Onko kenelläkään kokemusta kakin eli sharonin eli persimonin kasvatuksesta? Siemeniä on Exotic Gardenilla myynnissä ja tekisi mieli kokeilla. Luettelossa on huonekasvina mutta kokeilisin kasvatusta kasvihuoneessa. Mitenköhän talvetus? Googlettamalla en oikein mitään löytänyt.
Viime keväänä tilasin siemeniä EG:ltä. Silloin en saanut itämään. Nyt idättelin takanpäällä suljetussa rasiassa märässä talouspaperissa. Äsken kurkkasin ja pienen pieni itu oli. Laitettu 14.01, eli vajaa kaksi viikkoa meni. On vielä niin pieni juuren alku, että en uskalla mutiin heittää.
Tilasin siemeniä minäkin, ans’ kattoo kuinka käy. Voidaan ainakin Berinon kanssa täällä kertoa kokemuksia. Vielä ei ole siemenet tulleet mutta meinaan kylvää heti kun ne vaan saan, sieltä EG:ltä tulee minullekin.
vaatii lämpö- ja kylmäkäsittelyn itääkseen sanoivat netissä…
Löysin noin kuukausi sitten siemenen ostamastani persimonista (yleensähän niitä ei ole) ja laitoin sen veteen lillumaan pariksi vuorokaudeksi. Sitten pistin multaan viilipurkkiin ja nyt siellä on virkeät sirkkalehdet esillä ja pukkaa ensimmäistä oikeaa lehteäkin. Siirrän sen pian isompaan ruukkuun ja yritän paapoa sitä keittiön ikkunalla. Onko kukaan saanut kasvateltua tätä etelän ihmettä? Mitä pitäisi kasvatuksessa ottaa huomioon?
Muutaman vuoden on minulla ollut. Kasvatin myös sen siemenestä. Kesät on ulkona ruukussa ja talvet on ollut viileässä peräkamarissa jossa on pudottanut lehtensä talveksi.
Kakini on ollut mullassa sisällä ja ukona, ei tahdo itää. Onko kikkoja joita kokeilla?
Panin siemenen suoraan multaan helmikuussa, siitä kasvoi parissa kuukaudessa noin 17-senttinen taimi, jossa neljä lehteä. Sitten se pysyi kesän ja syksyn aivan samanlaisena. Vaihdoin kerran isompaan ruukkuun, sillä oli yksi julmetun pitkä juuri, joka puski jo ulos vanhan aukosta. Nyt alalehdet alkavat kellastua. Olen miettinyt, millainen multa olisi parasta, jos tuo on Espanjan ja Israelin mailla viihtyvä kasvi. Mutta ehkä se vain pudottaa lehtensä talveksi. Nyt löytyi toinen hedelmä, jossa siemen.
Yhdessä hedelmässä oli sitten kuusi siementä, joten nyt alkaa sitten persimonimetsän kasvatus.
Löysin talvella useasta muutamia siemeniä. Kylvin kaikki vermikuliittiin. Ovat olleet vuoroin lämpimässä ja taas kylmässä, mutta yhtään itänyttä ei ole vielä ilmestynyt.
Muistaakseni se kestää ~-20°. Jos saisi jostain kylmemmässä kasvaneesta siemeniä, niin voisi kokeilla meilläkin ulkokasvatusta. Luultavasti hedelmät jäisivät kyllä raaoiksi.
Ikkunalla on nyt sitten yksi siementaimi terhakkana.
Minäkin löysin tuossa syyspuolella yhdestä kakista siemenen, ja tietysti heti laitoin sen purkkiin. Se iti ehkä kuukaudessa, ja tuolla se nyt keittiön ikkunalla levittelee lehtiään. Pikkuinen se vielä on, olisko kaksi lehtiparia, viitisen senttiä korkea. Jännää nähdä minkälainen kasvi siitä tulee!
Mä en ole löytänyt siemeniä vaikka olen tarkkaan tutkinut joka hedelmän minkä olen syönyt
En mäkään oo löytäny ku kolome siementä
Se mun oli semmoinen luumunkiven kokoinen kivi, että ei ihan suurennuslasilla tarvitse etsiä.
No hyvä tietää, jätän suurennuslasin pois etsinnästä
Persimoneja on tullu syötyä vaikka kuinka, mutta en oo koskaan nähnyt yhtäkään siementä
Meilläkin on yksi siemen ollut persimonessa, sen tökkäsin johonkin kukkaruukun reunaan, en vaan muista mihin. Mielenkiinnolla odotan jos jostain tulis outoa kasvua :).
Mulla muuten nousi mullasta kypärä päässä ja meinasi mädäntyä sinne sisään ennenkuin uskalsin taistella sen auki. Kauhea vaiva olikin, ja vielä siihen jäi jotain ryönää, mutta en enää uskalla ronkkia ettei pahastu.
voiskohan tämä olla persimonin taimi? vai mikä