Oon kyllä huomannut ettei se tykkää ihan kovasta auringonpaisteesta kovin montaa tuntia. Olen säleverhoilla säädellyt valoa, ettei se ihan paistu.
No ehkä minä siirrän pensasta hieman varjoisampaan, katsotaan, piristyisikö sen jälkeen.
Kannattaa laittaa altakasteluruukkuun, voivat selvästi rehevämmin ja lehdistä tuli suuria ja kiiltäviä.
Minäpä kokeilen ensi keväänä, kun soilikitkin ovat innostuneet altakasteluruukuissa.
Olen hoivaillut kahvia jotakuinkin neljä vuotta. Ostin suht pienenä raasuna jostain alennuksesta, ensimmäisenä vuonna siinä oli jotain ötököitä ja lääkekuurin jälkeen se teki jonkin aikaa kippuraisia lehtiä, mutta on sittemmin kasvanut normaalisti. Tätä nykyä puolisen metriä korkea, varret lyijykynän paksuisia (kolme haaraa). Omasta yksilöstäni olen ollut huomaavinani sellaisen rutiinin, että se pudottaa vanhimmat lehdet pois syksyisin ja pyrkii keväällä laajentamaan sivuille päin kasvuaan. On kyllä yksi suurimpia suosikkejani kasveista, toivottavasti aikanaan tekee papujakin!
Löytyykö ketään joka olisi saanut nuo Pauligin pavut itämään?
Omani ovat mullassa olleet jo kuukauden, mutta mitään ei tapahdu. Alkuun muuttivat väriään kellertävästä vihreämpään ja selvästi pullistuivat hieman kasteluvedestä, mutta sen jälkeen ei muutoksia ole ollut havaittavissa.
Jos tarkoitat ihan oikeita Pauligin papuja niin ne ei voi koskaan itää kun ovat saaneet paahtokäsittelyn
=) Tarkoitin erikseen Pauligilta tilaamiani ei paahdettuja papuja. Olen ymmärtänyt, että löytyy muitakin jotka ovat saaneet sieltä kasvatettavaksi paahtamattomia ja haluaisinkin tietää onko kenelläkään onnistunut.
Joskus vuosia sitten sain kaupassa (jokin kahvimerkin kampanja) kahvinpapuja ja kaikki itivät.
Samoin hyvin itivät kahvisäkin pohjalta löytämäni kahvipavut, säkit taas olivat myytävänä perunasäkeiksi tms vuosia sitten.
Minä taas sain kahvipavun veljeni pensaasta. Avasin kovan kuoren ja laitoin sen sisällä olevat molemmat pavut multaan ja hyvin itivät mutta muistelisin että kesti kovin kauan aikaa ennen kuin mitään nousi mullan pinnalle. Aikaa siitä on jo yli 20 vuotta joten ei voi tarkkoja aikoja oikeen muistaa
Hätähousuna vaan aloin epäillä itävyyttä, kun istutin pavut jo maaliskuun alkupuolella, eikä niissä näy merkkiäkään kasvusta kun olen ne mullasta ylös tonkinut.
Malta Rillari nyt vaan odottaa ja varot ylikastelemasta etteivät mätäne
Kiitos kannustuksesta, ajattelin koittaa lisätä valon avulla vähän purkkiin kohdistuvaa lämpöä, josko se auttaisi.
Kahvin kasvatus ei etene, mistään ei nouse mitään. Lämpöä ja valoa, vermiculitea ja perliteä, turvetta ja multaa, vettä ja rakkautta on mutta mitään ei tapahdu.
Oliskohan sitten niissä pavuissa jotain vikaa. Minä laitoin ne aikas tuoreeltaan multaan, lähes heti puusta poimittuani. Minkäs näköisiä ja värisiä ne pavut olivat silloin kun laitoit multaan?
Ensimmäiset olivat Pauligilta saamiani ei paahdettuja. Ne olivat kuivia, vaalean keltaisia ja muuttuivat kostuttuaan hieman pulleammiksi ja vihertävän keltaisiksi. Toiset tilasin netistä ja ne olivat saman värisiä ja käyttäytyivät samoin.
Mistään en ole poiminta-tuoreita saanut.
Mä soitin aikoinani tonne Marikkoon ja neuvoivat laittamaan kosteaan hiekkaan kasvamaan , pari , kolme papua mulla oli ja yksi onnistui !
(oli siis omasta kasvista joka paleltui muutossa )
Rillari, saitko pavut paljaaltaan vai oliko kaksi papua samassa punertavassa kovassa kuoressa? Nuo värit kyllä kuulostaa ihan oikealta. Minä rikoin silloin aikoinani sen kovan kuoren ja laitoin heti multaan ja pidin hieman kosteana. Molemmat sitten odottelun jälkeen iti.
En kyllä tiedä onko tuolla asialla merkitystä eli voipa olla että pavut eivät kärsi itämisen suhteen mitenkään vaikka ovat vailla kovaa kuorta.
Tuli vielä mieleeni että olisin laittanut pavut aika lähelle mullan pintaa – hmm olisko sulla ne sen verran syvällä mullassa että matka pintaan kestää kauan