Tein listaa ensi vuoden kylvöistä. Kun tilaa on rajoitetusti ja mielenkiintoisia kasveja paljon, suunnittelua helpottaa jos edes suunnilleen tietää kasvin koon. Kurpitsojen kohdalla törmäsin tietoon ristipölytyksen ongelmista. Olen kerännyt omista kurpitsoista siemeniä, mutta nyt mietin heitänkö ne pois? Onko kenelläkään ollut ongelmia?
Just olin syömässä Finduksen lohileikkeitä, on melkein kuin Kalapuikot, ”viitaten Nuun kirjoitukseen”
Kyl Affenfileet nääkii voittaa.
Jos joku muistaa onnettomuuden, missä koira taluttajineen laahautui auton perässä, kuulin naisesta tietoa. Työkaveri oli nähnyt hänet kaupassa. On siis, ihme kyllä, selvinnyt.
Koira selvisi lähes vammoitta.
Kalapuikkoja ostan kyllä mutta pankojauhoista en tiedä mitään.
Minulle on iso hämmästelyn aihe kun Suomeen, metsäiseen maahan tuodaan isot määrät puupolttoaineita. Teiden varsilla näkyy koko ajan isot kasat hakkuujätettä, mikseiköhän niitä hyödynnetä ensin. Eilen niitä katselin viimeksi…
Nuo pärtökasat on niin ilmaisia metsäyhtiöille että ne kannattaa vaikka lahottaa vissiin.
Ei niitä kannata metsänomistajan edes antaa niille.
Kerää ite jos kehtaa isommat latvukset ja jättää loput maatumaan metsään. Siellähän ne tulee takasi uuden metsän käyttöön aikanaan.
Ekavuodet tietty törkysen näköinen metsän pohja mutta aika tekee ihmeitä.
Hyviä vatukoita saa ekoina kesinä ja kohta nuoren metsän alta puolukkaa, mustikkaa, sieniä ym. Sen mukaan mikä on maapohja.
Eikä tarte kylvää lannokkeita ihan suotta kun metsän pohjalla on makua muutenkin.
Tästä on paljon erinäkemyksiä mutta jokainen omalla metsäläntillään on vielä saanu ite päättää mitä tekee.
Junalasteittain naapuristamme pakenee jo normi kansalaisia ja niitä joilla on täällä kakkosasunto, kertoo se paljon sen maan olosuhteista.
Ei kai suomessakaan ilman kansalaisuutta kauaa voi lomailla, jos ei hae turvapaikkaa. Ainakaan non shengen alueelta tullessa. Ja tuskin turvapaikkaa voi hakea jos maassa ei ole sotatila tms. Outoa. ![]()
No kai sen nyt jokainen tietää.
Ja sehän antaakin oikeuden tulla tänne. ![]()
Varmaan jokainen kuin pystyy venäjältä poistumaan luvalla, poistuu.
Eihän sitä tiedä koska on se päivä, että siellä ollaan ja pysytään .
Ei kai sitä tarvitse edes olla kaksoiskansalainen ollakseen Suomessa pidempään. Onhan noita ihan työluvallakin Suomessa asuvia, joiden perheenjäsenet saattavat viettää pitkiäkin aikoja kotimaassaan, Osa junalla tänne tulleista venäläisitä taisi olla sellaisia, joilla on pysyvä asunto Suomessa ja olivat sukuloimassa Venäjällä.
Työluvalla varmaan voi ollakin ilman kansalaisuutta. Niitä varmaan saa eri pituisia.
Mitenköhän sitten käy jos venäjä hyökkäisi tänne?
Hyökkääkö he suomea vastaan, venäjää vastaan, vai lähtevätkö karkuun?
Siinäpä pulma.
Ja miten heidän johtaja kohtelee heitä, kun majailevat eu alueella?
Hankala kysymys.
Kovin meni maailman kirjat sekaisin, vaan koska ukraina ei saanut elää omaa elämäänsä kuten haluavat.
Iso osa inkerinsuomalaisista on kaksoiskansalaisia.
Mikä heidän kohtalo on , jos venäjä määrää sotaan?
Sotaoikeus ja kuolemantuomio kenties, jos siellä nyt se otetaan uudelleen käyttöön?
Tiedän, että inkeriläiset ei oikein ole uskaltaneet mennä venäjälle edes ennen sotaa, niin entä nyt?
Tällä touhulla on paljon välillisiä negatiivisia vaikutuksia.
Itse pyrin suhtautumaan aina kaikkiin ihmisiin kansalaisuudesta riippumatta neutraalisti, mutta en voi omalle mielelleni mitään, että nyt alkaa epäilyttää väkisinkin.
Maailma muuttui yhdessä silmänräpäyksessä erilaiseksi paikaksi. :crying:
Jonkun uutisen luin, että yhdysvallat jo kehoittikin venäjän kansalaisia poistumaan maasta.
Siellä varmaan voi tuo poistaminen olla aktiivista.
Suomessa ollaan kuitenkin kilttejä ja ystävällisiä määrättyyn pisteeseen asti.
Mihin venäläiset voi enää paeta omaa maataan, valko-venäjälle, kirgisiaan, tsehtseniaan , mongoliaan ja kiinaan kenties.
Luulen, että monessa muussa maassa voi tyssätä matka passin tarkastukseen.
Venäjä saa taas tekaistun syyn tulla Suomeen sotimaan kun väittää että heidän kansalaisia kohdellaan huonosti.
Sen varjollahan ne aloitti ugrainassakin.
Sen tähden olis ehkä parempi vähän pienentää ovenrakoa rajalla.
Venäläiset on meillä paljon vakoilemassa putelle, silti tekee muita töitä hämäyksen vuoksi. Putte on sanonut että Suomi kuuluu venäjälle. Se ei tiedä hyvää. Suomen hyvää puolustuskykyä hehkutetaan päättäjien toimesta mutta ei me voida pärjätä niin isolle ylivoimalle koska se ei oikein onnistu isolta Ukrainaltakaan.
Mä olen kääntänyt kelkkani täysin ja haluaisin todellakin Suomen Natoon ihan just. Yksin ei tulla pärjäämään missään tapauksessa. Ja todellakin, niin paljon rautaa Ukrainaan meiltäkin kuin suinkin riittää. Tuon sekopään edessä ei voida pistää silmiä kiinni ja odottaa, että painajainen loppuu.
Kuulin äsken että 20 bussia, jokaisessa kolme kuskia, on lähtenyt pakolaisia hakemaan.
Eihän Niinistö voi muuta sanoakaan, tietenkään. Tottakai sitä pitää harkita tarkkaan. Jos Natoon haetaan, siitä ei todennäköisesti huudella etukäteen, että naapuri hoi, nyt me tehdään se.
Niinistö on kuitenkin taustaltaan kokoomuslainen ja siellä on aina kannatettu Suomen liittymistä Natoon. Nyt ovat muutkin kääntäneet kelkkansa kun on tajuttu, ettei meillä ole mitään erityistä suhdetta Venäjään, mikä estäisi sitä hyökkäämästä tänne kun joku sopiva tekosyy löytyy.
Finlayson uutisoi äsken, että heille voi toimittaa huopia ja jokaista huopaa vastaan he lahjoittaa toisen ja toimittaa ne Ukrainaan + lahjoittavat 100 000 euroa Punaiselle Ristille.
Fazer ja Olvi ja Fortum ja VR jatkaa puttelassa kuten ennenkin kunnes putte ottaa kaiken itselleen…