Käenkaali (Onnenapila), oxalis ryhmä

Kiva löytö. Mitenkä näyttäisi, että olisiko talvehtinut peräti siinä maassa? Eihän ketään keväällä tuollaisia luontoon vie.

Nyt on Oxaliksen versot raastettu kukkivana kompostiin ja kaivoin kaameat kasat käpyjä ja isoja varastomukuloita kuivahtamaan ennen talvetusta paperipusseissa. Vain kävyt talvetan. Tämä oli siis pakko tehdä nyt, kun olemme lähdössä reissuun.

Kun noita varastomukuloitakin on isot kasat, niin mietinpä tietäisikö joku kelpaavatko myös Iron crossin varastomukulat syötäväksi? Joitain Oxalis-lajikkeitahan viljellään mm. Andeilla ja Uudessa-Seelannissa (ja näköjään myös Irlannissa) juuri varastomukuloidensa vuoksi. Olisi mukava kokeilla…

Tässä linkki Oxalis tuberosan (eli oca tai yam) viljelystä ja ruuaksi laittamisesta:
http://ecofarm.ie/oca/
Vaikuttaa mielenkiintoiselta…

Iron crossin varastomukulat ovat valtavan suuria ja sileitä. Nuo ocat muistuttavat lähinnä niitä käpyjä, joista Oxalis kasvatetaan…

Tietääkö joku tästä asiasta enemmän???

Nobile

Mulla on Lasiandrassa syksyisin porkkanamaisia juuria mukulan alapuolella, ne kutistuvat talven aikana pois. Iron Crossin juuriin en ole kurkistanut, mutta ehkä sielläkin on jotain sellaista?

Hietkäenkaali lähettää terveisiä Olgalle! Luulin menettäneeni tämän, kun se kupsahti heti maahan päästyään. Mutta vuosi meni ja näin ihana puska nousi maasta tänä kesänä

Olisiko kenelläkään tätä kasvia vielä niin että voisin saada siitä pistokaan itselleni? Kirjoittakaahan eljulka@hotmail.com tulen hakemaan melkeimpä mistä vaan :slight_smile:

Laitoin taas purppurakäenkaalin “kävyt” uuteen multaan ja ihan pian ilmestyvät ensimmäiset kukatkin. Kunhan lämpenee, vien purkin parvekkeelle. Siellä käenkaalini viihtyi viime kesänäkin, kun tähän asuntoon muutin.

kuvaTeemaalle terveiset Kemijärveltä.Näitä on myös toisessa astiassa

Onko minkälaisia kokemuksia Kultakäenkaalista Oxalis valdiviensis? vai kuuluuko kesäkukka osastoon?  Voiko tätä talvettaa sisällä eli kasvattaa ruukkukasvina talven yli?

Toin talviteloilta Oxalis patagonican kun yhdessä rhizomissa näkyi kasvun alkua.

Oi miten hieno tuo Juti Jässikän oxalis.Kävin kurkkimassa kuuklessa

Mulla oli samanlainen onnenapila kuin Karvarilla. Sisällä koitin “talvettaa”. No, nyt kun aloin vähän penkomaan purkkia, niin pelkkää tomua koko ruukku. Pikkasen ehkä pääs kuivahtaan. :smiley: No ei se mitään, Lidlistä sitten uudet pilkkahintaan.

Kesänlapsi,mulla näyttäis olevan käpyjä kahessa ruuussa.Niistä riittäis sullekki jos haluut?

Pikasilmäilin ketjua läpi ja haullakin kopaisin, mutta ihan suoraa vastausta ei löytynyt...

Viherpeukaloiden paketissa oli oxalis triangulariksen mukuloita kaupanpäällisinä, ja oxalis on minulle tyystin tuntematon suuruus (paitti se metsässä kasvava ketunleipä). Pärjäävätkö nuo täällä ykkösvyöhykkeellä ihan ulkosalla? Tuumasin, että tummat lehdet olisivat oivallista alustaa ja taustaa ruusupenkissä...

Karvari, Kato !

kuva

Jee,lopultaki ees joku alakaa kukkimaan!

kuva

Hei,

Olen etsinyt köenkaalia tai onnenapilaa huonekasvikseni, muttei ole löytynyt. Onko toiveeni typerä, vai tietäisikö joku, mistä jommankumman voisi ostaa?

Onnenapilaa saapi keväisin Citymarketista, ja Lidlistä

Kiitos vastauksesta! Löytyykö sitä siis ihan “valmiina” kasvini, vai pitääkö se itse kasvattaa?

Näitä myydään yleensä käpyinä/sipuleina. Ovat helppoja kasvattaa :slight_smile: