kiitos avusta tupsukki
Mulla on 2 oman emopuun poikasta, jotka ovat yli 2 metriä korkeita ja ovat juuri ämpärin kokoisissa ruukuissa. Enkä ole vielä ajatellut vaihtaa isompaan. Emopuu on sitten reilusti isommassa ruukussa koska sillä on runkokin paljon paksumpi ja ikää yli 20 vuotta.
Tänä talvena saivat kukkavaloa ensimmäisen kerran elämässään ja eipä ole lehtiä ruskistunut tai pudonnut kovinkaan paljon. Uusia lehtiä tulee jo hurjasti jo kuivan näköisiin oksiinkin.
Siis olohuoneeni on todellinen PUU tarha
Pauligilta saapiki sit kunnon satsin papuja, tai ainaki ennen on saanu
No nyt on lisätty pari senttiä uutta multaa arvon pensaalle. Siellä olikin päällimäinen kerros jokisoraa mitä olin käyttäny peitteenä, sen kun kaapi pois niin pysty lisäämään multaa. Toivottavasti ei nyt pahasti ottanu nokkiinsa…
Minä ostin lidlistä kahvipensaan ja siinä ruukussa oli 14 taimia. Vedin 7 taimia suoraan mullasta pois, kun siellä oli muutama pieni taimi jossa pelkästään sirkkalehdet ja siemenkuoret jäljellä. Myös matalia taimia poistin.
En tiedä olinko liian raju ja jos juuret ei tykänneet.
Kauniita pieniä taimia juurineen, mutta eihän minulla ole juuri nyt ylimäärästä multaa, joten joudun heittämään pois.
Minulla vastaava Lidlin kahvipensas kasvanut isompaan ruukkuun istutettuna jo vuoden, nyt reilu puolimetrinen tuuhea pusikko
Minä heitin vanhan pois, kun en pystynyt erottaa niitä taimia enää toisista, vain yksi jäi eloon.
Nyt laitoin tuohon kuvan niistä mitkä poistin.
Et kai vielä viskannut , apua , mullemullemulle !
Tongi äkkiä roskista edes yksi mulle , vanha on jo kattoon asti ja ihan surkea !
Kyllä minä ne nuoret säilytin ja kyllä ne ihan tuoreet ovat. Sitä en tiedä jääkö eloon, kun niin niitä Vetelin ylös.
Tänään irrotettu.
Laitan sulle kohta yksärin jo sopii !
Pistä ensiapuna veteen !
Juu on ne vedessä.
Laita vaan, se unohtui sanoa.
Voiko kahvipensaan kasvattaa tavallisesta kahvinpavusta vai tarvitaanko siihen jokin muu siemen?
Midi, ennenmuinoin anoppini kasvatti pavusta. Vaan mistäpä nykyaikana saisi paahtamattomia papuja.
Sen pitäisi kyllä lähteä kasvamaan paahtamattomasta pavusta, jos sellaisia jostain löytää. Olen joskus kuullut Pauligin aikoinaan lähettäneen paahtamattomia papuja niille, jotka ovat halunneet kokeilla papujen idätystä.
Lisäys: Luin edellistä sivua ja siellähän Jadetsu mainitsi tuon saman Paulig jutun.
Vielä yks muokkaus: Kannattaa lukea tämän ketjun aiempia viestejä niin siellähan on paljon tietoa kahvipapujen idättämisestä
Viime talvena tilasin Pauligilta papuja vaan ei yksikään itänyt.
Pahoittelut siitä, etten lukenut aiempia viestejä, oli kännykällä selaaminen hieman takkuavaa... Mitenkähän tämä kahvipensas kestää leikkausta? Pystyyköhän sitä mitenkään pitämään pienenä ja sirona?
Mulla vanhin kahvi on jo reilusti yli 20 vuotta vanha ja pavusta istutettu. Olen leikellyt latvan jo muutamia kertoja kun on tullut katto vastaan ja eipä ole näyttänyt kärsivän. Enpä tiedä pystyykö sirona pitämään kun varsi tulee paksuksi puumaiseksi, mulla nyt rungon ympärysmitta 11cm.
Huomenna varmaan tulee kahvin papuja Pauligilta olivat Pauligilta vastanneet sähköpostiini tänään ja asun ihan Pauligin tehtaan vieressä tai no on sinne nyt joku 3 km matkaa
Tänään sain kahvinpapuja Pauligilta! Itävyydestä ei kai voi tietää, mutta laitoin ne heti likoon vesilasiin ja illalla panen multaan. Ohjeissa sanottiin että litteä puoli alaspäin multaan, miksiköhän?
Ostin Tikkurilan aseman kukkakaupasta vitosella kupin kahvia, eli pahvimukin, jossa kasvoi kahvipensaan taimia. Kukkakaupan ohjeiden vastaisesti kippasin kupin nurin ja irrottelin taimet erilleen. Juuret oli vielä niin pieniä, että ne sai koulittua helposti omiin purkkeihinsa. Nyt mulla on kasvamassa 11 kahvipensaan tainta. Osa on vasta sirkkalehtivaiheessa, mutta suurimmissa on jo useita oikeita lehtiä.
On kai parasta lukea tämä ketju läpi, että osaisin hoitaa noita kahvivauvoja ja ainakin muutama jäisi henkiin. Mun mielestäni oli aika halvat taimet, kun yhdelle tuli hintaa 45 senttiä.