houabella,minäkin sain kahvipensaan marjan joka liotin ,sisällä kaksi papua ,ovat olleet kohta neljäviikkoa mullassa ei näy vieläkään mitään ,kuinkahan kauvan kestää että itävät.
en tiedä miten on kylvetty kun sain sen äidiltäni… eli uskallan siis jakaa…
Kirjoitanpa nyt asiani tähän ketjuun. Mitä teen väärin kun kahvipensaani kuihtuu? Lehdet muuttuvat ruskeiksi ja putoavat. Olen jo pari viikkoa pitänyt kasvia silmällä ja kiinnittänyt huomiota kasteluun, mutta ei tunnu auttavan. Mitään tuholaisia kasvissa ei ole.
Kahvi ei kestä kylmää ja sitä ei tarvitse kastella kuin vasta silloin, kun lehdet alkavat vähän roikkua. Suoraa auringonpaistettakaan se ei mielestäni siedä saamatta lehtivioituksia.
Jos lehtiä tippuu tosi paljon, ota kahvi pois ruukusta ja tutki, mitä se on syönyt.
Täällä myös ihmetystä herättää kahvipensaani lehtien pudottelu. Lisäksi mitä korkeammaksi kasvaa, sitä kaljumpi alaosa on. Tykkään kyllä siitä tuollaisena varrellisena, mutta uskaltaisinkohan leikata vähän latvaa jo poikki tässä keväällä, jos vähän tuuheutuisi eikä aina vaan kasvaisi ylöspäin? Entäs ne leikatut oksat. Saisko niistä pistokasalkuja juurtumaan? Siis koskaan en ole leikellyt kahvia vaan sain kasvin ystävältä alle puolimetrisenä runkopuuna
Alla on kuva kahvistani marraskuussa -06, silloin se oli vielä ihan hyvännäköinen mutta nyt vähän räytynyt. Kokoa ei hirveesti ole tullut lisää eikä muoto ole muuttunut. Tuo kuvauspaikka, keittiönpöytä, ei ole kasvin oma paikka tietenkään vaan suht aurinkoisessa paikassa sivussa olkkarin ikkunasta (olisko se nyt itä/aamupäiväaurinko suunnilleen) n. metrin päässä... voisko olla liian kuuma paikka silti, näin keväällä...
Mitenkäs sitten tuo ruukun koko, kasvi on juoppo mutta kohtuullisella kastelulla ei nuupahtele kovin usein. Ja joskus kokeilin muoviruukkua, siitä meinasi suutahtaa kellastuttamalla lehtiään, kunnes vaihdoin takaisin saviruukkuun. Vaihdoin kerralla reilumman ruukun kevät -06, ajattelin jättää vielä vuodeksi samaan.
Auttaiskohan sumuttelu mitään? Siinä oon kyllä laiska. Kasteluveden annan aina seisahtaa mahdollisimman kauan, koska kahvi ei tykkää kalkista Ja vielä, ötököitä ei tähän ole päässyt leviämään koska seisoo omalla kukkatasollaan erossa muista...
Kysymykset tuli ajankohtaiseksi tässä, kun kääntelin kukkaa ja takapuolelta paljastui semmonen risukko, että :D Joskus kukkakaupastakin neuvoja kyselin mutteivät osanneet kertoa mitään uutta
nimim. kaiken kokeillut...
hutelen myös vastauksia kun kahvini on ruvennut ruskistamaan lehtiä ja pudottaa pois ne mikä vika? juurtuuko jos katkaisen ne laitan vesilasiin?
Kahvi ei tykkää liian märästä mullasta, ei vedosta eikä kylmästä. Jotain näistä kohdatessaan se ruskistaa lehtiään.Kahvi ei tykkää myöskään kovasta, suorasta auringonpaisteesta. (Näin olen ainakin omaani lukenut ja siirrän sen aina kesäajaksi peremmälle, kauemmas ikkunoista)
Runkomalliin olen oman kahvini leikannut ja siten se on helpommin hallittavissa pienissä asuinhuoneissa :]
haarooko se kuinka hyvin jos latvan nappaa pois?
Kahvi haarautuu aivan itsekseen ja minulla ainakin huomaamatta jopa.
Wau, mikä kahvi! Miten vanha tuo yksilösi on?
Viistoista viiva kahdeksantoista ei kyllä minusta ole kylmää vielä :} Meillä on asuinhuoneissa heti kaikilla tukalaa, jos lämpö ylittää 20 astetta.
Ostin tämän reilu vuosi sitten ihan vain supermarketista...siellä sen nimenä oli kahvipensas. Onko tämä kenties sellainen laji mikä ei tee hedelmää..kun tämä on kasvanut vain pituutta tähän mennessä! Kukkiiko tämä edes? Haluaisin myös tietää voiko tätä lisätä jotenkin ihan kotioloissa ilman mitään erikoisjuttuja?
Jos joku tietää niin olen kiitollinen neuvoista! Tässä vielä on siitä kuva!!
Omppu2, kahvipensasta koskeva kysymyksesi löytyy nyt täältä. Laitoin sinulle myös yksityisviestin, katsopa jossain vaiheessa postisi
aikas vanhana kahvipensas tekee papuja ja kukkii… ainaki minulla sellainen käsitys… eli kyllä tuon pitäisi aikanaan tehdä papuja=)
En yhtään tiedä minkä ikäinen tuo pensas on…kun minulla on ollut reilun vuoden ja ei paljoa nykyistä pienempi ollut ostettaessa.
Osaisiko joku sanoa ikäarvion noin suunnilleen? Olisi kiva tietää:)
Sain Kahvipuun ja nyt kysynki, että saako kahvipuuta suihkuttaa? Tykkääkö se kasvella altakasteluruukussa kestomullassa?
Varmaan kahvi ehkä tykkäisi suihkuttelusta ja altakasteluruukustakin. Minulla kahvi pärjää mainiosti muoviruukussa. Ei se näköjään edes niin kovasti valoakaan vaadi, sillä se on hyvin tummanvihreä huoneen perällä kaukana ikkunasta.
Mitenkä pitkään kahvin marjojen kypsyminen kestää? Hilma on jo odotellut läppäkorvakaimansa kera omaa kahvia ainakin pari kuukautta, mutta marjat vaan pysyvät vihreinä.
upea kahvipuu. minulla n 2m ja hienot vahvat kiiltävät lehdet, miksi ei kuki???
Minun kahvipensaani on mennyt tämän syksyn ja talven aikana todella huonoon kuntoon. se pudottelee lehtiä a ne lehdet jotka eivät putoile niin ovat muuttuneet kalpeiksi:( Miten voisin pelastaa kahvipensaani kuolemalta? kaipaako lannoitusta…jos kaipaa niin millainen olisi paras?
Kyllä se talvella pudotteleekin lehtiä, ainakin meillä, mutta kunhan alkaa saada aurinkoa niin taas rehevöityy. Minulla se on talvet viileähkössä(n 15- 18 astetta) ja meko kuivana.