Käenkaali (Onnenapila), oxalis ryhmä

mulla ois paljo sipuleita…:wink: sain anopilta ihanana onnenapilan,kasvaa kyl aikamoista vauhtia:))

Jaahas. Kävin katsomassa käenkaalien käpyjä kellarissa. Hyvin voivat paperipussissaan. Ja vaikka nuo teiän ruukut onkin ihania ja keväisiä, niin en kyllä ryhdy Oxalisten esikasvatukseen (tilat loppuu…). Toukokuun lopulla hautaan taas kävyt suoraan isojen kärhö- ja kurjenmiekkaruukkujen reunakasviksi. Voin suositella, siihen ne sopivat kuin puolukka puuroon.

Nobile

Istutin eilen vasta Irom Crossit. Koska mukulat olivat pieniä, niitä oli paljon ja ruukku oli suuri, tein vain niin, että asettelin ne jotenkuten ruukkuun ja laitoin hieman multaa päälle. Kastelin varovasti päältä. Vaikka jotkut sipulit olisivatkin lamallaan, niin kai ne silti lähtevät kasvuun?

Mun Iron Crossit ovat vielä laittamatta, mutta nämä kolmiokäenkaalit ovat kovassa kasvussa.

Viherpiiperö, varmasti lähtevät!

Hyvä, kiitos teille :slight_smile: Kyllä munkin kolmiokäenkaalit kasvavat jo, mutta nuo toiset olin unohtanut :wink:

Ostin Iron Crossin mukuloita. Pussissa käskettiin laittamaan hallan mentyä suoraan ulos ja varjoiseen paikkaan. Esikasvatuksesta ei puhuttu mitään. Nyt kun olen etsinyt kasvista tietoa, niin tykkääkin ilmeisesti aurinkoisesta paikasta. Osaisiko joku sanoa vaatiiko esikasvatuksen ja jos vaatii niin mihin aikaan. En kuitenkaan haluaisi, että kukkivat sisällä ikunnalla ja kasvavat roikoiksi, kun jossakin kommenteissa sanottiin, että itivät viikossa. Mikäli näin nopeasti itävät on kesäkuuhun vielä aika pitkä aika… Harmittaa nuo pakkausten virheelliset ja puutteelliset tiedot.

En ole ikinä esikasvattanut, nousee purkista hyvin nopesti. Ja aina olen kasvattanut käenkaaleja nimenomaan varjoisan etupihan kaunistukseksi, hyvin ovat kukkineet ja rehottaneet vaikka eivät aurinkoa saa siellä nimeksikään! Pärjää siis vallan mainiosti varjossa :slight_smile:

Heksu, nyt se kukkii :slight_smile:

Nyt jo?! Vautsi hienoa, satues :smiley:

Milloinkohan tuon kaunottaren uskaltaisi istuttaa ulos?:slight_smile:

Voit istuttaa sen ulos heti viimeisen hallayön jälkeen, en tiedä milloin. Englannissa yhä nykyisin ja Suomessa ennen vanhaan oli kesäkuun 10. päivä tälläinen merkkipäivä…

Kultajalava, minulla on oxalikset ruukussa, siten niitä on helppo tuoda sisälle, jos luvataan kylmää.

Nämä kolmiokäenkaalit on tänä kesänä leikattu kaksi kertaa aivan alhaalta poikki, nyt kasvavat ruukussa  rehevästi.

Iron Crossi pitää kohta leikata alas, on jo liian pitkiä roikkoja.

Tässä onnenapilassa on jättiläislehtiä, 11,50 cm, kuvassa ei näytä niin suurelta, mutta piti ihan mitata.

Tästä variegatasta tykkään, väri ei tule kunnolla näkyviin kuvassa.

Näistä tykkään, varsinkin noista variegatoista, niillä on kivan punaiset varret. Leikkaan ne kohta, ovat kasvaneet ilman aurinkoa liian honteloiksi.

Mä tykkään myös näistä  

Just otin käpyjä talteen punalehtisestä ja sipuleita siitä "taviksesta".

Mistä oot hankkinut nuo variegatat?

Jutiltahan nuo ovat lähtöisin :ö

Ai Jutilta,  noi variegatat on tosi kivoja.