Jeps, päästä poikki vaan. Sivuversot jatkavat kasvuaan!
Nuput aukeavat aika nopsaan, ja sitten paras laatu on mennyttä.
Kannattaa katsoa ja huudella kukinto tarkkaan. Ne kypsennetyt madot ovat vähän ällöjä…
Jeps, päästä poikki vaan. Sivuversot jatkavat kasvuaan!
Nuput aukeavat aika nopsaan, ja sitten paras laatu on mennyttä.
Kannattaa katsoa ja huudella kukinto tarkkaan. Ne kypsennetyt madot ovat vähän ällöjä…
Kiitos Kaisaliisa, en olisi itse kyllä tajunnut ryhtyä sadonkorjuuseen vielä. Kaikki olis mennyt yhdestä kasvista samalla kertaa sitten joskus… Ei se kyllä vielä iso ole, ei edes nyrkin kokoinen. Mutta menen ja noukin pois - käsitin että tarkoitat että minulla ja matosilla ym. ötököillä on pienoinen kilpajuoksu sen suhteen kuka saa suun makeaksi
Eikä olis tullut pieneen mieleenkään alkaa kukintoa tarkastelemaan muuten kuin pintapuolisesti - ei kaupan parsakaaleissa ikinä ole matoja
Parsakaali on kasvutavaltaan erilainen kuin esim. kukkakaali ja keräkaali. Parsakaalin satoa ei voi odottaa ja kasvattaa suuremmaksi ja suuremmaksi, vaan kukinnot on kerättävä sopivassa vaiheessa. Parsakaalin sadonkorjuuseen täytyy siis ryhtyä otollisella hetkellä.
Kukinnot, tai mikä onkaan oikea nimitys, on korjattava ennen kuin keltaiset kukat aukeavat. Parhaimmillaan ne ovat silloin kun nuput ovat ihan pieniä, ryynimäisiä. Nuun kuvassa olin huomaavinani hienoista aukeamista jo!
Kysymys ei ole siis kilpajuoksusta toukkien, vaan kukkimisen kanssa . Kukkien avautuessa syötävä osa muuttuu puisevammaksia ja harsuksi, se ei ole enää niin herkullista. Ja (mahdollisista) toukista saa hyvän valkuaislisän kasvisateriaan . Tosin kypsinä ne on helppo nostaa lautasen reunalle...
Ostin epähuomiossa parsakaalin taimia keväällä. Lehden ovat reikiä täynnä ja ajattelin, että ei niistä mitään tule, mutta nyt kuitenkin kahdessa kasvissa on alkuja. Millä saisin pidettyä ötökät loitolla? Keittelen para-aikaa nokkosvettä torjuntaa varten ja käyn kippaamassa niskaan, mutta olisiko joku muukin luonnonmukainen karkoitus joka toimisi? Pitäisikö ne lehdet leikata nyt pois? Kamalan suuret.
Latvaharsolla?
Onko kellään kokemuksia parsakaalin kasvattamisesta ruukussa tai muussa astiassa? Mitenhän onnistuu Rovaniemen korkeuksilla? Vinkkejä ja kokemuksia vastaanotetaan
Parsakaali ja parsakukkakaali upotettu kaulaa myöten. Isäntä ihmetteli keittiöön tullessaan, että mitä ihmeen rullia mä kieputtelen. No kaalikääryleitä (pyöritin taimet pienen multapaakun ympärille rullalle ja sitten uuteen ruukkuun). Toivottavasti selviävät hengissä…
Ostin eilen hetken mielijohteesta pussin parsakaalin siemeniä. Ikänä en ole niitä kasvatellut, joten ihan peruskysymys: voiko vielä kylvää suoraan avomaalle tai edes esikasvatukseen sisätiloihin? Ehtiikö tulla enää minkäänlaista satoa vai säästänkö siemenet ensi vuoteen?
Mun parsakaalisiemenpussi pyytää esikasvatuskylvöä sisällä huhti-toukokuus vaihteessa.
Kyllä tuolla kirjassa sanotaan, että etelässä ehtisi avomaalle kylvettynä. Voisihan sitä muutaman kokeilla, jos vaikka tuuri kävisi.
Kiitos rohkaisusta Kreeta-Eulaalia! Osa siemenistä on nyt maassa, katsotaan mitä tulee. Seuraavaksi onkin sitten opiskeltava parsakaalin kasvatusta.
Luin tuota vanhaa tekstiketjua ja yllätyin että parsa on noin arka tuholaisille. Sain siemenet viljelijältä, joka harrastaa parsaa vähän enemmänkin ja hän sanoi ettei olisi tuholaisherkkä.
Mulle vissiin kerrottiin muunneltua totuutta.
Parsat on muuten sirkkalehdillä. Istutin yhteen kohtaan aina 2 siementä ja melkein kaikki itäneet. Annanko olla vai onko pakko karsia niistä se huonompi pois.
Pitää muistaa, että parsa ja parsakaali ovat kaksi eri kasvia. Ekalla ei liene tuholaisia, mutta kaalikasveille niitä kyllä löytyy ihan riittämiin.
Siis jos parsakaalista kysymys niin kannattaa kasvattaa mahdollisimman kauan harson alla, sen löytää muuten kaikki mahdolliset ja mahdottomat ötökät. Mutta jos kyse parsasta, niin sen kimppuun en ole nähnyt vielä muiden kuin peltomyyrien käyvän. Kuten Paulastiina kirjoitti, ne on kaksi ihan eri kasvia!
Ai niin. Tuli lyhennettyä vähän liikaa. Siis olen kyllä saanut parsakaalin siemeniä ja niistä antaja sanoi ettei ole arka tuholaisille. Siis sitä kukkakaalin vihreää vastinetta ;D
Justiinsa se parsakaali, samoin kuin kukkakaali, kannattaa kasvattaa harson alla koska kerää itseensä runsaasti tuholaisia. Taisin kolmena kesänä yrittää parsa- ja kukkakaalin kasvatusta, mutta luovutin kun niissä oli aina toukkia… Niin että olen siementen antajan kanssa jyrkästi eri mieltä!
Kaalien kasvattamisessa on tärkeintä se, että harson levittää taimien päälle heti, kun ne on istutettu. Ja pitää niin kauan kuin mahdollista.
Ja mä en yritäkään enää mitään muuta kaalia kuin parsakaalia. Meillä se on kasvanut terveenä ilman harsoa tähän saakka. Mutta mitä tuo ilmastonmuutos sitte tekeekään??
Tehoaako mäntysuopaliuos niihin ötököihin vai vaatiiko kovemmat aineet.
Voi se mäntysuopaliuos tehotakin, mutta mulla se maistuu suussa syödessä. En tiedä maistuuko se oikeasti, mutta jos mäntysuopaa tai Tolua suihkin syötäviin juttuihin niin ne vaan maistuu sille.