Kaiken maailman hämmästelyä (alkaen 5.1.2021 ->)

Ompas teillä outo käsitys kalapuikoista. Niitäkin on hyviä ja vähemmän hyviä.
Ei kaikki ole paksussa korppujauhotöhnässä pyöritelty eikä tuntitolkulla rasvassa haudottuja.
Eikös niitä korppujauhoja/pankojauhoja käytetä monella muotoa muissakin ruuissa.
Ite teen nykyään hyvin harvoin lihapullia tai mureketta.
Molemmat ihan kelpo ruokaa, varsinkin nuorempien mieleen mutta meillä eläkeläisillä se vähä mitä kerralla syödään lihaa on sama syödä liha lihana ja jauhot käyttää leivonnassa.

Eikös ne paisteta muutkin kalat jossakin jauhomausteseoksessa ensin pyöriteltynä.
Meillä isäntä tykkää että järvikalat paistan vain uunissa ja mausteet ripottelen pinnalle.
Teen niikuin halutaan ja tiedän että tulee syötyä.
Meillä kaikilla tahtoo olla paljon ennakkoluuloja monessa muussakin asiassa.

Kalapuikoista on yleisesti ottaen ihmisillä käsitys että niissä on kalaa ihan vaan nimeksi. Jotain valkosta ihan pikkupikkuisen siellä jauhosta ja rasvasta koostuvien kuorien välissä.   Tää perustuu siihen että aikaisemmin niin oli. Nykytilannetta en tiiä koska mulle se käsitys on edelleen ollut totta enkä ole kalapuikkopakkausta moniin moniin moniin vuosiin käsiini ottanut sisältöä tutkiakseni.

Uskon, kun nyt kuulen, että tilanne on hyvinkin voinut muuttua aikojen kuluessa. Asia ei vaan oo ollut esillä niin että se olis tullut tiedostettua.  Mun mielestä  kyse ei oo ennakkoluulosta vaan tiedosta joka kenties on jo vanhentunut :slight_smile:

Joo, kyllä nykyään on ihan laadukkaitakin kalapuikkoja ja itse tehden esim tällä ravintola Mamin ohjeella tulee tolkuttoman hyviä (ohje artikkelin lopussa).

https://www.deliverde.fi/turun-ravintolahelmi-mami-10-vuotta/

65% sein fileetä näytti tuoteselosteessa lukevan.
Maksalaatikkoa ostan pari kertaa vuodessa. Makkaraa viikottain jossa hiilareita 0. Muut teen itse.
Jotkut ostavat kaupasta hilloja joissa marjoja 30%. Jokainen tyylillään.

En koskaan käytä korppujauhoja sun muita jauhoja kalanpaistossa.Yäk,kerää kaiken rasvan ällöttäväksi möhönäksi.
Kala kalana iliman huntuja.
Eioo ollu tarvetta ostella kalapuikkoja kaupasta.Joskus oon jossaki joutunu niijen eteen lautasella,syömättä jäi.
Toki,toki,jokain käyttää rahansa miten haluaa ja syö mitä haluaa.

Minä ostan pakastettuja kalafileitä missä on joku kuorrutus päällä, paistan uunissa ja ovat kivan rapeita pinnastaan. Nuorempana toki pyydettiin itse kalat mutta se oli silloin vanhaan hyvään aikaan. 

Vielä nuista kalapuikoista ja muista paneerauksista.Onneksi nämä on vain maku-asioja joista voijjaan olla eri mieltä eikä kukaan suutu?

No en minä ainakaan suutu, olen itse saanut syödä kaiken näköistä itse kasvatettua ja pyydettyä ja kerättyä. Olen vain iloinen että olen löytänyt yhden mieleisen kalatuotteen kaupan  pakastimesta. :slight_smile:

Makuasioista ei kannata kiistellä:)
Kaupasta kun joutuu kalan hankkimaan, on keksittävä keinoja ettei lohta ainoastaan tarvi syödä. 39€ kilohinnalla ei kuhaa yms. voi tämän tästä lautaselle hankkia.

Kyllä meillä ostetaan kalapuikkoja silloin tällöin. Paistetaan rapeaksi ja maustetaan tilanteen mukaan.
Lisuksi on perunamuusia, joku yrttikastike ja vihersalaatti. Koiralle annetaan pari myös jos jää meiltä.

Me paneroidaan usein sitä sun tätä, lihaa, kalaa, kanaa, äyriäisiä ja vihanneksia. Yleensä ne fritataan tai sitten uunissa tai grillissä. 
Panerauksissa käytetään ne tavallisimmat, vehnäjauhot, kananmunaa ja pankojauhe. Jos pankoa ei ole niin sitten tavallista korppujauhetta. Jauhot maustetaan aina kunnolla.

Ruisjauhoja silakoille, pankoa lihoille. Se on kyllä huippua. En tietäisi siitä jos täällä ei olisi kehuttu.

Mulla on keliakia, joten en noita paneerattuja käytä. Mutta en kyllä syö kalaakaan missään muodossa, joten se ei ole edes ongelma. Kalan haju etoo, ja maku myös :see_no_evil:.

Gluteenittomissa lihatuotteissa on joitakin paneroituja, ja niistä pidän kyllä.

Pitääkö tässä nyt laittaa ostoslistalle pankojauho että pääsee testaamaan, taitaapa pitää :slight_smile:

Muistelen että oon joskus aikasemminkin päättänyt noita ostaa ja kokeilla mutta on jostain syystä jäänyt.

Panko on gluteeniton.

Panko on meillä ehdoton ykkönen kaikissa paneerauksissa. On ollut käytössä jo monta vuotta.
Kestää hyvin paiston miten vaan. Ihanan rapeaa tulee.

Myös vuosia käytetty pankoa, ei löydy enää kotoa tavallista korppujauhoa lainkaan. Jos jostain syystä tarvitsee hienojakoisempaa, niin pankoa voi sitten morttelissa jauhaa.

En ole mikään korppujauhojen ystävä, mutta paikkansa niilläkin. Ehkä vielä pankojauhoja parempia ovat ruiskorppujauhot.

Jos minä leivitän jotain, olen yleensä käyttänyt myös ruiskorppujauhoja tai ruisjauhoja.
Pankojauhoa en ole ikinä maistanut, mutta kovin muodissa tuntuu olevan. :wink:

Tähän kalapuikko- ym liittyvään aiheeseen sopii nyt hirmu hyvin IS Ruokala-sivulla tänään julkaisu juttu "Mikä on kaupan paras kalapuikko
Testasimme kaupan kalapuikot – voittajaa ei ole hinnalla pilattu!
Kalapuikkotestissä pisteet jakautuivat yllättävän tasaisesti, mutta voittajat ja häviäjät olivat silti selkeät

Mun mielestä fileet on parempia kun puikot. Makuasia sano koirakin…