Käenkaali (Onnenapila), oxalis ryhmä

Turun kasvitieteellisestä ostin oxalis floribundan, hyvässä kasvussa

Viherpiiperö, minä laitan oxalikset lepoon tilanpuutteen takia,talvella kun on kaikki talviteloitettavat pitkin ikkunalautoja,

ja oxalikset voi talvettaa tiskialtaan alla poiketen muista talvetettavistani.

sain tälläisiä siemeniä Blue Shamrock oxalis,lehdet muistuttaa kyllä käenkaalia mut itse kukka ei minusta ainakaan muistuta liekkö jotain sukua sitten oxalille sininen kukka

Ihanaa, nyt Ironeista yksi on alkanut tekemään hentoista vartta! Jippii!!!

Tässä nyt se vauva

Raili-45: kasvisi on Parochetus communis (ei suomenkielistä nimeä) eikä ole oxaliksille (käenkaaleille) sukua. Kuuluu hernekasvien heimoon siinä missä apilatkin ja kyllähän tuon kukka kovasti hernekasvien kukalta näyttääkin. Eli lähinnä perenna on kyseessä, ei varsinainen huonekasvi, mutta voi kai sitä näillä leveysasteilla sellaisenakin yrittää kasvattaa. Ja ainahan sen ruukun voi viedä kesäksi ulos.
En oikein usko että selviää avomaalla Suomen talvesta.

Voi vitsi, nyt jo toisessakin itu :slight_smile:

Siitä se lähtee :slight_smile:

Stressaa vain hieman se, että olen viikon poissa, eikä kukaan kastele niitä.

Jes, nuissa käpysissä on elämää

Ihanaa, nyt ekat lehdet ovat MELKEIN auki :slight_smile:

hain kellarista oxalikseni viikko sitten, iron cross, luulen. Kippasin vanhan patani vatiin nurin ja etsin “sattumat”. Olen vanhassa mullassa kastanut niitä muutaman päivän vaan nyt pulma: kuinkahan syvään olis istutettava? Mitään en muista viime kesältä kuin sen että tykkäsivät asua omenapuun alla. tykkäiskö ne enemmästä valosta? mutta se osytutussyvyys eniten jäi mietityttämään. Sain sipulit plikalta enkä ole koskaan hoito-ohjetta nähnyt.Olivat jo isoimmat sipulit elonmerkkejä osoittaneet joten aikas pian ne on kai ruukutetttava. Oliskos ne pärjänneet talven ikkunalaudalla?

osytutussyvyydellä tarkoitin toki istutussyvyyttä. Sorry! Pikaista apua tarvittis…

no, voihan… Olisipa pitänyt sitten kaivaa tuo multapurkki ja laittaa uusiksi. En tiedä, mitä siellä on vai onko mitään. Otin ruukun esille ja kastelin vaan. Ovat olleet ihan kuiviltaan viileässä siitä lähtien kun syksyllä kuihtuivat pois. Taidan mennä kurkkimaan mitä siellä purkissa on…

luulenpa Vuokkis että ne kasvaisivat vanhassa mullassakin kun olis pakko ja lannoitetta saisivat. Mulla ne olivat vaan vanhassa haljenneessa padassa ja siitä vuotaa vedet lattialle jos liikaa lorottaa. Ulkona toki se onkin hyvä muttakun sisälle joutuu ne kumminkin jättämään moneksi aikaa niin kai joku muu purkki sitten saa kelvata…

Minulla alkavat nyt kaikki pikkuhiljaa nousta, kasvavat aika äkkiä kun vauhtiin pääsevät. Pisin aivailee jo lehtiään, ja lisää on luvassa. Laitoin purkkiin aina kolmisen sipulia, täytyy jossain vaiheessa koulia ja kokeilla pistokkaiden ottoa ihan mielenkiinnosta.

pirkkokaneli, ohjeen mukaan ne tulee istuttaa ihmeen syvään, jopa 5-10 cm. Itse laitan n. 5cm syvyyteen.

Oho, minun omat ovat ihan mullan päällä, sellainen 1/4 mullan pinnalla.

Varmaan kasvaa vaikka pinnallakin, ehkä pysyy jämäkämmin pystyssä syvempään istutettuna?

Mutta kun koulin ne,voinko silloin istuttaa sen verran syvälle, että varretkin ovat osittain mullan alla?