Kaktus / Yleistä

Sain tuttavalta tällaisen kaktuksen oksan. Mikä tälle nimeksi?

kaktus

Brasilian Opuntia

Jadetsu, kiitos tunnistamisesta
Hain Googlesta kuvia Brasilian Opuntiasta ja sehän se oksani olikin. Olet aikamoinen asiantuntija.

Koitetaan laittaa kuvaa niin että näkyisi. Keskellä oleva on siis alkuperäinen pistokas -siitä lähtevät kaikki muut sitten uutta kasvua ja monenmallin mutkaa, sahalaitaa ja vaikka mitä mutta eipä isosti muistuta tuota alkuperäistä. Metka menetelmä kasvaa jos ensin pitää kasvattaa ihan toisenlainen kuin mitä loppupeleissä siitä sitten tulee -eikö tuo pääsisi helpommalla jos suoraan kasvaisi emokasvin kaltaisena?

Nuoren/uuden verson kasvu on luonnollisesti kapeampaa. Pistokas alkusi on otettu jo varttuneemmasta, täysikasvuisesta oksasta.

kalanruoto

Näyttääkö tämä tutulta Korpikello !
Tuo alempi vihreä lehti on viimekesäinen ja punertavakärkinen on kasvava. Tekee tuommoisia laihoja versoja jotka kasvattavat sitten leveyttä samaan aikaan kuin pituuttakin.  Kunnosta ja hoidostakin sitten riippuu miten komeata tai laihaa on lopputulos.

Tutulta näyttää nuo lehdet! Paljon kiitoksia, Bobbie ja veronica.

Tunnistaako kukaan näitä kahta?

Huhuu, voiko kaktusta latvoa? Tai siis juurruttaa latvasta uutta kaktusta? Kun nuo mun on ihan järjettömiä hujoppeja ja haluisin tuosta latvasta kasvattaa uuden tanakamman, mut onko set mahollista ja mitä sitten emokaktukselle käy? Ei siis mikään lehtikaktus vaan semmoinen pötkö josson piikkejä

Mää oon juurruttanut tuommosen piikikkään kaktuksen. Meijän muori kans napsii irti semmosia pallerokaktuksia irti emokasvista ja tökkii niitä multaan. Mää en tiijä mikä tämä mun on, mutta tässä kuva. Emokasvi kukkii tosi hienosti. Eli ainakin tällä lajilla onnistui oikein hyvin. Joskus joulun jälkeen pistin veteen. En vaan oo saanu vieläkään aikaiseksi pistettyä multaan. blush

kuva

kuva

Mä katkaisin anopinjakkaran viime keväänä. Annoin katkaisupinnan kuivua muistaakseni noin viikon, jonka jälkeen laskin sen hattuosan mullan päälle. Juurtui siihen alle kk. Sitä alaosaa katselin kesän ajan, mutta ei sille tapahtunut mitään, joten nakkasin kompostiin syksyllä.

Mulla on noita pitkiä kaktuksia, eli esimerkkinä Pilosocereus pachycladus. Tätä olen katkonut kun on kasvanut liian pitkäksi…lähtee kasvamaan uudestaan katkaisukohdastaan ja katkaistu latva myös juurtuu, kun sen laittaa multaan. Tykkään tästä kaktuksesta, koska se on helppo ja näyttävä istutettuna usean kasvin ryhmään.

Millä lannotteella lehtikaktuksia ja yökaktuksia pitää lannottaa??

Kuulemma voi lannoittaa ihan tavallisella substralilla kunhan sen vain tarpeeksi huolella laimentaa. Normaali määrästä vielä vähintään 1/3- 1/4 osaa litralle. Merileväliuos käy. Rhodolannoitteet ja orkideain ne käyvät myös.

Miten hoidan lehtikaktustani, kun en tiedä tarkkaa lajia? sain eilen äitini ystävältä kaksi lehtikaktuksen pistokasta, ja lehdet näyttävä Neidon- tai Pojanhovikaktuksen lehdiltä,ja googlasin kummatkin lajit ja minusta tuntuu, että se on Neidonhovikaktus. Voisiko joku antaa tarkempia hoito-ohjeita? tökkäsin kummatkin pistokkaat ilmavaan hiekka-turve multaan…

Kannattaa lukea Lehtikaktus, Epiphyllum -palstaa. Siellä on vaikka miten paljon hoito-ohjeita lehtikaktuksille.

kukkivatko kaktukset vain yhden päivän?

Mä sain viime kesänä mun pallerokaktukseni kukkimaan. JEE. Arvatkaa olinko pollea… Oisko se pallerokaktus kenties vanhapoika kun se on tehnyt sinne juurelle poikasia, siksi sanon sitä pallerokaktukseksi… Mutta sulla ‘‘kesänlapsi’’ on toi ihana kaktus joka tekee aivan uskomattoman upeat kukat. Mulla ei oo tota kaktusta mutta olen nähnyt sen kukkimassa

Minun kaktukseni ovat sekalaista seurakuntaa ja en kyllä tiiä niien nimiä paitsi lehtikaktukset joita myös on melko paljon. kuva

2.

kuva