Ehkäpä niistä riittää muillekin siemenkasvattajille:)
Kuukletin ja katoin et kysees on pylväskaktus? En ehkä sit oo ensimmäisenä käsi ojos, kute oon tainnu aiemminki kirjottaa, pallomaiset vetoo miuhu enemmä. Sitähä en toki voi tietää minkälaisii noil mixeil saa
Mummeli: onko sinulla kuvaa Trichocereus hybridistä kukkivana. Yleensähän niissä on kauniit suuret kukat. Kukkiiko useamman kerran kesässä?
Minulla on Echinopsis hybridejä, aika usein ne on risteytetty Trichocereus lajikkeen kanssa. Ihastuin niiden valtaviin ja kauniisiin kukkiin.
Minulla se ei kovin kauaa ole ollut:)
Nytpä miul on seuraava mielenkiintone ongelma. A8 ja A9 “kuoriutuu” yläpää eel eli se juuripää on viel siel kuoren sisäs. Epäilisin et siit ei hyvä seuraa mut laitoin kiinalaishatut päähä jos hirmune ilmankosteus pelastas tilanteen. Tarkkailen tilannetta rupeex ne turpoomaa ja kuori irti vai lieneekö voi laittaa uuvet siemenet tilalle…
Pitäs kai jaksaa ottaa kuvii ensimmäisten “sirkkalehtivaiheest” enne ku on myöhäst ;D
Minipurkit eivät osoittautuneet hyväksi pienille taimille. Multa kuivahti liian nopeasti tai oli liian märkää. Lisäksi multaseokseni oli liian tiivisrakenteista joten taimet eivät kasvaneet kunnolla, vaan muutama nahistui pois ehkä liiasta kosteudesta.
Siirsin taimet 7x7 neliöpurkkeihin 4 tai 5 tainta per purkki ja nyt mullan seassa on enemmän hiekkaa.
Mie oon ny joka ilta, jos suinkii oon jaksanu, läpivalassu lapsoset ja syynänny mullan pinnan ja kippoo vaste olevan osan, ettei vaa näy mitää erikoisuuksii. No eile illal oli, mut ei toukist kyse täl kertaa vaa rikkaruoho. En keksiny muuta selityst ku lentelevät koivun urvut sillo ku seuloin hiekkaa, onnex oli kokolailla reunas ja lähti juurinee ku varovast vejin.
A9 lähti se siemenen kuori irti, juuren alku on vinon puoleine mut kaipa se siit. A8 edellee jumis, nostin sen pystyy ja vähä upotin jos se pehmentäs viel lisää et irtoo, tai rupee kasvattaa juurta kaik kuorinee.
Hieno juttu, ettei toukkia ole löytynyt lisää
Miten siellä kaktuksen kasvatus sujuu? Täällä edelleen odotellaan Cereuksen ja Echinocactuksen itämistä. Kaktusten lukumäärä pysynyt lähes samana. Minulla on muitakin kasveja itämässä/ itänyt, joten mahtaa tulla mukava talvi. Olisi pitänyt taas aloittaa nämä idätys hommat alkuvuodesta. :)
Itse asiassa tänään huomasin, että jotkin lajikkeet ovat hurahtaneet kasvuun. On ollut vähän muita huolia, joten kuvia en ole vielä ottanut.
Miul puolestaa työ haittaa harrastuksia ja netti takkuaa.
Tänää rupes näyttämää et A10 on itämäs. A8 ja A9 on hengis ja vähä pullistunu mut en viel liiax elättele toiveita varsinkaa etummaisen suhtee.
Kotimaisii ei taija enää itää lisää, mut oon ilone siitäkii yhest mikä iti mullan kuivatuksen ja kuumentamisen jälkee. Ja mahtuuha ne purnukat siin karkkilaatikos olemaa jos sattuu viel yllättämää.
Laiskan tuulen läpivalasu: tarpeex tehokkaal lampul kaikki kerral lasin läpi
Ja myös A10 “kuoriutuu” pää eel, mikä niitä vaivaa? A8 itseasias kasvattaa sukasii vaik muute vähä ruppanalt näyttääkii…
A10 on kyl yön ja aamun aikan kasvattanu juurta, mut kuori on edellee kii ja juuri mullan pinnan yläpuol, pitääpä tutkailla tilannetta tarkempaa.
Enpä oo viel toho ylempää ongelmaa kerenny tutustuu, ku aattelin kastella kotimaiset ens. Jäin sit hetkex tarkkailemaa kasvuu ni huomasin et hiekanmurune liikahti 18 mullan pinnas ja tihrustin tarkempaa. Oisko nuo ny sit iha kärpäsen toukkii, liikueskii hädintuskin silmin havaittavii valkosii? Ainaki yx päivä kirosin et kärpäne pörrää sisäs ja kissa vaa vetää lonkkaa…
Otin lapsosen pois, jäi pien multapaakku juurii jota en raaski poistaa mut ei näy liikettä, ja käytin mullan lautasel rullaamas pari minuuttii mikros. Jospa koht saisin takasii kippoo ku jäähtyy…
Varmaan niitä hyppyhäntäisiä. Ne on pieniä valkoisia ja hyppivät karkuun. Viihtyvät kosteassa mullassa, mutta eiköhän se mikro hoitanut sen ongelman. :)
Kyl miust näytti et ne luikerteli, ku pari oli viel syvemmäl mullas, kipon reunaa vaste. Oli mitä tahtojaa, luulisin et ne ei suoranaisest nauttinu tuost karusellist :D
A10st tuli mielee Piikkisormen karkulaine, oli jo vähä matkaa kerent matkustaa. Hivutin vähä keskemmälle ja koitin saaha juuren suuntautumaa alaspäi ja peittelin kevyest.
Sitten ei taida olla hyppyhäntäisiä. Ne ei luikertele. Tuskin kuitenkaan selvisivät hengissä tarjoamastasi aurinkolomasta tai sitten niillä on hyvä rusketus. :)
Olen noilta rautakaktuksilta nyppinyt kuoria irti, kun ovat jääneet siihen "sarven" päälle keikkumaan. Muilta se ei käy niin helposti. Muutama taimi täällä asustaa edelleenkin kuoren sisällä.
Tänään pääsivät ensimmäistä kertaa ikkunan eteen. Suojattuna paahteelta.
Veikkaisin kärpäsentoukix vaik en oo ikinä noi pienii nähnykkää, pitemmälle kehittyneit vaa.
Ne kuoret onkii vähä hankala juttu, kovi kovakourasest ei parane ruveta nykimää mut toisaalt miulha pari meni ku tukehtuvat kuoree… Mut selvästikii huomattavan korkee ilmankosteus auttaa asiaa, kuori pysyy pehmeenä ja pullistuuvat nopeemmi. Ei muuta ku kiinalaishattuja rakentelemaa kuorien vangeille ;D
Ny miul on viimeinkii sitä calypsoo, mut en suinkaa rupee sitä heti varmuuex laittamaa kaikille, ku ei oo tietoo taimien myrkynkestävyyest. Aattelin et yx sitruunantaimi saa toimii koekaniinina ja jos se selvii hengis, sit koitan ensimmäisee snapsikippoo mis näkyy luikertelua. Toivon tietyst ettei enää näkyskää mut veikkaan et se toive ei toteudu…
Miteköhä toimis jos laittas johokii kippoo vaa multaa ja pitäs sen nii märkänä et munisvat siihe jos ovat muniaksee? Vesiansat ei oo napannu ensimmäistkää ötökkää, mut ei johu siit et niit ei ois, hyvi näkyyvät viihtyvä sitruunoitten paris. Jospa ne ei kuolis toukkii nii herkäst ku kaktuslapsoset ku niil on vahva pääjuuri.
Laitoin tässä muutaman kuivatun siemenen multaan ja näkyy jo jotain vihreää ilmestyneen.Kuvaa en ole vielä ottanut.