Kahvi, Coffea

Hoyabella, onko kahvipensaasi Arabica. Todella upea!! Sen nimistä hypistelin Jkl:n P-genassa. Nyt harmittaa vietävästi kun en sitä ostanut:( Olisi pitänyt lukea tämä ketju ensin.

Nappaampa kasvin ostoskärryyn seuraavan kerran kun on Jkl:ssä käyntiä:)

Minun kahvit on vähissä… monta sain itämään, enää vain yksi hengissä. En tiedä, onko liian pimeä vai liian kuva välillä… Aika kitulias on ja osa lehdistä kuivunut…

Eli olen onnistunut jo kaksi tappamaan ja pahasti näyttää, ettei tästä viimeisestäkään mitään tule.

Miten tämän kanssa toimitaan oikeaoppisesti? Minulla on “vihervalo” lisävalaistuksena ja ikkuna länsi-etelä -suuntaan, joten valonpuutteesta ei pitäisi olla kyse. Varret on sellasia rankoja ja lehdet pakkaa ruskistuun. En ole päästänyt kuivuun, enkä pidä märkänä, olen pyrkinyt tasaisesti lannoitteleen.

Olenko vaan onneton tumpelo kahvinkasvatuksessa?

Kahvi ei kestä suoraa auringonpaistetta kuin hetkisen ja siksi se kannattaa pitää vähän sivussa ikkunalta. Uskon myös, ettei se tarvitse myöskään lisävalaistusta.

Eikös kasvi pidä kastella mahdollisimman kalkittomalla vedellä? Eli siis käytä joko sadevettä (niinkuin itse) tai sitten vesi ämpäriin illalla ja kastelu aamulla pintavedellä.

Meillä oli Vuokkiksen kanssa 2 vuotta sitten samanlainen kahviprojekti.

Kyllä se kahvi kasvaa aika hitaasti, minulla on 3 taimea jäljellä ja ne on kaikki hieman alle 20 cm. Varmaan olen pitänyt niitä liian kylmässä ja vetoisessa. Nyt jokin aika sitten siirsin ne olohuoneen puolelle ja nyt oli tullut muutama kaunis vihreä lehti lisää.

Kertokaapas viisaammat, että mikä mahtaa vaivata kahvipensastani. Yleensä puolet lehdestä kuivuu, jonka jälkeen pudottaa lehdet pois. kts kuvat.. mielestäni ei liian kuiva eikä märkä. mullat vaihdettu helmikuun lopussa. Help!

Minulla on myös samannäköinen kahvipuu, tai siis oli.niin Ensinnäkin, kun se sai olla kaikessa rauhassa viileässä verannalla kesän ja syksyn ja katsellen ilta-aurinkoa, se voi hyivn, ei yhtään kuivumista lehdissä. Jouluna siirsin sen kuivaan keskuslämmitystilaan ja heti alkoivat lehdet kuivua ja käpristellä. Muutin mullat maalsikuussa, karsin ja leikkelin, ja nyt se on taas verannalla ja näytätisi voivan paremmin. Kuiva ilma ja liian lämmin lienevät sen mielestä vaikeita oloja.

Nyt ilmoitin sille suorat sanat, että jos ei tämä kelpaa, niin suunta on kompostiin. allapäin Ei ole tehnyt yhtään papuakaan.

Altakasteluruukku on minulla, Xulluna kasvaa! (txxkin on maxo)-Ottakaapa siitx selvxx)!!:slight_smile: :slight_smile:

Kahvi tuntuu olevan todella herkkä liialle lämmölle ja/tai kuivahtamiselle, lärpäyttää lehtensä heti. Onkohan Appelsiinkin kasvilla riittävän iso ruukku, ainakin kuvan perusteella kahvi on kasvanut kunnolliseksi pensaaksi jo. Kasvikortti sanoo että “juuripaakkua ei pidä rikkoa paljoa, sillä juurten vioituttua lehdet varisevat”, eli eihän multia vaihtaessa käynyt juurille pahasti? Kahvi on minusta nätti kasvi, mutta välillä menee hermot hoitamiseen, kun on kiinanruusuakin nirppanokkaisempi… :slight_smile: Omaa kasviani olen myös suihkutellut ahkerasti, ettei tulisi kuivana talvikautena mitään öttiäisiä.

Ruukun olisi tosiaan voinut vaihtaa isommaksi, aika ahdas taisi olla. Ja olisikohan se juuripaakku saanut sen verran osumaa, että haluaa tiputtaa lehdet. Kannattaako antaa olla ja kituttaa nyt vielä uusilla mullilla vanhassa ruukussa ens kevääseen asti vai vielä kiusata mullan/ruukun vaihdolla tälle keväälle?

Hilman kahvinpavut ovat viimein kypsiä ja osa poimittu :slight_smile: On niin herkullisen näköisiä, että haluttaisi maistaa…onkohan marjojen hedelmäliha syötävää?

voi ihme että onkin komea kahvipuu ja tulossa vielä omastatakaa papujakin.pääset paahtamaan kun itse et juo niin varmasti vieraille kelpais kotimainen kahvin maistiaiset.

Noin kuusivuotias kahvipensaani on tehnyt elämänsä ensimmäisen kukkanupun! Tänään sen huomasin.

(Kylvin kahvin kirjastomme puun pavuista mielestäni vuonna 2003)

Ja aamulla kukka oli auki :] On se nätti.

Pienestä ihmisen ilo, onnitteluni, kohta sulla on papukin :slight_smile:

Kiitos belgi. Koen tuon kukan valtavaksi onnistumiseksi :smiley:

Kahvipensaani on vuodesta -07, kauan saan sitten vielä odottaa kukintaa, mutta Sandin viesti tuo toiveita :slight_smile:

oma puskani on ollut minulla n.2 vuotta enkä jaksa enää odottaa kukkimista xD