Käenkaali (Onnenapila), oxalis ryhmä

Heksu, sinulla on kaunis käenkaali , jokin erikoinen vai ?

Minä olen kyllä leikannut joka kevät, ennenkuin vien ne ulos, sisällä kun kasvavat pitkiksi rotkaleiksi, mutta auringossa kasvavat vahvoiksi ja tuuheiksi. Eivät ole suuttuneet  leikkauksesta…päinvastoin :slight_smile:

Ei aavistustakaan, minkä niminen… Minua on arveluttanut se leikkaaminen mutta kokeiltava siis sitten :slight_smile:

mulla unohtui, kuten Heksulla, onnenapilat ikkunalaudalle vaikka piti viedä autotalliin. Lehdessä ovat olleet koko talven. Pitäisikö mullat myös vaihtaa käpysille samalla kun leikkaa versot?

Minulla on purppuranvärisessä käenkaalissa ollut lehtiversot koko talven, paitsi mitä nyt muutama on kuivettunut. Nyt pukkaa uutta versoa, kastelen ja lannoitan, kuivat nypin pois.

Illis, onko nyt siis oikea aika hakea viileässä autotallissa talvehditettu (toivottavasti !) käenkaali sisään ja antaa sille uusi alku? Ja kuinkas, vaihdetaan isompaan ruukkuun, uusiin multiin? Minulla se on sellainen tavallisessa normikokoisessa kukkaruukussa saatu ja siinä talvehditettu. Laitetaanko se yleensä kesäkukkaistutuksiin sekaan, vai kasvatetaanko omassa ruukussaan? Eli onko yksittäin näyttävä vaiko sellainen muiden taustalaji?

Minulla ei ole mitään tietoa sen kasvatuksesta, ihan mututuntumalla olen hoidellut. Alunperin sain sen jonkin tilauksen yhteydessä tilaajalahjana, eikä mukana ollut mitään hoito-ohjeita. Voi olla, että purkissa on liikaa niitä käpysiä, liikoja ajattelin laittaa kukkapenkkin, mikäli purkissa näyttää tulevan ahdasta. Kukkapenkissä voisi olla kivannäköinen vaikkapa hopealehden kanssa kimpassa.

Kiitos Illis :slight_smile: Millaisissa astioissa/paikoissa muut ovat niitä kasvatelleet?

Käenkaali menee montakin vuotta samassa ruukussa, kunhan lisää vähän multaa ja kanankakkaa. Mielestäni se on parhaimmillaan juuri ruukuissa. Kasvuun virittämisellä ei ole kiire! Huhtikuussakin ehtii hyvin.
Ketjun 1.sivulla 1. kuva kertoo hyvin kasvutavan.

Kiitos Kaisaliisa, tuleepas siitä tosiaan iso. Tämä omani on näköjään vasta pieni alku. Jos se on selvinnyt talven yli niin täytyy laittaa se johonkin isoon ruukkuun jonkun muun kanssa ensi kesän ajaksi.

Jos ei ole moneen vuoteen vaihtanut multaa, silloin kyllä kannattaa vaihtaa.

Minä vaihdan melkein joka vuosi, silloin saan otettua mullasta uusia käpyjä, joita on kiva antaa ja vaihdella.

Voi myös laittaa moneen ruukkuun kasvamaan ovat kauniita ulkona amppelissa.

Kesällä pitää vain muistaa kastella usein, mutta kuivumisen huomaa kyllä lehdistä.

Helppo kasvatettava.

Käenkaali on tosiaankin helppo ja kestävä. Muistan aina kastella vasta kun lehdet lötkähtävät… Sipulit kannattaa laittaa tiheään ja suureksi kasvustoksi, niin on hienon näköinen.

Heksu, ei sulla ois tuosta edellisellä sivulla olevasta oxaliksesta paria käpystä lähettää?

Onkos tota deppeitä ihan yleisesti myynnissä (jos, niin missä?) vai tarviiko tilailla jostain erikois putiikeista?

Täälön ainakin sittarissa tuota joka kevät

Löytyy monista marketista samasta paikasta kuin muutkin mukulat.

Hyvä, kiitos. Tarvii ollakin tarkkana kauppareissulla…

Hyrinä Tokmannilla ainakin oli

No niin, sinne siis. Onkin ihan tossa työmatkan varrella.

Näin kauniisti on alkanut tunkea uutta versoa kun leikkasin vanhat pois. Nuppujakin jo tekee auringosta
innostuneena

Lehdet liimautuvat ikkunaa vasten valon kaipuussaan, kauniisti valo kuultaa punaisten lehtien läpi :slight_smile:
Tuolla vasemman puoleisella on roikot talviversot vielä, täytynee nekin katkoa että tuuheutuu.