Isäntä osti toisenkin sekalaisen siemenpussin kukkaketoonsa …kun käytiin terrassa ostaan pidempi suihkunletku kun tol normi letkun kaa on huono huuhdella saunaa…joutuu ämpärillä viskomaan, ei enään.
Itse ostin kylvömultaa …laitan purkkeihin kesäkukkamultaa pohjalle ja päälle kylvömultaa …kokeilen miten lähtee.
Kela maksaa kuntoutusrahaa 16 v kersoille et kehtaavat käydä koulunsa loppuun …mitä hemmettiä eikö nuoren vanhemmat ole vastuussa taloudellisesti 18 ikään asti ? Ymmärrän jos vanhemmat on työttömiä tai moniongelmaisia ja rahaa ei ole …mut töllös nuorimies sanoi et lasketteluun ja moottoriharrasteisiin on kiva saada 600 e / kk ???
En ymmärrä ? Minun lisäkseni tiedän paljon työkyvyttömiä jotka tartteisi lääkkeisiin ja lääkäreihin pientä tuki rahaa kun eläkettä ei myönnetä …mut ne annetaankin nuorille vapaa-ajan viettoon. Toki tärkeempiä ko vanhat raihnaset.
Ei sitä kuntoutusrahaa ihan tyhjästä makseta. Lue niin et luule.
nuoren kuntoutusraha
Onhan se nyt hienoa, että nuoria yritetään auttaa eteenpäin, jos on ongelmia opiskelussa.
Yleensäkin kuntouttaminen ja kouluttaminen on paljon parempi kaikille, kuin turhaan työkyvyttömäksi tai työttömäksi jääminen.
Ja kyllä näistä ihan oikeasti on monelle iso apu, jos on tahtoa saada sitä apua.
Tunnen ihan henkilökohtaisestikin ihmisiä, jotka on päässeet takaisin työelämään kuntoutuksen kautta ja todellakin myös heidän muu elämä on sitä kautta parantunut, kun ei jää kotiin murehtimaan huonoa kuntoaan/oloaan.
Varsinkin nuoriin on panostettava, liian moni nuori putoaa matkasta jo ennen , kuin on edes aloittanut jatko-opiskelua tai työelämää.
Onneksi itse olen nähnyt positiivisia kokemuksia näistä ja kelasta ja sosiaalitoimesta on todellakin haluttu auttaa, eikä tehdä vaikeaksi elämää.![]()
Tunnenhan minäkin monta luokkakaveria jotka kuntoutuivat ammatillisessa koulutuksessa työelämään, sattuu olemaan omaa kokemusta 3,5 v … Mutta edelleen minusta ja varppina parista muustakin tuntuu että 16 vuotias kuuluu kyllä vanhempiensa vastuulle ei yhteiskunnan elätiksi eikä hupirahaksi. Ymmärrän jos 16 v nuoren vanhemmat ei kykene ja on työttömiä …mut mitenkään muuten ei mahdu kalloon et alaikäiset nostaa kuntoutustukea. Vain minun mielipide …liika sossuttaminen passivoi jos siihen ei ole ehtoja.
Se on kyllä totta, että 16-vuotias on vanhempien vastuulla.![]()
Mutta noin muuten, nuorten koulutuksen tukeminen on pelkästään hyvä asia.
Enkä minä noin nuoria kuntoutustukea saaneita ole tuntenutkaan, tuolla 20 ikävuoden paikkeilla ovat olleet ja heille se on ollut iso apu.
Silloin kun tänne uuteen paikaan muuttaessa olin hetken työttömänä, olisin itsekin kovin halunnut koulutukseen.
Olisin halunnut opiskella taloushallinnon erikoistutkinnon.
No enhän minä sinne päässyt, kun ei ollut kaupallisen alan peruskoulutuksia, vaikka haussa silloin mainittiin, että kaikille avoin.
No eipä siinä sitten mennyt kuin pari viikkoa, kun sain vuokratyöfirman kautta töitä ja se muuttuikin sitten heti sen heidän karenssiajan jälkeen vakituiseksi.
Minusta on upea juttu saada opiskella “palkallisesti”, harvassa maassa sellaista mahdollisuutta tarjotaan.
Eläketietoutta:
Kuka saa Kelasta työkyvyttömyyseläkettä?
Voit saada työkyvyttömyyseläkettä,
jos olet 16–64-vuotias ja sinulla on sairaus tai vamma,
joka estää sinua tekemästä töitä
Nuori saa kuntoutusrahaa
Jos olet tullut työkyvyttömäksi alle 15-vuotiaana,
voit saada työkyvyttömyyseläkkeen,
kun täytät 16 vuotta.
Yleensä työkyvyttömyyseläkettä
ei kuitenkaan saa alle 20-vuotiaana.
Nuoret voivat saada sen sijaan
ammatillista kuntoutusta ja kuntoutusrahaa.
Ammatillisen kuntoutuksen tavoitteena
on auttaa sinua pääsemään töihin.
Sinulle tehdään henkilökohtainen
opiskelu- ja kuntoutumissuunnitelma.
Se tehdään yhdessä huoltajasi ja asiantuntijoiden kanssa.
.
LAISKOILLE JA MUUTEN VAAN LORVIJOILLE KELA ei maksa eläkettä tai kuntoutustukea
No niinhän tähän asti lähes kaikki on maksaneet lapsensa koulukirjat ja bussiliput.
Tai sitten lapsi itse, jos on saanut opintotukea tai opintolainaa.
Nythän vasta ne koulukirjat tulee koulun kautta, kun oppivelvollisuusikä nousi 18.
Ja meitäkin sisaruksia on viisi, niin ei ole rahassa kylvetty meilläkään.
Hyvin on silti aikuiseksi päästy ja vanhemmat pärjänneet.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/12/11/tassako-maailman-ruokatuotannon-pelastaja-suomalaistutkijat-taikovat-proteiinia
Tuo menetelmä äkkiä Afrikkaan ja lähi-itään. Saavat ruokaa omassa maassaan…
Suomestako liittovaltio?
Voi hurja millaiset nimet olisi tulossa. Miten historian kävisi?
Onneksi vain yksi henkilö on innostunut siitä.
Meidän poliitikot ei ole saaneet edes Sotea tehtyä 20 vuodessa, joten miten saisi liittovaltion. Jäisikö isommat kaupungit liittovaltion ulkopuolelle?
Helsinki olisi Uudenmaan sisällä omana valtionaan?
Saksa haluaa EU:sta liittovaltion (tuore uutinen) ja Elinkeinoelämän valtuuskunnan esitys on yritys antaa tukea tälle ajatukselle. Tuoda se lähemmäs tavallisen tallaajan ajatusmaailmaa, ettei kuulostaisi niin pahalta. Elinkeinoelämä kun haluaa yleisesti ottaen rajat pois.
Suomi olisi sitten EU:n näivettyvä periferia, mitä se on kyllä ilman liittovaltiotakin.
Mielenkiintoista miten Ruotsi suhtautuu EU:n liittovaltioon. Heillä kun on vielä itsenäisyys omissa käsissä, omalla valuutalla.
Kyllä meillä on jossain vaiheessa ajateltava uudestaan tää Suomen systeemi. Ei tule riittämään verovarat sekä kunnille, maakunnille, että valtiolle (+jako maailmalle). Moninkertaista byrokratiaa ja hyvävelipolitikointia joka portaassa.
Tuleehan meille tämä Sote/Maakuntahallinto.
Kuntien tehtäviä laitettaan enenevässä määrin maakunnan järjestettäväksi ja kun verot maksetaan suurelta osin maakunnille, niin kunnan merkitys vähenee ja tulee isompi yksikkö.
Toivon mukaan tämä tuo sitten säästöjä.
Jos EU:sta tulee liittovaltio, niin sitten Suomen puolustus on isommissa käsissä. Emme ole sitten enää yksin.
Pikku kunnissa esiintyy vielä kuppikuntaisuutta ja vaikuttaa päätösten tekoon kuten että rakennellaan liikenneympyröitä ja ostetaan tietyn taiteilijan teoksia niihin ja valaistaan ne kaupungin piikkiin ja samaanaikaan ei ole sitten rahaa kunnolliseen terveydenhuoltoon. Näkisitte vaan täälläkin millaisia kauhistuksia ollaan rakennettu isolla rahalla ja samalla terkkari kärvistelee lääkäripulassa ja saa vain 3 kk harjoittelijoita nakitettua.
Jos Suomi koostuisi liittovaltioista,joilla tietyt vastuut ja oikeudet sekä oma hallinto ,eipä montaa aikaa kestäisi niin itänaapuri nappaisi jonkun liittovaltion itselleen perusteena suojella oman maan kansalaisia. Ehkä kärjistetty uhkakuva,mutta Suomi on vahvin yhtenäisenä, ei osiin pilkottuna. Tämmöistä tuumailin eilen.
Kohta joulupukki tuo suomalaisille viestin yhteisestä lahjasta. Säkistä löytyy hävittäjä F-35A ostopäätös.
Ja toinen joululahja, iso sakki helpottamaan työvoimapulaa