Käenkaali eli Ketunleipä ( revonrieska ), Oxalis acetosella

Käenkaali eli Metsäkäenkaali  eli ketunleipä, joskus myös revonrieska, on monivuotinen, 5–10 cm korkea, hento monivuotinen ruoho, joka kasvaa Suomessa yleisenä Etelä- ja Keski-Suomen lehdoissa ja lehtomaisissa metsissä harvinaistuen Rovaniemen ja Kuusamon korkeudelle asti, jota pohjoisempana se ei kasva. Lähde: Wikipedia

Luontoportti

Käenkaali eli Ketunleipä kukkii tällä hetkellä täällä meillä päin. Muistan lapsena niitä metsässä ihastelleeni ja  maistelleeni. Poikani teki samoin, ja nyt on hänen lapsiensa vuoro tehdä metsämaisteluja.  Hyvin näyttää kestäneen ketunleivän lumo aikaa :slight_smile:

Ei taida pentistä löytyä ketään joka ei joskus olis ketunleipää maistanut ? 

Minä olen lapsena niitä syönyt monet kerrat. Niitä kasvoi runsaasti angervopuskien alla. Muutaman vuoden on ollut meillä pihassa niitä. Ilmestyivät itsestään ja ovat purppuraheisiangervon varjossa. Nätti kasvi ja mukava napostella.

Tosi kaunis kukka. Ihan hyvin pärjää kauneudessaan kevään pienille sipulikukille.
Mullakin sitä on ilmestynyt kukka-alueille ja on suojelun kohde.
Tuossa lähimetsässä olen nyhtäny muuta kasvustoa pois että pääsis kunnolla keviämään.
Olen syöny ja napsin kulkiessain vieläkin.

Ketunleipä on hempeän nätti.

Ihana kuva Jatuuli.  Kiitos, juuri tollasta tänne kaipasinkin :slight_smile:

Viime kesänä ilmestyi kukkapenkkkeihini jonkinsortin käenkaali. Onhan se nätti, mutta kun niitä on nyt joka paikassa. Onkohan tullut ostomullan mukana?