Upotetaan oikein syvään ja annetaan kasvutaikaa jotta tulisi paljon ruusukaalia.
Upotettu
Osui ja upposi täälläkin. Niitä oli kyllä niin paljon, että joudun vielä pulaan kaikkien kanssa. En kuitenkaan raaskinut hävittää.
hujoppeja ruohoja oli mulla kans niin kauan kun ulos istutin, komeet kaalit tuli metrin heinikossa,(en ollut paikalla kitkemässä heinikkoa) tosin ilman niitä kaaleja… eli varmaan tänäkin vuonna vahvistuvat vasta ulkona…
Koulin niitä himpun syvempään. Aika homma oli niitä pitkiä, ohuita suiruja näillä tumpeloilla nakeilla siirrellä. Saapi nähdä, moniko siitä käsittelystä selvisi hengissä.
Tänään pistin ruusukaalin taimet multaan. Olivat aika huonolla hoidolla koulukiireiden takia, joten en niitä enää viitsinyt jäädä surkuttelemaan. Selviävät jos selviävät. Eivät tosiaankaan näyttäneet mitenkään hyviltä. Pitäs pikkuhiljaa oppia käsittään, että montako tainta mitäkin kasvia mahtuu tonne kasvimaalle, ettei turhaan yritä satoja taimia paapoa. Siinä aina jotkut sitten unohtuvat.
Ja tosiaan ekoja kasvulehtiä myöten upottelin.
Minun ruusukaalini ovat jo hieman vahvistuneet.
Kahta lajia laitoin.
Tässä tämä vihreä malli
Ja toisena lajikkeena on tällainen lilan värinen. Tuo vihreä tuntuu kasvavan hieman nopeammin, kuin tämä.
Latvoinpa tänään ekan ruusukaalin, että pääsisin syömään.
Oikeinko siitä satoa tulee? Pitäisi varmaan nyt jo olla jotain sadon alkua näkyvissä jos sitä on tulossa? Minulla on kyllä itse kasvusto komea mutta taitaa siihen jäädä En viime vuonnakaan onnistunut.
Enpäs sen tarkemmin katsonut, mutta kyseessähän on normaali latvominen. Yhden vasta latvoin, kun tuo kestää niin reilusti pakkastakin.
Päätinpä sitten tänäkin vuonna vielä koittaa tuota ruusukaalia. Kylvin tänään 14 purkkia lilaa ja 14 purkkia tuota ihan vihreää lajiketta.
Aikaisemmista kokeiluista en ole satoa onnistunut saamaan. On tuo mummolan maa niin onnettoman ravinneköyhää ollut, kun siinä on reilut kymmenen vuotta kasvateltu, eikä koko aikana lannoiteltu. Nyt olen sitä parisen vuotta parannellut, jos se vaikka siitä alkaisi pian toipumaan.
Pitää kai tätä ruusukaaltakin kokeilla, vaikka pelkään, ettei hyvin käy. Vielä en uskalla siemeniä kylvää, täällä kun ei taimia pääse vielä pitkään aikaa ulos laittamaan ja kavihuonekin on vielä haaveena.
Tänä vuonna on meillä ainakin poikkeuksellisen sinnikkäitä kirppoja, parissa päivässä kasvustot syöty ja jouduttiin tekemään uusintakylvö. Voi pirulaiset.
Nopeita ovat tänä vuonna, onneksi ehdin hätiin mäntysuopineni, ehkä se vähän auttoi, että pysyvät hengissä. Harsoa ei riittänyt kaikille onnettomille. Eipä ole ennen parissa päivässä syöty.
Kirppoja oli meilläkin kaalintaimien kimpussa kasvarissa, mutta tuhka auttoi hyvin.
Huh, nyt pelottaa, meillä kaalintaimet ovat vielä koskemattomia (ja kelvottoman kokoisia). Tosin ovat harson alla, ja osan jopa istutin laatikoihin hiekkaviljelyyn ja kauas kasvimaalta, josko kirpat eksyisi matkalla, näitäkin ajattelin pitää koko kesän harsolla peitettynä.
Harson alla pidän minäkin pitkälle kesään sitten kun olen istuttanut maahan. Taimikasvatusvaiheessa kasvarissa en ole jaksanut harson alla pitää. Taisi olla eka kerta tänä keväänä, että kirpat hyökkäsivät kaaleihin kasvarissa, vaikka vuosikausia olen siellä kaalintaimet kasvattanut.
Meillä alkaa tänään sadonkorjuu, kaikki taimista jotka jäi hyönteisverkon ulkopuolelle on sato syöty kelvottomiksi, mutta hyvältä näyttää verkon sisällä. Ensi vuodeksi ostan tuota verkkoa kyllä koko kaalimaalle, älyttömän hyvä, harmi vaan kun kirpat pääsi siitä läpi. Jos laittais siihen vielä harso päälle alkukesästä minkä voi sitten heinäkuussa tempaista pois.
Voi olen kade, jos sinulla jo ruusukaaleja korjattavaksi. Itse olen niitä tänä kesänä pitkän tauon jälkeen taas yrittänyt, mutta kaalin alut ovat vasta pieniä silmuja, eivät taida mihinkään keretä. Muuten ovat kyllä upeita, lehdet aivan ehjiä eivät yhtään syötyjä. Harso oli päällä ehkä heinäkuun puoleen väliin asti, sen jälkeen ei mitään.
Koko kaalimaani on aina harsoilla peitettynä kunnes alan parsakaaleista satoa kerätä. Auttaa ehdottomasti, eivät ole koskaan syötyjä. Paitsi joskus ollut etanoista vaivaa loppukesällä lähinnä keräkaaleilla.