Kahvi, Coffea

Wau!-onpa komea kahvipensas hoyalla…ikipäivänä en tuon jälkeen omastani kuvaa ilkeä lähettää!

Minunkin piti oma kahvini tyuolta hyllynpäältä kaivaa esiin....se oli taas kasvattanut uusia lehtiä, ja alimmat lehdet olivat osa ruskistuneet, varmaankin talvesta ja kuivasta huoneilmasta johtuen.

Kastelin pensaan ja poistin kuivat lehdet.

Nopea kysymys. Voiko kahville antaa kahvia?

Eikös mm. kahvinporot happamoita kasvualustaa ja kahvipensas pitänee happamasta, joten saanko kahvipensaastani päiväkahviseuraa?

Kyllä voi, jostain olen lukenut. Minä ainakin annan kahvipensaalle silloin tällöin kahvia, niin hauskalta kuin se kuulostaakin! Olen myös joskus hieman koittanut happamoittaa kasvualustaa antamalla kahville piimän ja veden seosta…

Hoyabellalla on todella mahtava pensas. Kun aloin täältä alhaaltapäin kelaamaan ylös ja kahvin kuva alkoi näkyä, arvasin kenen kuva se siinä. Täytyykin nyt näyttää tuolle minun pienelle kahvilleni kuvaa ja sanoa, katsoppa millaiseksi on kasvettava, siinä on sun emo. Jos vaikka innostuisi lisä vauhtiin.

Oh, Hoyabellan kahvipensas on upea. Tuota menoa voit keitellä omista pavuista kahvit !

Edit: huomasin tuolta taaempaa ettet edes juo kahvia. :slight_smile:

Uskaltaisikohan kahvia jo hieman lannoittaa?

Vau, tilasin juuri itse kahvin siemeniä, toivon todella että niistä joskus kasvaa tuollaisia hienoja puita, ettei kupsahda ekana talvena :slight_smile: Kohta istuttelemaan :slight_smile:

Sanokaas, mitä mieltä olette. Vaihtelen huomenna multi, ja kahvini on kokoonsa nähden aika suuressa purkissa (kahvithan viihtyy aika pienissä), nja se on kesäkukkamullassa. Häiritsenkö nyt sitä ja vaihdan mullat, vai annanko vielä tämän vuoden kasvaa tuossa mullassa?

Kävin läpi tämän ketjun, mutta en saanut vastausta siihen, voiko kahvin latvuksen juurruttaa…ja jos: multaanko tökätään vai veteen?. …Pitäis saada sitä vähän nuorennettua, enkä muutenkaan tykkää tuosta mun kahvin kasvutyylistä

Kiitos kovasti hoyabella vaivannäöstäsi,ohjeesi on monelle muullekin varmaan hyödyksi!

Mä katkaisin latvuksen, otin siitä oksan ohjeen mukaan(tarvittiin veistä),oksa on nyt mullassa ja latvus vedessä!-Saa nähdä kuinka käy! Anelen sulta sitten siemeniä,jos menee ihan pieleen:D

Komea ja hyvinvoiva kahvipensas Hoyabellalla. Itselläni on tosi vanha kahvi, äiti on sen kasvattanut pavusta, ja hän on nukkunut pois 17  vuotta sitten, luulisin että kasvilla on ikää reilusti yli 20 vuotta. Katkaisin äsken siitä latvan, kun luin tämän ketjun läpi, jos kasvaisi vähän tuuheammaksi. Kahvini ei ole kukkinut koskaan, luulisin että johtuu vähästä valosta, taloa pitäisi pyöräyttää puoli kierrosta myotäpäivään, niin olosuhteet olisi huomattavasti paremmat.

Hoyabella, mitä juurrutuskoikeilulle kuuluu?

Suuttuuko kahvipensas siitä, jos sille vaihtaa uuden mullan, kun se on ollut kokoonsa nähden suuressa purkissa, ja vielä järkyttävässä kesäkukkamullassa? Ei kai rupea murjottamaan?

Mulla on yli 20 vuotta vanha kahvi ja kaksi sen jälkeläistä (kuvassa vasemmalla).
Latvasta olen joutunut katkaisemaan puolisen metriä kun katto tuli vastaan.
Oksia olen lyhentänyt kun tuli niin kovin leveäksi ja ilokseni huomasin, että teki sittenkin leikattuihin oksiin uusia lehtiä ja oksia. Hieman pelotti tuo kova leikkely, että näinköhän tapan koko puun.
Huomasin, että ihan risuisiakin oksia ei kannata leikata kun niihinkin tulee pitkienkin aikojen kuluttua uusia oksia.
Tänä keväänä emokahvini ilahdutti pienellä oksalla ihan rungon tyvessä. Tuo oksa tuntuu kasvavan tosi hitaasti. Mielenkiinnolla seuraan mitä siitä oikein tulee.
En nyt muista kuinka monta vuotta vanhoja nuo jälkeläiset ovat mutta kukkineet eivät ole vielä kuitenkaan.
Olisikohan lannoitteiden annolla mitään merkitystä kukintaa?

Näin asuinhuoneessa kasvattaminen on vähän hankalampaa kuin viherhuoneessa. Kesäisin ovat janoisia, valosta nauttivat, suorasta auringosta ei kovin paljoa. Suihkuttelu on melko mahdotonta sillä parketti menis pilalle. Suihkuun siirtelin vielä niin kauan kun ovista mahtui. Uloskin olen kantanut ja antanut suihkua. Nyt ei ole lähes vuoteen saanut suihkutusta. Ei oikein voi kun ravistella rungosta että pölyt lähtis ja välillä pyyhkiä kostealla rievulla. Ei ole tuo emo nyt kukkinut. Onkohan suihkutuksella merkitystä kukintaan?

Marjuen kahvi on todella upea. Omani kituutteelee ja pienenee vuosi vuodelta. Huomenna vaihdan mullat ja vien ulos,

Mulla ei oo koskaan oleskellut ulkona. Ainoastaan käynyt suihkuttaessani silloin kun vielä sain hyvin ovesta ulos. Oon huomannut että noi altakasteluruukut toimii hyvin. Isoon kahviini en oo edes kovasti multia vaihdellut mitä nyt joskus vähän päältä kuoputellut vanhaa ja sitten lisännyt vähän uutta.

Marjuen sumppipuu on tosi kaunis, kasvaisipa omanikin noin suureksi.

Kahvi on todella helppohoitoinen ja vaatimaton, ei kummia vaadi. Kyllähän se kokoakin kasvaa kun malttaa vuosia odotella. Ainoastaan kuivana ei kannata kauan pitää, silloin kyllä heittää henkensä. Jos lehdet alkaa lurppaa niin kiireellä vettä… :wink:

Minä olen kyllä kastellut sitä niin, ettei multa olet päässyt ainakaan kovin montaa kertaa kesän aikana kuivahtamaan, ja vaikka se on eteläikkunalla, se tuntuu silti vähän hontelolta ja heikolta.