Käenkaali (Onnenapila), oxalis ryhmä

Ok. Onnistuukohan se ihan kerrostalo-oloissa?

Onnistuu :slight_smile: Valoisalla ikkunalla ja jos on partsi käytössä niin siellä kesemmällä.

Käenkaali on superhelppo ja mukava nopeakasvuinen kasvi :slight_smile:

Mulla kuollakupsahtaa, en onnistu en. :frowning:

Mie viljelin anopin mökille kesäälä kasan onnenapiloita.Siellä ne maassa kukkii vieläkin ja uusia nuppuja koko ajan.Pitäiskö ne pelastaa talveksi pois maasta?

Juu, pitäs :slight_smile:

Mulla on Mummuh kahenlaisia, saat ens keväänä!

Näin täytyy tehdä jollei halla vienyt niitä nyt viikolla. Viikonloppuna pitää tarkistaa.Laitanko ne ruukkuun ja ihan sisälle?Osa tuntuu kasvattavan niitä ihan huonekukkina

Nyt syksyllä otetaan sipulit maasta ja kuivatetaan (vaikka paljaaltaan). Luultavasti ovat vielä hengissä. Keväällä multaan, voi pitää sisälläkin.

Kiitos Kaisaliisa. Tuo onkin parempi keino kun tilat on rajalliset =)

Epätodellista! Taimenvaihdossa meille kulkeutunut käenkaali vietti talven "kuolleena" makuuhuoneen ikkunalaudalla. Tänään päätin heittää sen pois kun tarviin tilaa pelargoneille niin MITÄ! surprise Uusi pikkuruinen lehtihän siinä piipotti pienen varren päässä! Enpä olis uskonu! smiley

Noinhan se menee, talvehtii “sipuleina” ja alkaa keväällä kasvaa :slight_smile:

En viitsinyt laittaa uuteen multaan, kastelin vaan. Parin päivän päästä alkoi työntää kukkanuppuja muutamia ja lehdet vasta perästäpäin. Ensimmäinen kukkiva ruukku tänä keväänä :slight_smile:

Mahtokohan musta just tulla oxalis-harrastaja? :slight_smile:

Helppo ja kaunis kesän koristaja tämä käenkaali. Minulla on sekä vihreä lehtistä, että tuota punalehtistä. Mukavasti leviää, mutta ruukussa kannattaa kasvattaa.

Se on kiva kun talveksi häviää pois tilaa viemästä.

Sain vuosia sitten äidiltäni pussin onnenapilan sipuleita. En ollut koskaan pitänyt kasvia mitenkään kiinnostavana, mutta istuttelin sipulit ruukkuun. Joku harva piippa sieltä sitten nousi. Vein purkin kesäksi pihalle ja voi hyvä ihme, millaiseksi pehkoksi se siellä sateitten armoilla kehkeytyi. Aivan upea kasvi.

Viime syksynä huomasin ottaa purkin liian myöhään sisälle ja menetin ne vuosia varjelemani sipulit. Mutta tänään onneksi löysin Tokmannin valikoimasta 50 sipulin pussin!

Mä ostin samanlaisen. Ei lopu ens kesänä onnenapilat kesken. :slight_smile:

Omani ostin jokunen vuosi sitten kanssa Tokmannilta ja ihana kasvi on. Viime vuotinen kuva.kuva

kuva

Jos jollakulla on ylimääräisesti tota valkokukkaista tumman viinipunalehtistä, niin olisin halukas saamaan siitä mukulan jos toisenkin. Se on aivan ihastuttavan näköinen.