Kahvi, Coffea

Irtopapuja olivat ainakin minulla, samoin ne exotic gardenista tilaamani.

Siis minullahan on nykyään tuollainen 20 cm korkea Plantagenista ostettu kahvi, mutta kun jäi hampaankoloon kaivelemaan etten saanut itämään. Haluaisin vielä yrittää ihan kokonaan itse kasvatettua.

Meillä on kolme terhakkaa taimea Pauligilta saaduista pavuista.

Kestikö itäminen kuinka kauan?

Irtopapuja olivat minullakin. Hyvät ohjeet tuli myös mukana, itämisen tulos ei…Pakko kai sen on riippua siitä papujen tuoreudesta, mitä sattuu saamaan.

Itäminen kesti monta kuukautta. Multiin laitettiin alkusyksystä ja itivät joulun aikoihin.

Minun tekisi mieli ensi keväänä erottaa ne kaverukset samasta ruukusta, sillä niitä on yhteensä 7kpl. Niitä olisi enemmänkin, mutta minäpä leikkasin ne pienet heti pois, ettei tule ahdasta enemmän. Nyt ne sinnittelee, koska kaikki kasvaa samasta kohdasta.

Onko vaikeaa erottaa niitä kaveruksia toisistaan?

edit: Minulla ne on olleet jo jotain 3 vuotta.

Voi ei, löysin ohjeen. 

Kukkiva kotini: Multapaakkua ei pidä koskaan rikkoa eikä juuria repostella esiin, sillä ne ovat arat. Lehdet saattavat karista kokonaan, jos juuria käsittelee kovakouraisesti.

Minä siirsin pikkutaimet jo noin viisi senttisinä omiin ruukkuihinsa, eipä ollut huolta juurien rikkoutumisesta :wink:

Pakkohan nuo on kyllä erottaa nyt ja ottaa riski. Eihän yhdessä ruukussa voi olla kuin yksi puu. Mulla isointa olen jo kaksi kertaa leikannut latvasta kun on katto tullut esteeksi.

Mitä nopeammin ne erotat niin sen parempi, ei ne juuret tosta enää pienene. Mullan ollessa kostea niin varovasti yrität ottaa juuret paakuissa. Onnea yritykselle :slight_smile:

Voin mellein tuntea nenässäni tuoreen vastajauhetun kahvin tuoksun kun kuvia täällä katselen… NAM!

Istutinpa Lidlista alkukesästä ostamani 8 kahvintainta yhteen isoon ruukkuun. Kasvoivat ihan vieri vieressä sellasessa viistoistasenttisessä purkissa, isoimmat suunnilleen kolkytsenttisiä, pienimmät jotain kymmensenttisiä. Ihan kivan näköinen puska mutta ei olis varmaan kovin kauan pärjänneet noin tiuhassa… 

Joten liotin taimista mullat pois ja irrottelin ne varovasti toisistaan. Oli kyllä aika pöheikkö se juuristo, ja tiedän, ettei siihen pitäisi pahemmin kajota, mutta ajattelin että meni syteen tai saveen…  Vois kuvitella että niistä edes yksi jää henkiin.  Ihan komeilta ainakin näyttävät nyt muhkeassa ruukussaan. Täytynee kuitenkin vähän auringolta suojata aluksi, etteivät vallan nuupahda? Tarvitsevatko muuten välttämättä sen happaman kasvualustan, kun ei minun huonekasvikirja siitä ainakaan mitään sano?

Mulla on kasvanut kahvi tavallisessa kukkamullasta jo yli 20 vuotta.

Samoin laitoin sen tekemistä pavuista uudet taimet ja nekin tavalliseen kukkamultaan. Poikasetkin ovat jo monta vuotta vanhoja ja kasvavat tosi upeasti.

Hienoa, kiitos Marjue! Hyvä sitten etten investoinut mihinkään rodolannoitteeseen, niinkuin jossain vaiheessa ajattelin =)

No niin hienoa, itsellekin nyt selvisi, että ei varmaan ole kannattavaa sijoittaa rodolannoitteeseen. Istutin kahvipensaan juuri uudestaan ja tein luonnonturpeen ja kestomullan sekoituksen, jossa kestomultaa oli enemmän ja pelkäsin, että pitääkö pH ryhtyä laskemaan jotenkin. Eli, ilmeisesti pärjää noinkin?

Kertokaas mielipiteenne: meidän kahvipensas on ollut nyt joitakin vuosia jotakuinkin ämpärin kokoisessa saviruukussa itäikkunalla. On nyt haaroittunut todella upeasti vaikkei korkeutta olekaan kuin hiukan yli puoli metriä. Pudottelee jonkin verran lehtiä, lähinnä niitä mitkä jäävät muiden lehtien alle varjoon. Nyt sitten mietin josko kasvualustaa pitäisi uusia kun ollut niin pitkään samassa ruukussa ja saman mullan kanssa.

Lähinnä mietin pintamullan kaapimista ja uuden mullan lisäystä. Huolettaa vaan että kasvi hermostuu jos juuristoa yhtään kopeloi. Olisikohan sittenkin parempi vaan antaa olla tuon vanhan mullan ja lisätä vain lannoitusta? Pensas on nyt niin terhakka ja hyvinvoiva, ettei raaskisi tehdä mitään mikä voisi kiukustuttaa kasvin. Mutta kuitenkin, se sama multa on ollut jo useamman vuoden kasvualustana. Lannoitustakaan ei ole annettu kuin satunnaisesti akvaariovettä ja kahvikannun huuhteluvesiä. Kuuri Nekoa näin kevään alkajaisiksi?

Minä katsoisin ensin kuinka täynnä juuria on purkki ja jos näyttää piukalta rapsuttelisin varoen multaa pois ainakin purkin yläosasta ja uutta tilalle. Oma kahvipensaani on ollut vuoden meillä ja sekin tiputtelee alimmaisia lehtiään jonkin verran mutta haaroittuu kuitenkin nätisti.

Minusta tuntuu että tuossa on juuria aika paljon jo ihan pinnassakin. Sillä mietinkin kuinka sitä pintamultaa uskaltaa ronkkia. Suurempaan astiaan en tuota haluaisi siirtää mutta toki sille pitäisi järjestää kunnolliset ruuat kasvukautta ajatellen.

Kokeilemalla tietää mutta seuraukset voi olla katastrofaaliset, reunoilta kuitenkin paras ottaa vanhaa multaa pois mutta ei kauttaaltaan vaan osasta juurakkoa. Esim. kahdelta sivulta jättää mullan koskematta ja kahdelta taas ottaa vähän pois vaikka koko purkin korkeudelta jos on kerran täynnä juuria. Olen tehnyt näin kukilleni kun en ole halunnut purkkia isontaa.

mistä voisin löytää kahvin, mikä tekisi kahvipapuja?

Eiköhän nuo kaupan kahvipensaat tuota satoa kun niillä on tarpeeksi ikää ja sopivat olosuhteet. Pauligilta tietysti voisi kysyä siemeniä ja niistä kasvattaa jos on kärsivällisyyttä tarpeeksi. Siemenet ei saa olla vanhoja.

Orchidaceae ota yhteys Pauligiin,ne mun muistaakseni postittaa papuja.