Käenkaali (Onnenapila), oxalis ryhmä

En laittais vielä.
Viime keväänä laitoin liian aikasin ja niistä tuli rumia ruipeloja.

Oke, siispä vielä viileään mars.

Kyllä niitä voi jo laittaa, ensimmäiset lehdet voi leikata lyhyeksi ja uudet kasvaa sitten paljon paremmat!

Nää on niin niin nopeita että päätä huimaa, kohta jo kukitaan. Terveisiä Karvarille!

Karvarille KIITOS !

raya,samasta pesueesta :slight_smile:

Nämät lähtee kasvuun kävystä.

Joko kohta voi käpyjä istutella, vai odottelenko vielä maaliskuulle? Onko jotain istutusohjeita teiltä osaajilta? Olen tämän suhteen nvielä aloittelija.

Minä kasvatan nämä ulukona jotenka vasta huhti toukokuulla laitan.
Normisti mullan pinnalle ja noin pari senttiä multaa päälle.Nämei oo mitenkään ranttuja kasvatettavia.

Hermo petti… joten tarviiko joku sitä violettilehtistä? Ehkä kuitenkin vien noi nyt ruukutetut kanalaan enkä kastele niin jos eivät vielä alkais kasvaa. :thinking:

Nostin yhden lämpimään ja valoon, mutta en vaihtanut multaa. Katson miten käy. 

Hyvin käy, kohta rehottaa :smile::+1: Minä vien vielä viileään kanalaan ettei kuitenkaan vielä ihan lähtis kasvamaan. Kerrankin on mullat vaihdettu ennen kun kasvuun lähtö tapahtunut. 

Aiemmin keväällä tiputin purppurakäenkaalin bäng lattialle ja siinä oli jo kunnon lehdistö, survoin ruukuun takasi ja katkenneita lehtiä keräsin nipun ja vesilasiin , kun olivat niin kivan näkösiä, siinä ne on töröttäny huhtikuun lopusta asti ja eilen yht’äkkiä muistin että joku on pentissä maininnu lehtiin ilmestyneistä juurista, aattelimpa vilkasta ja vaihtaa ees lasiin vettä, juurethan niissä on todistettavasti.

Minulla on neljää oxalislajiketta, jotka pidin talvilevossa samoissa olosuhteissa. Punalehtiset ja toinen vihreälehtinen olivat keväällä ihan ok, mutta tämän kävyt jostain syystä eivät pysyneet hengissä. Voisin vaihtaa tämän käpyjä johonkin toiseen, jos jollakulla on. 

Tänä kesänä mallia XXL

miulla on taas nää samat XXL koon purkit

Moneen vuoteen en ole kasvattanut onnenapilaa. Edelliset “kävyt” sain äidiltäni, ja kasvattelin niitä muistaakseni pari-kolme kesää. Nyt jostain halpakaupasta sitten osui silmiini Oxalis deppei “Iron cross”-pussi, joka oli sattumoisin tarjouksessakin. Äsken istuttelin ruukullisen ja kastelin. Mukava välillä kasvattaa jotain sellaista, jolle ei tarvitse talveksi ikkunapaikkaa. Syksyllä kuivattelen kasvuston pois ja tungen ruukun johonkin unholaan talven ajaksi.

Onnen apila (Oxalis deppei) . Kukat vaaleanpunaiset. Ihanan väriset varret.
Tuli kirppisellä vastaan ja mukaan lähti.

2 tykkäystä