Kahvi, Coffea

Hei kaikki kahvin ystävät!

Minulla on noin parimetrinen kahvi, jonka kasvatin aikanaan ystävältä saadusta siemenestä. Jo muutaman vuoden ajan se on tuottanut omaa satoa ja olenkin kasvattanut uusia taimia omasta sadosta. Olen kuullut jostain että kahvia voidaan leikata jotta se pysyisi pensasmaisena (näppärä ominaisuus näin kerrostalokaksiossa, jossa huoneen korkeus alkaa rajoittamaan emokasvin pituuskasvua). Onko kellään tietoa/kokemusta kahvin leikkaamisesta? Miten? Milloin?

Kiitos tiedoista Hoyabella. Täytyypä siis hieman harkita sitä leikkaamista vielä...

No niin, hitaasi, mutta varmasti on tähän asti päästy! Ensimmäisenä niskaansa näyttänyt kahvi on putkahtanut lehteen...Tämä pääsi jo pois "vauvalasta" ja katselee maailmaa ikkunalaudalta. Milloinka voi aloittaa lannoituksen?

.. sen sijaan toisena itänyt kahvi edelleen jupottaa "kypärä" päässä. Mitähän pitäisi tehdä? Olen tuota nuppia suihkutellut päivittäin, mutta pitäisikö jotenkin yrittää "auttaa"?

Nyt on jo kolmas kahvi vaihessa.. niska näkyy mullasta. ..

Kovinpa on kovaa tekoa kahvin papu-kypärä. Puristelemalla ei tapahtunut yhtikäs mitään.Varoen pikkurillin kynnellä sain rapsuteltua kuoren pois.vielä olisi kivikovaa papua, jota yritän hissuksiin rapsutellen sitäkin poistaa, välillä kostutellen ja odotellen.

Minullakin samantapainen projekti käynnissä kuin Vuokkiksella. Papu-kypärät lähtivät kyllä pikkuhiljaa, mutta kyllähän minäkin niitä puristelin, rapsutin ja kostutin. Välillä ihan valutin raanan alla.

Minulle muuten neuvottiin että kannattaa istuttaa muutama taimi samaan ruukkuun. Ne viihtyvät kuulemma paremmin niin.

Onhan komean vihreät kahvi-lapset! Saako ne väriä myöhemmin, vai onko vajetta lannoituksessa? Minulla on jotenkin haalean värinen, kalpea..

Nuo oli kyllä tuon väriset heti tuon kypärärääkin jälkeen. En kyllä ole lannoittanut niitä millään tavalla. Kauniin vihreät nuo tosiaan ovat.

Tuo kuva on kuvattu 14.7, nyt niissä on jo pari lehteä lisää.

Kuinka altis kahvi on kylmälle? Pitäisi siirtää anopin jäämistöstä parimetrinen kahvi kuukauden sisällä tänne meille. Odotan tietysti suojakelejä, mutta onko silti paleltumisriski olemassa? Pensas kasvaa niin harallaan, että sitä on oksien katkeamisen pelossa vaikea suojata millään, vai pitäisikö kuitenkin kietoa vaikka lakanoihin?

Minulla oli lievän hallayön ulkona. Muutama lehti kuivui ja tippui sen jälkeen, mutta yksi papu, mikä siinä on, jatkoi kasvuaan.

Ehkei se sitten olekaan kovin arka kylmälle, täytyy ainakin toivoa :slight_smile:

Tässä Hoyabellalta saatu pieni kahvivauva.. hitaasti kasvaa..

on sentään tehny jo neljä uutta lehteä naurua

hoyabella, mulla vain yksi marja, mutta milloin se on kypsä? Muuttaako väriä ja jos niin millaiseksi?

Mitenkäs tuo kahvi haaroittuu, eli pitääkö latvoa jotta haaroittuu vai haaroittuuko sitten kun vaan on tarpeeksi isoksi kasvanut?

Mieheni peri myös äitinsä suuren kahvin, jossa juuri nyt on vihreitä marjoja. Kuinka sitten kun marjat ovat punaisia, mitä niille tehdään, annetaanko tippua itsellään, vai kerätäänkö ne? Entäs säilytys, vai säilyvätkö, kuinka niitä pitäisi käsitellä, antaa olla sellaisenaan ilmavasti, vai? Säilyvätkö kuinka kauan itämiskykyisenä ja vielä yksi kysymys, laitetaanko sellaisenaan multaan, vai kaipaavatko jotain käsittelyä? Kiitos jos joku viitsisi vastailla kaikkiin minun tumpelon kysymyksiin kahvista, en viitsisi tuhota koko edesmenneen anoppini kahvipapusatoa, hän oli aina niin ylpeä tuosta itsekasvattamastaan kahvista ja papusadosta!

Kiitos paljon hoyabella!

Jos jollain sattuisi olemaan muutama ylimääräinen kahvipapu niin mielelläni ottaisin vastaan, ja kokeilisin kasvatusta! jotain saa vastineeksi jos haluaa.

Toivottavasti sellainen kirje löytää tännekin naurua

Ystävälläni on n. 1,5m korkea kahvipuu/pensas. Kysynpä nyt, että voiko sitä leikata? Onko siitä haittaa vai hyötyä?

Meilläkin kahvipuun leikkaaminen on edessä, puu kun on kasvanut kattoon asti. Harmillista kyllä, ylimmäinen 40 - 50 cm on oikein tuuhea ja kaunis, koska sen ajan olemme asuneet uudessa valoisassa asunnossamme. Onko latvaosaa mahdollista juurruttaa leikkaamisen jälkeen? Jukkapalmulle kävi aikoinaan samoin, ja laitoin noin metrin mittaisen latvaosan veteen ja myöhemmin multaan, nyt se kasvaa hienosti.

voiko kahvipensasta jakaa? mulla on yhdessä purkissä tosi monta alkua ja näyttää tosi ahtaalle…