Kaali: Ruusukaali, Brassica oleracea v. gemmifera

Kysynpä vielä: mihin aikaan kylvit ruusukaalit? Ovat niin hitaita. Utelisin vielä lajikettasi. Voihan se siinäkin olla se taika.

Kylvö oli 7.5. ja kasvoivat kasvihuoneessa kunnes istutus oli 29.5. Osa taimista kouli kirppojen hellässä huomassa, en ole näköjään laittanut ylös milloin istutettiin uudet taimet. Lajiketta en tähän hätään löydä, mutta jos voi ulkomuistiin luottaa niin se oli Abacus F1, pyysin nimenomaan siemenkauppiaalta aloittelijalle sopivaa aikaista lajiketta. Eilen keräsin jopa liian isoja keriä pois, mutta suurin osa sadosta on vielä liian pientä.

Minä kylvin omat ‘Darkmar 21’-ruusukaalini jo 3.4., kasvihuoneessa kasvoivat, ulos istutin samoihin aikoihin kuin sinä,ehkä hieman aikaisemmin ja siis ei mitään keriä vielä. Mistäköhän tuon Abacus F1 lajikkeen löysit? Ovatko hyvän makuisia?

Mulla on tuota samaa ‘Darkmar 21’ ruusukaalia. Suurinpiirtein samoihin aikoihin kylvetty,kuin Tuomipihlajakin, mutta penkkiin pääsi kyllä myöhemmin eikä mitään kerännäköistä näköpiirissä! Ihan kauniit ja komeat taimet muuten, mutta kun tykkään ruusukaalista, niin olishan se kiva saada satoakin. Noista aikasista lajikkeista olisi kyllä kiva saada enemmän tietoa.

jos ei aikaisia lajikkeita satu kohdalle niin kokeilkaa poistaa muutama alalehti ja katkaiskaa taimesta latva joskus siinä vaiheessa, kun tuntuu, etteihän tästä mitään tule. - joka tapauksessahan ruusukaali "Kehittyy hitaasti ja kasvaa pitkälle myöhäissyksyyn saakka, jolloin sato korjataan. Maku on parhaimmillaan muutaman pakkasyön jälkeen"  niin kuin kasvatusohjeissa sanotaan.

Täytyypä poistella muutama alalehti ja tutkia tuota latvaa. Nyt on niin paljon parsakaalia, että en satoa vielä kaipaakaan, mutta toivotaan kumminkin että ehtisivät ennen talvea. Ei juuri näytä edes siltä, mutta ehkäpä ne sitten äkkiä pullistuvat, kun alkavat.

Kiitos vinkistä mai-lee!

Mulla olivat viime vuonna tosi hitaita, syyskuun puolella vasta ihan yhtäkkiä kasvoivat. Olivat vaan niin pahoja, ettei kukaan syönyt. Nyt ovat jo aika isoja, ja ainakin etanoille on maistunut. Saa nähdä innostunko enää yrittämään.

Mullakin on vähän sellainen muisto, että olivat pahoja, kun viimeksi niitä kasvatin, mutta siitä on kauan. Oon toivonut, että jos mun makuaisti tai ite ruusukaalit ois muuttunu. Niitä kun niin kehutaan suureksi herkuksi.

No mulla oli vika ainakin niissä kaaleissa eikä omassa suussa :slight_smile: Kaupan kaalit ja pakasteetkin ovat olleet ihan hyviä, mutta ne omat oli ihan järkyttävän happamia ja karvaita, ei edes isännälle kelvanneet :smiley: Vaikuttaakohan siihen makuun joku lannoitus tai kastelu, viime kesähän oli meillä mahdottoman kuiva.

:slight_smile: lukekaapas uudelleen kopioimistani kasvatusohjeista viimeinen lause. jos sittenkin vielä on pahaa, niin ryöpätkää ja pakastakaa, jouluna maistuvat jo…

Jaa, no mä odotin vaan marraskuulle :smiley: . Eikä tullut mieleenkään pakastaa, vaan kompostoida :slight_smile:

Siemenet tilasin suuren siemenliikken kautta, en tiedä myyvätkö kotitarvekäyttöön, pussissa oli 2500 siementä. Pitää tänään maistella noita, en ole vielä kerennyt kun myyntiin on mennyt niin paljon. Tuli vaan mieleen, jos joku olisi kiinnostunut niin voisinhan ensi vuonna tilata vaikka yhden ylimääräisen pussin ja jakaa sen sitten vaikka pienemmiksi osiksi?

Joo, hyvää vauhtia nuo kyllä kasvaa ja ihan hyvänmakuisiakin, raakana maku vähän potkii mutta uunin jälkeen tosi hyviä. Kerätty on nyt pari kertaa viikkoon satoa ettei mene liian suuriksi kerät. Harmi kun tuo lajike ei kestä varastossa säilyttämistä, tästä tuli vähän nyt tallainen kausituote.

Hanttu, kyllähän tuo sinun lajikkeesi kiinnostavalta kuulostaa. Keriikö se hyvin? Eli että tuleeko keristä tiiviitä palloja? Jos niin on, niin kyllä olen kiinnostunut ehdotuksestasi.

Apua! Kirpat syö ruusukaalit! Epäilys herännyt, tuleeko niistä mutenkaan mitään. Kerät n. 4-5 cm löyhiä löppösiä.

Onko tällä palstalla jotain sellasia asetuksia, että saa uusimmat viestit näkymään ekana? Sivujen kelailu uusiin viesteihin on aika…

Sirdalii, laitan yksityisviestillä sinulle neuvoja palsta-asioissa.

Kyllä kerät on tiiviitä, jos eivät pääse kasvamaan gollf-pallon kokoisiksi, sitten löyhtyvät. Tuoreina maku aika kirpeä, mutta uunin tai paistamisen jälkeen tosi hyviä. Vierastan vähän tuota ruusukaalien keittämistä. Ensi vuonna tilaan kuitenkin tuota samaa lajiketta myös jas sitten jotain varastossa säilyvää lajiketta mikä tekee kerät myöhään. Kyllä noista pieniä eriä riittää jaettavaksi jos muut ei innostu. :slight_smile:

Hanttu, kivaa! Palataan asiaan kevään korvalla, jookos?

Juu, tottakai, muistuta kovasti. Meille tulee perheenlisäystä helmi-maaliskuun vaihteessa, joten saattaa muut asiat jotenkin jäädä vähän toisella kädellä hoidettaviksi mut eiköhän se siitä :slight_smile: