Minkä kokoinen kahvi Sinulla oikein on? Ja miten vanha?
(Jokin pikkuvika tällä sivulla tänään, viestipuun mukaan pitäisi olla neljä viestiä, mutta tätä kirjoittaissani niitä kuitenkin näkyy vain kolme)
Minkä kokoinen kahvi Sinulla oikein on? Ja miten vanha?
(Jokin pikkuvika tällä sivulla tänään, viestipuun mukaan pitäisi olla neljä viestiä, mutta tätä kirjoittaissani niitä kuitenkin näkyy vain kolme)
Hoyabella, laita lisää kuvia ja varsinkin sitten, kun näet kukkanuppuja ja kukkia. Salaa toivon, että omakin kahvini alkaisi joskus kukkia ja olisi niin kiva hoksata ja tunnistaa nuppujen alut mahdollisimman pieninä
Avokkaan mummo, on kasvattanut minun kahvini itsekorjatusta pavusta. Se on pian 3vuotias ja n. 40cm korkea. Pääsiäisloman aikana se teki ensimmäiset haarat latvaan. (Aikaisemmin siis vain kasvattanut kaksi lehteä kerralla, nyt teki kaksi vartta, joista molemmista lähti kaksi lehteä)
Minua vain huolestuttaa kahvini rungon paksuus, tai pitemminkin ohuus. Runko ei ole edes normilyijykynän paksuinen. Onko se normaalia? Voinko auttaa kahvia jotenkin? (muuten kuin tukemalla, sillä pelkään että se kohta kaataa itse itsensä)
Palautin tänään taas kahvilleni kaksi erillistä tupsukohtaa karsimalla varteen kasvaneita lisäoksien alkuja pois. Kohta se pitää siirtää myös kauemmas ikkunasta, koska olen sitä mieltä, että lehtiin tulee ruskeita laikkuja, jos liikaa pääsee aurinko suoraan paistamaan kesäaikaan. Kesäaikaan aamuaurinko osaa olla kuuma ja ehtii paistaa tosi monta tuntia itäikkunan puolella.
Paahdettua kahvia...
Minä sain pauligilta kahvinpapujen siemeniä ja muistaakseni joku on sanonut että ne menettävät itävyytensä pian.. ei kuitenkaan ole kukkakirjassani mainintaa asiasta saatikka netis. laitoin ne multaan kuitenkin.. toivottavasti edes yksi papu itäisi onko joku yrittänyt itse saada pavuista kahvintainta?
Suhvi, kyllä se onnistuu tosiaan, jos pavut ovat tuoreita ja multa tasaisen kosteaa koko ajan. Hirmu hitaita ovat itämään.
Voi voi.. eihän ne minun pavut mitenään tuoreita ole.. pari kk vanhoja.. toivottavasti silti itävät
en ole saanut kahvia itämään, pavut olleet mullassa 4kk mulla oli vajaa metrinen kahvi mutta se oli pakko laittaa pois kun en saanut millään hävitettyä siitä villakilpikirvoja.
Heippa kahviharrastelijat! Mistä mahtaa johtua, että n. kuukausi sitten kaupasta ostettu kahvini on sellainen, että siitä vain kasvaa monta ''''tikkua'''' vierekkäin?
Hmm.. kahvi ei ilmeisesti pidä siitä, että joutuu paahdetuksi. Meidän ikkunalauta näyttää olevan kesällä liian kuuma niin sille, kuin apostolikukallekin. lehdet kellastuu alta aikayksikön... Minulla vain ei ole mitään muuta tilaa mihin laittaa näitä (kahvini on tosin vasta n. 40cm korkea)
Kahvihan ilmeisesti kestää suht hyvin ulkona kesällä...? Miten apostolinkukka? (vai pitääkö siirtyä tuonne apostoli-keskusteluun saadakseen vastauksen jälkimmäiseen? )
En ole uskaltanut kahviani viedä ulkokukaksi ja minulla on samat kokemukset kahvin auringonsiedosta eli pitää saada se vähän sivuun ikkunalla. Olen kesiksi kahvini siirtänyt pitkän matkan päähän ikkunasta.
Minun kahvi on ollut ainakin viime kesän ulkona etelä-Suomessa. Sain yksilöni eräältä sukulaiselta, joka piti sitä ulkona. Ja hyvin näytti voivan. kukka on kylvetty -04
Sain aikapäiviä sitten Hoyabellalta kahvin siemeniä. Kaksi niistä iti pitkän miettimisen jälkeen syksyllä. Toinen kuoli talvella ja toinen jäi sirkkalehtivaiheeseen pääsiäiseen asti. Nyt se on kasvattanut kunnon tupsun minilehtiä varren päähän. Hengissä siis ollaan, vaikka vikuroiden. En uskalla viedä sitä ulos etten tappaisi sitä.
Minäkin sain hoyabellalta siemeniä, mutta vielä ei ole yksikään itänyt . Pitänee vielä odotella ja toivoa parasta. Muuten jään taas ilman kahvia.
Voi ihanaa Hoyabella!!! Kiitos, kiitos. Miten korvaan sinulle? Ai niin, meillä olisi niitä lampaitakin.
Voi jee! En olekaan koskaan nähnyt kahvin kukkivan. Ja siis miten se idätys ei mulla toimi??!! Jos sulla on jo nyt alku... ei oo totta!
Tässäpä miun kaffee tarina tähän asti:
Tällasii hyö oliva, kun miul tuliva..
Tälasii papuja löytyi marjojen sisältä... 1.vrk. kuivatusta..
.. ja juttu jatkuu.. jokainen papu sai oman multapurkin, joka tehtiin jokurttipurkista
Niille sopiva kostena pysyminen yritettiin varmistaa omalla "pikku kasvarilla". Se valmistettiin kahdesta lihatuote-rasiasta...
Kastelu tapahtui alakautta, altaaseen vettä. Pysyi hyvin tuoreena, ei tarvinnut kovin usein kastella. Tässä vaiheessa multa-sormi tarpeen koettamassa mullan tuoreutta. Joskus suihkuttelin myös sumuttimella, mutta tässä tapauksessa jokseenkin tarpeeton toimenpide, koska kosteus oli vakaa.
Tässä ensimmäinen silmu. Kahvi on nousemassa pintaan.
Tämän päivän tilanne: Myös toinen papu on itänyt, koko papu nousi ylös idun päässä. Tuossa niin tummana, ettei erota mullasta.. ensimmäinen edelleen luokilla. Nyt sitten vaan jännäämään, miten jatkossa käy..