Käenkaali (Onnenapila), oxalis ryhmä

Olen vuosia sitten ostanut näiden käpyjä pussillisen, ja ovat kiitollisia ruukkukasveja kun talvetan ne samoin kuin daaliat, gladiolukset sun muut. Tämä on Oxalis deppei, "Iron cross"

Täällä kukkelehtii tämän vuoden hankintani, muistaakseni Oxalis lasiocarpa. Tuota deppeitä mulla on vähän siellä täällä, aluskasvina mm. pasuunoilla.

Meillä on poikien ikkunalla kolmea lajia käenkaaleja. Kaksi on kasvatettu kävyistä - vihreälehtinen valkoisin kukin ja viininpunalehtinen vaaleanpunaisin kukin. Kolmas kasvaa pienistä sipuleista, tuollainen kaksivärinen lehti kuin Temskun kuvissa, kukkia en ole siinä vielä nähnyt.

Pihalla on sitten se viininpunainen, keltakukkainen pihakäenkaali.

Minullakin on ikkunalla sitä vihreälehtistä, valkokukkaista "onnenapilaa" parissakin ruukussa, ja tykkään kovasti. Sitä punalehtistä, vaaleanpunakukkaista olen etsinyt, mutta vielä en ole mistään löytänyt, joten jos jollain on joskus ylimääräisiä käpyjä siitä, niin ottaisin ilomielin vastaan... silmän isku Tuota, jossa on kaksiväriset lehdet, en ole saanut menestymään, vaikka pariin otteeseen olen yrittänyt. Ensimmäisellä kerralla sipuleista ei kasvanut mitään, ja toisella yrittämällä jokaiseen sipuliin tuli muutamia kauhean pitkiä lehtiä, eikä se ollut kovin nätti. Tuollaista tuuheaa puskaa en saanut aikaiseksi. Seuraavana kesänä ei kasvanukaan enää mitään...

Oxalis Regnelli (Lucky Shamrock) . Valkokäenkaali.

Samoja ongelmia kirjavalehtisen sipulikasvatin kanssa kuin Tinylla. Hujoppeja kasvaa. Ja niin kuin noista kuvistakin näkyy, “sipuliapilat” ovat neli- ja “käpyapilat” kolmilehtisiä.

Nuo teidän käenkaalit jäivät mieleeni… Mistähän niitä voisi tilata, siis käpyjä tai sipuleita?

Ainakin jotakin laatuja löytyy ihan marketeista.

Annoin valkokäenkaaleni lakastua talveksi, taisi luovuttaa vasta marraskuussa, ajattelin että jokohan kaivelen ne kätköistään. Onko kukaan muu antanut lakastua ja joko olette ottaneet uudelleen esille?

Olen kasvattanut vain purppurakäenkaalia, mutta valkokäenkaali on käsittääkseni samanlainen kasvatuksen suhteen. Annan kasvuston lakastua itsekseen joka syksy ja keväällä aloitan taas alusta.

Sain ystävältäni muutama vuosi sitten valkoisen käenkaalin käpyjä. Silloin ne oli mustia ja haisevia kun olivat unohtuneet johonkin kosteaan purkkiin.

Minulla ne on kasvanut pienenpienessä purkissa kesät talvet. Kesällä olen nostanut ulos, talven antanut olla ikkunalla. Välillä olen leikannut sen matalaksi. Nyt nostin koko paakun ylös mullasta ja sehän oli täynnä kauniin oranssinpunaisia käpyjä :). Nyt voisin istuttaa ne uudestaan, parempaan ruukkuun ja multaan. Kuinka syvälle multaan laitan kävyt?

Tänään meikäläistä onnisti! Olen käynyt kaikki lähiseudun kaupat läpi kytäten sipuleiden tuloa, ja kun niitä on alkanut ilmestyä, ei yhdenkään valikoimiin ole kuulunut mitään oxaliksia. Mutta tänään Pr....ssa käydessäni huomasin valikoimissa meksikonkäenkaalin, oxalis lasiandra. Arvatkaa vaan sujahtiko sipulipussi pikaisesti koriin?naurua

Kyllä kyllä, syystäkin :slight_smile: Kaunis kasvi ja mielenkiintoiset lehdetkin! Itse toivoisin, että löytäisin ‘Iron crossin’ käpyjä, pihalle ruukkuun istuttaisin.

jahoolii, laitan hölöpostia.

Plääh, menin tänään ihan asioikseni täkäläiseen Pr…aan, eikä siellä mitä O. lasiandraa ollut! Voi vitsivitsi!

Onkohan tämä madeiralainen keltakäenkaalia ? Oli vähän suppuinen vielä. Tienvarrella.

Taitavat nuo sipulivalikoimat vaihdella myymälöittäin. Nämä löysin Olarin Pr…sta, mutta Isossa omenassa en niitä ole nähnyt.

Merlin, kiitos, tässä ne lähettämäsi onnenapilat,..Oxalis deppei, ''Iron cross''.. on jo kukassa ;-)

Voi kun tykkään niistä, kasvavat kyllä korkeutta, kuuluuko niiden olla pitkiä, vai onko kasvatuksessani jotain vikaa, vikaa, vikaa ?

Ilo ihan molemmanpuolinen, satues. Lehdet ovat hauskasti kuvioidut ja lehtien väri kaunis !

Minulla on aika roikuleita myös. Luulen että ovat olleet liian vähässä valossa, muutaman viikon päästä pääsevät ulos.

Ihania kuitenkin, kun kasvavat niin nopeasti. Ensimmäistä kertaa kasvattelen.