Käenkaali (Onnenapila), oxalis ryhmä

Minä pidän käenkaalejani jatkuvasti sisällä huonekasveina ja minusta ne ovat kauneimmillaan pohjoisikkunalla, kun valo siilautuu lehtien läpi. Eivät ne talvellakaan rupsahda, kun vaan pitää huolen, ettei kastele niitä läkähdyksiin. Pidän pidemmän kastelutauon, jos lehtiä alkaa kellastua useita.

Viime syksynä toin tupaan myös yhden pihakäenkaalin ja se oli tosi nätti oman aikansa. Sen heivasin kyllä pihalle heti kevään tultua, sillä rupesin pelkäämään, että se siementää naapuriruukkuihin sisällä. Siitä tuli kiva “pikkupuu” sisällä.

Sand, kasvavatko kuinka pitkiksi pohjoisikkunalla?

Vai onko honteloon kasvuun jokin muu syy kuin valon vähyys? Liian voimakas multa?

Kaisaliisa, eivät käenkaalini minusta honteloita ole - tuo pihakäenkaali oli hauska kokeilu ja siitä tosiaan sisällä kasvoi pystyvartinen, kun se ulkona vaeltaa mieluummin maata pitkin.

Käenkaalien kanssa olen vuosia mullistanut ja pidän niitä sekä sisä- että ruukkukasveina ulkona. Talvetan ruukut ja nyt kun ne ovat olleet kasvihuoneessa…olisiko pari viikkoa jo? on kasvua pökännyt ja hyvässä valossa ne ovat tosiaankin tanakoita.

Huonekasvina minulla on sitä valkokukkaista muratin kanssa samassa amppelissa eikä ole ollenkaan pahan näköinen yhdistelmä.

Purppurakäenkaalilla on kova tuo kasvuvauhti näin keväällä: kolmessa viikossa istuttamisesta kukintaan. Olen aloittanut kasvatuksen sisällä, mutta vien purkit ulos heti, kun hallanvaara on ohi. Onnenkäenkaalia olen kasvattanut vain ulkona isossa ruukussa. Molemmat pidän talven kuiviltaan purkeissaan ja aloitan kasvatuksen keväällä uudelleen. Pihakäenkaali ei minulla ole oikein menestynyt, vaikka sen pitäisi olla takuuvarma ja tulla vielä riesaksikin.

Oxalis deppei Iron Cross aloitti myös jo kukintansa

En ollut uskoa korviani, kun nuori ystäväni väitti, että purppurakäenkaali lisääntyy myös lehtiä juurruttamalla. Mutta totta se on. Kokeilin itsekin vesilasimenetelmää, ja juuria se varrenhuitukka vaan kasvattaa. Aika outoa !

Huono aika laittaa multaan ostamani mukulat (O. adenophylla) , mutta... Kuinka kauan menee että ne sieltä mullasta nousevat?

muoks. Mukulat on siis sisällä. Ajattelin kokeilla huonekasvina... hymy

Nousevat ihan muutamassa päivässä pintaan. Kukkimiseen menee vain pari viikkoa/muutama viikko - nopeakasvuisin koskaan tapaamani kasvi!

No sitten on joku vialla koska ne on olleet mullassa 2vk ja mtn ei ole tapahtunut! =( Juuria ehkä vähä kasvatelleet. Voiko niitä istutuksen yhteydessä kastella liikaa?

Onkohan niillä jokin sisäinen kalenteri, tai ehkä ovat kuivahtaneet kaupassa/säilytyksessä. Keväällä kasvuvauhti oli ihan huima!

(Tuskin ne yhdestä liikakastelusta huonoa tykkäävät?)

No niin minäkin aattelin. Jospa minä kevääseen sitten antaisin ne mullassa olla, jos eivät nouse niin ovat sitte varmaan kuivahtaneet. Täytyy vaan siirtää pois 'paraati’paikalta, toiseen lämpimään paikkaan.

Mulla on oxalis triangularis=)Täysin purppurat lehdet,sain anopilta,käpyjä on mullan seassa paljonki,niin odottelen että kasvaisi niistäkin hyviä alkuja=)toivottavasti en ole kastellut liikaa,anoppi mimittäin oli kastellut liikaa,nyt pitää oottaa että kuivahtaa ennenku lisään vettä.

nyt on tullut mullan seasta pikkuruinen alku=)tulis enemmänki,ja luulen että tulee kun käpyjä on paljon=)

Mistäs noita purppuran värisen käenkaalen käpysiä voisi haeskella? Samoten tuon minkä kuva oli eka sivulla ylimpänä

Jadeliila, lehtikin riittää, lähtee myös lehdestä. Eli jos tuttavallasi olisi, niin ei tarvitse kaivaa multia ylös.

Ai sekö lähtee lehdestäkin, hieno homma =D Häätyy sit ruveta kattelemaan tuttujen kukkalautoja tarkemmin =D

Ihanko totta, että purppurakäenkaalia voi lisätä lehdestä? Olen kasvattanut sitä varmaan jo kymmenen vuotta kävyistä. Lehdistä en sen kuitenkaan uskoisi lisääntyvän.

Mites se on, mitä muut on mieltä lähteekö se lehdestä kasvuun?

ei kyllä ole kasvi, joka lisätään lehdestä… muuten kuin ihan mikrolisäyslaboratorioissa >>>> ehkä…