Koskahan ois sopivin aika käpysiä vaihdella ? Mun punalehtinen käenkaalini on autotallissa talvilevossa, ei varmaankaan tohdi nyt häiritä…
Mieluusti ottaisin vaihturina jotain kirjavalehtistä, Ja-Nalle voin pari käpyy heittää vaihtureittakin.
Mut milloin, keväällä vai ja kuinka ne sit pakataan - neuvokaas…
Meillä ei sitten suostuttu untenmaille ollenkaan joten toin sen sitten töihin vaikka raaskun näkönen onkin… kukinnan lopetti juuri viikko sitten…
Jutille terveiset, käenkaalilta
Heksulle terkkuja lähettelee hän
Oi, hän onkin herkkä
Kyllä se tekee niitä lehtiä aikanaan.
Anna kuivahtaa reilusti, lakkaa kukkimasta ja kasvattaa sitten uudet lehdet, on viimekevään sattuman testitulos.
Milloin olis hyvä aika vaihdella mukuloita, nyt vai keväällä?? Mulla olis näitä punaisia 5 ( viisi ) samanmoista purkillista, joten joutais vaihtoon. Tämä punainen taitaa olla se yleisin.
Tuollanen Iron Gross ja nuo kirjavat ovat kauniita Olen monena vuonna etsiskellut mukuloita myös puutarhamyymälöistä mut en ole löytänyt sen paremmin Prismasta kuin Kauppilastakaan
Sain muutaman mukulan 4 vuotta sitten ja nyt tosiaan on viis purkillista!!
Kannattaa mielummin antaa kuivahtaa ensin, silloin menevät kunnolla lepotilaan. Paras aika on lähettää kevättalvella (kunhan eivät jäädy). Minulta joutaa paria muuta lajiketta
Voi kyllä lähettää versoineen nytkin.
Justiinsa tässä mietin, että koska pitäisi ottaa nuo mukulat sisään? Ovat mulla maahan istutettuna. Voinko odottaa kunnes eka hallayö vie lehdet?
Minulla on monenmoisia Oxaliksia, eniten ehkä tällä hetkellä Rautaristiä. Käytän niitä isojen piharuukkujen aluskasveina; esim. isoille kesäkukille, runko- tai ryhmäruusuille ja Clematiksille ne sopivat aika hauskasti. Kun ruukut on tyhjennettävä (kesäkukat kuihtuvat tai pakkanen uhkaa ruukkuperennoja), raastan Oxaliksista versot ja kukat ja kaivan kävyt ruukuista esiin.
Kuivaan käpyjä muutaman päivän uunin pankolla pahvilaatikossa, pakkaan ne nimettynä kuiviin rasioihin ja vien kellariin. Epäilen, että kuiviltaan kävyt kestävät huoneenlämmössäkin talven. Joka vuosi käpyjä on aina enemmän. Seuraavana keväänä tungen käpyjä taas purkkeihin, kun on aika laittaa isoja piharuukkuja, siis yleensä siinä huhtikuun lopulla - toukokuun alussa. Myös maahan laitan käpyjä, kun löytyy sopiva aukkokohta.
Käpyjen vaihtoa voi minun mielestäni tehdä aina, kun kävyt ovat kuivassa tilassa. Siis syksystä kevääseen asti. Isompata pakkasta ne eivät varmaankaan kestä postilaatikossa.
Nobile
ps. Voi myös odottaa, että pakkanen vie lehdet ennen kuin kaivaa kävyt talteen. Pitää vain olla tarkkana, ettei maa ehdi routaantua kovaksi.
Nobile, tarkoitatko rautaristillä "Iron Cross":ia ?
Oli niin outo nimi,en ole koskaan kuullut :ö
Itse vien osan kellariin ruukuissaan, nyt on kaikki vielä ulkona.
Keväällä kaadan ruukun sanomalehden päälle ja kaivan kävyt esiin ja istutan uuteen multaan… ja tietty lisäilen ruukkuja, kun ei kaikki mahdu
Kun vien en kellariin, leikkaan kaikki matalaksi.
Joskus jätän pienemmät ruukut huoneeseen ja annan niille koko talven vettä , viihtyvät kyllä ikkunalaudallakin ja tekevät lehtiä.
LiisiA,voit odottaa ekaa hallayötä tai sitten nostat pois koska haluat, kyllä ne on jo komeat kävyt kasvattanut maassa.
Piti vielä sanoa että olen ulkoruukuista leikannut varret tänä kesänä kolme kertaa ja aina kasvattaa uudet lehdet ja on tuuhea.
Selvennys…siis, en ole leikannut varsia ulkoruukuista, vaan käenkaaleista
Kyllä vain, suoralla suomennoksella.
Minä annan versojen kuivua ruukuissa ja nyhdän vasta sitten ne irti. Ajattelen että kaikki ravinteet menevät siten sipuliin. Säilytän mullassa ruukuissaan, viileässä.
Kasvattaako joku oxalista ympärivuoden perennana? Ainakin sitä myydään myös ulkokukaksi.
Ei nämä hienohelma-Oxalikset ainakaan meillä ole puutarhassa pärjänneet. Pihakäenkaalit on erikseen.
Joskus olen haudannut Oxaliksen käpyjä multaan talveksi, mutta ei ne ole nousseet keväällä.
Nobile
Mikä löytö lenkkipolun varrelta - eikös siinä ole Iron Cross keskellä metsää. Naapurit ei kaikki ole innostuneita kompostoinnista vaan kärräävät puutarhajätteet metsässä olevaan monttuun. Nyt viikonloppuna tarkastelin kasoja tarkemmin ja sieltä löytyy vuorenkilpeä, virpiangervoa, suikeroalpia, akankaalia, astereita, sormustinkukan isoja ruusukkeita, villiviiniä ym.
Taidan palailla vielä apajalle mutta tämän käenkaalin korjasin äkkiä talteen, mikä mäihä!!!
Kysymys: annanko mukuloiden kuivua ilman multia ja säilytän viileässä vai istutanko uudelleen ja vien viileään ? Nämä mukulat on mielestäni erilaisia kuin kolmiokäenkaalini ( se punalehtinen). Sillä on yksittäisiä tummia käpyja ja olen ne ruukkuineen talvettanut +10 autotallin ikkunalla
Näitähän mulla riittää, Iron Cross oli todella tervetullut löytö - en haluais tyriä talvetusta !
Kuivata vain paljaaltaan, koska ovat jo maasta pois. Irrottele mukulat toisistaan vasta sitten, kun ovat täysin kuivuneet. Anna myös versojen olla kiinni kunnes kuivuvat.
Kiitos vastauksesta Kaisaliisa, näin teen