Ei niitä oikeastaan tarvitse koulia… Itse laittaisin tiheään istutukseen, ja syvemmälle. Samaan ruukkuun vähintään 10 sipulaa.

Tähän tapaan… Pikaisesti tämä huonolaatuinen kuva…
No noin kymmenen niitä minulla onkin, mutta ajattelin viedä noin kolme mökille, ja jättää loput seitsemän kotiin. Tekevätkönuo muuten rutkasti noita sivusipuleita?

minulla tää kasva tälläisenä rinpulana tulekohan tuosta yhtään mitään ,osa ei ole vielä nouseetkaan ,sipulit on kyllä ihan ok kun tutkaisin niitä ,kun aattelin et ovatko kuivuneet kun eivät oo itäneet
Mun mielestä sillä on tollanen sojottava kasvutapa, ulkona kesällä näyttää paremmalta. Valoa valoa kait se kaipailee
Toi on just samannäkönen mitä mulla oli viime keväänä ![]()
niin arvelinkin et valon puute vaivaa ,mulla oli viimekesän ulkona ja oli komean tuuhea,no onneksi on toinenkin purnukka vielä talvi levossa niin kerkiävät myöhemminkin kasvamaan sitten ulkona
Minunkin omani ovat suurinpiirtein tuossa kunnossa. Valohoito auttaa varmasti ![]()
Pikakelasin tämän ketjun, muttei osunut silmiin, että miten tätä kastellaan oikeaoppisesti? Kasvikortistossa lukee että säännöllisesti, ok juu mutta pitäisikö pitää kosteana kasvualusta vai annetaanko kuivahtaa välillä?
Vähäisellä kokemuksellani sanoisin, ettei käenkaali ole kronkeli. Omani talvetin edellistalvena autotallin ikkunalla, kastella muistin pari kertaa…
noo, toukokuussa nostin purkin ulos - viikon hoitelin vedellä, valolla ja lämmöllä, eikä mitään eloa - nakkasin kompostin pimeyteen…
Kesäkuussa kääntelin kompostia ja siellä se versoi oikein elinvoimaisena kosteassa ja pimeässä, äkkiä multaan ja tältä se näytti elokuun alussa

Kesällä kastelin tätä aika usein, hentoiset varret notkahtaa jos rutikuivuus yllättää. Puolivarjossa kasvoi hyvin.
Minä laitan tänään Pipulta saadut purppurakäenkaalit multaan.
Ok, kiitos annujoki. Puolivarjo ja kosteampaa ennemmin kuin kuivaa, päättelisin ![]()

ensimäinen kukka varsi ilmestynyt,vielä muutama päivä niin aukeaa sit eka kukka
Minun omani tekee samanmoista kukkavartta, kivaa!
Pipulta sasatu purppurakäenkaali on tehnyt ekan millin pituisen alun, laitoin mukulat purkkiin viime perjantaina.
Tämäkin heräilee

Minä keksin äsken, että haluan siirtää kaikki onnenapilat yhteen, suuren purkkiin. No, multa oli monella kuiva, ja nostin juurakoita lillumaan vesiastioihin, niin että mukulatkin kastuvar. Muutama juuri saattoi kuitenkin mennä poikki, kun koitin erottaa niitä kuiviltaan. voivatko apilat kuolla sen takia, vai jatkavatko kasvua entiseen tapaansa? Ja eiväthän mukulat mätäne, jos lilluvat muutaman tunnin vedessä?
Muoks. Siirsin apilat tosi suureen ruukkuun, eivät peitä sitä lähellekään. Juuripaakkuja ei siis tarvinnut käsitellä juurikaan, siisrin ne melkein koskemattomina ruukkuun, ja kolme itämätöntäkin mullan alle. Jokunen varsi taittui, mutta kai ne siitä piristyvät aurinkoon päästessään? KUn ne ovat suuressa purkissa, niitä tarvitsee vaivata vasta ensi vuonna uudella purkilla ja mullanvaihdolla.
Tuskinpa suuttuvat, tykkäävät vaan.
Aijaa, hyvä sitten =) Kukinta tosin saattaa keskeytyä hetkeksi, mutta vauhtiin päästessään kukkivat kahta kauheammin
Voivatko muuten valloittaa koko ruukun ja kasvattaa paljon uusia käpyjä/mukuloita?
Kippasin viimevuotisen kultakäenkaalin ruukun nurin. Ei näköjään tee mukuloita, sitä olin jo vähän epäillytkin :-( Onneksi pistokas on talvehtinut kukkavalon alla. Vaavi on nyt kivan punaruskealehtinen, kun on saanut aurinkoa. Laitan kuvan kunhan saan sen otettua.
-Oxalis triangularis, kolmiokäenkaali oli tehnyt taas lisääntymistempun. Jouduin laittamaan mukulat kahteen ruukkuun. Se on noussut aika nopsasti mullan pinnalle.
-Iron Cross oli tehnyt aika hevejä sipuloita. Ei vielä näy mullanpinnalla mitään, vaikka on jo viikon asustellut uudessa mullassa. En viitsinyt vielä tuoda keltsusta kaikkia. Istuttelen tätä sitten kesäkukka ruukkuihin täytekasviksi. On ulkona mielestäni kauneimmillaan. Kasvaa turhan rentovartiseksi sisäoloissa ainaskin mulla, kun on kerrostalossa niin lämmintä.
Möhläsin jotain. Näyttää että oisin kirjoittanut tuon torstai, 25. maaliskuuta 2010 - klo 9. 08 viestin ilman nimimerkkiä.
-Selvisi, olin sählännyt nimimerkin kanssa, nyt on taas kaikki hyvin