Minä ostin pari vuotta sitten noita Oxalis deppeitä Lidlistä. Ne mukulat lisääntyy kesän aikana valtavasti ja säilytän ne plussan puolella pysyvässä autotallissa talven. Eilen hain ne mukulat tallista ja istutin osan ruukkuihin ja loput jaan sukulaisille ja ystäville.
Lisääntyvät aivan tajuttomasti,samoin valakia ketunleipä.
Mahottoman pitkät kävyt.
Ketunkeipää on minullakin jostain ilmestynyt perennamaan varjoisiin osiin ja t o d e l l a k i n tunkee joka paikkaan. En ole vielä muodostanut mielipidettä tykkäänkö siitä vain en
Tämä onnenapila pysyy purkkiviljelyssä . Tunsinpa talvehtii penkissä.
Joo, nuo deppeit ei talvehdi täällä eli ei leviä vaikka istuttaisi penkkiin. Ne on kotoisin Meksikosta.
Lajittelin niistä mukuloista suurimmat istutusta varten ja mulla jäi paljon semmosia pikkuisia valkosipulin itusilmujen kokoisia. Mietin, josko ne kokeilisi “kylvää” maahan vaikka omenapuun alle tai ehkä ripottelen ne kannojen ympärille, kun istutan ne isoihin ruukkuihin.
On
Eikös tuota ketunleiväksi sanota kansankielellä?
Ketunleiväksi olen sanonut minäkin.
ketunleipä on.
“Käenkaali” eli “metsäkäenkaali” tai kansanomaisesti “ketunleipä” tai joskus myös “revonrieska” tai “jäniksenkaali” (Oxalis acetosella ) on monivuotinen 5–10 cm korkea, hento ruoho, joka kasvaa Suomessa yleisenä Etelä- ja Keski-Suomen lehdoissa sekä lehtomaisissa metsissä harvinaistuen Rovaniemen ja Kuusamon korkeudelle asti, jota pohjoisempana sitä ei kasva.
Käenkaalia voi syödä, mutta sitä ei suuremmissa määrin suositella. Se on happamanmakuinen ja sisältää oksaalihappoa.
(Wikipedia)