lehdet! Päästinkö liian isoiksi? Ruodit vedin irti kun olivat valtavan sitkeitä. Ei kyllä pannulliseen niin kauheen montaa lehteä tarvinu!
Tämmösiä roikaleita nää ois nyt
Mulla on eri lajiketta kuin Tipilinnulla, kun lehdissä on tuota luumunväristä. Ja joku öttiäinen syö niihin reikiä
Suihkutettuna?
ok, tackar=)
Tuo Tipilinnun lehtikaali näyttää vähän palmukaalilta.
Lehtikaali on hyvää (nuorena) silputtuna voileivän päälle. Siinähän on enemmän C -vitamiinia kuin muissa kaaleissa. Mun kaalit menivät pieleen, kun mikään sortti ei täsmää. Ostin laiskuuttani taimet.
Tarkoitan, että kaali on nuori eikä välttämättä syöjä.
Minä jo että vanhan hammas ei ennää pysty
Mulla muut kaalit vierestä syöty, noi ei kelpaa
Tipilintu, voishan se niinkin olla. Juuttuis pian tekarit kaaliin.
Olihan asiallinen tarkennus.
Joo, tai, vanahana ei vatsa ennää kestä