Käenkaali (Onnenapila), oxalis ryhmä

Ok, näin vähän arvelinkin

Höpö, höpö, Bluedream. Kokeilehan. Pittääkös minun laittaa teille kuva lehdestä kasvatetusta? Se vääntää nyt jo kolmatta lehteä. Juurrutin lehtivarren vedessä, nakkasin multaan ja kas, jonkin aikaa meni (n. 3 kk), kun nousi uusi lehti ja nyt se kolmas. En minäkään ensin uskonut, kun miniäntekeleeni näin väitti, mutta kun kokeilin, johan uskon. En muuten asu laboratoriossa :slight_smile:

Siis tekeekö se juuret pitkin sitä vartta vai sitten heti siihen lehden alapuolelle…

Tekee juuret sinne tyveen, mistä lehti on emokasvista nypätty irti. Istutin sitten kyllä sentin verran sitä vartta myös multaa, jotta pysyi jotenkuten aluksi pystyssä. Tuin vielä kepillä sen juurrutetun ekan lehden.

Tuota on kyllä pakko kokeilla =D

Tässä havainnolliskuva ( kas kun satuin juuri olemaan multaa vaihtamassa) Tämän nimestä ei ole tietoa, lehtien alapuoli purppuranpunainen, kukat valkoiset.

Niitä pikkumukuloita ilmestyy sinne mullan sekaan, pienenpieniä sivusipuleita ne on, mutta ei pelkästä lehtivarresta syntyneitä.

Uskon, että lehtivarsikin kasvattaa sipulin, koska kasvattaa lisävarsiakin. Syksyllä kurkkaan, onko näin.

Tuossa kuvan rehussa oli kolme erillistä pikkusipulia, joissa yksi lehti.

Tuota lehdestä kasvuun lähtemistä epäilen kyllä kovasti. Kyseessähän ei ole tavallinen ruohovartinen (liekö oikea termi) kasvi. Pistokas kasvattaa juuret, kun sillä on kasvupiste latvassaan. Ei sipuli- tai mukulakasveja käsittääkseni voi lisätä lehdestä. Siemenistä niitä kyllä voi lisätä. Kun olen vaihtanut multaa purppurakäenkaalille, uusia käpyjä on mielestäni muodostunut sen vanhan kävyn jatkeeksi. Vanhasta kävystä näkyy vielä jäänteitä uudessa kävyssä. Mutta jos lehdessä on mukana pienikin pala kävystä, juttu on ihan toinen eli silloin kasvi ei lisäänny lehdestä vaan kävystä.

No olettepas te epäileviä, miksi ihmeessä moisesta valehtelisin ?!?!? Olen tainnutkin tehdä ihmeteon, hehhheeehh. Tässä tämä ihmelapsi on, vaikkei pystykään todistamaan, ettei hän ole mukulaisesta kasvanut.

Miksette kokeilisi, ei tarvitsisi väitellä ? Sanoin tuolla edellä jo, etten minäkään uskonut, kun asiasta kuulin, siksi piti kokeilla ja se näkyy käytännössä olevankin totta. Mutta uskokoon jokainen ihan miten tahtoo.

Heh, junttipää kun olen, täytyy keväällä itsekin laittaa vielä uusia lehtiä juurrutukseen ja napata niistä kuva, jos se vielä onnistuu. Nyt ei voi, kun emokasvi on talviunillaan lehdettömänä kellarissa ja nyt menenkin sen hakemaan päivänvaloon heräilemään.

No oho, mitenkäs mulla näkyy profiilin kuva jättisuurena ed. sivulla, kun pitäisi oleman se mullanvaihtokuva…??

Sillä nääs yritin todistaa, että Kasuariina on oikeassa =D

Kyllä siinä mullanvaihtokuva oli eilen ja edelleenkin näyttää olevan.

Oujee, tälläseen oxalikseen törmäsin netissä, nimeltään hän on oxalis versicolor, tommosen kun sais

Kuva on sit netin syövereistä,,,,,,

No jo, on hieno!

Nuohan on kuin karkkia =P

Tuollainen meni "hankintalistalle" kieli ulkoa

Jossakin nettikaupassa sitä oli mut kielipäähän kaatuu se homma =(

http://www.vanmeuwen.com/plant/27052

Täällähän näitä olis.