Kaktus / Yleistä

Pistokkaista ne lisääntyy

Luonnossa tietysti siemenistä, jos kukka on pölyttynyt.

Lisääntyy ne luonnossa siemenien lisäksi taivukkaista tai irronneista kappaleistakin, kun ne kaatuu, tai oksia, paloja,mitä ne on, irtoaa syystä tai toisesta ja putoaa maahan ja juurtuu.

Aivan totta. Esim. monet opuntiat lisääntyvät pääosin juuri siten, että lehdyköitä irtoaa hyvinkin pienestä kosketuksesta (mm. opuntia fragilis). Monista muistakin lajeista, kuten Mamillarioista tai Echinopsiksista, irtoaa poikasia emokasvista todella herkästi.

Kolmasosa maailman kaktuksista  uhanalaisia. Kasvupaikoilla piikit suojaavat eläimiltä, ihmistä ei pysäytä mikään, siemeniä ja kasvinosia harvinaisuuksista metsästetään. 

Eilen Tokmannilla hyppäs korihin :slight_smile:

No nyt sillon keltujainen kaveri :slight_smile:

Nimen saa korijata jos son väärin :slight_smile:

Tuli yksi tyhmä juttu mieleen. Joskus kauan sitten menin sanomaan kukkakaupan asiakkaalle anopin jakkaran nimeksi anopin pallin :unamused:No, ex-anopilla voin hyvin kuvitella tällaiset löytyvän :joy:

Hienoja uusia kaktuksia taas Jadella. Sulla taitaa olla jo aika hieno kokoelma kaikenlaisia mehikasveja ja kaktuksia. Laita joskus ryhmäkuvaa tänne ihailtavaksi, jos sellainen tulee napattua?

Kirsikka Eihän tuo juttu ollut tyhmä. Oikeinhan sinä sanoit. Palli tai jakkara. Molempi parempi kun kinttuja särkee. Mieluiten ilman piikkejä kuitenkin kiitos.
Luinkohan jostain joskus vai näinkö unta (?) että intiaanit olis alunperin keksineet tuon lempinimen “anopin jakkara” Hmm… Säpäköitä anoppeja lie ollut sielläkin suunnalla.

Jade,just sen takia en käy sielä usein ku on vaikka mitä.Tilanpuute vaivaa.

Mä ku oon höpsöllään karvasiin niin en voinu jättää tätä kauppaan

Onko “pupunkorvakaktuksessa” kirvoja

https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/ab82f6ad-d0cd-4e58-b7eb-96d9.jpg

https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/b4efcf88-4a04-4f08-b566-0d7d.jpg

https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/8df8b762-ba20-46ff-aecd-b6f5.jpg

Alin mullassa oleva lehti on saastunein, ylemmät “korvat” ovat siistejä. Mitään pumpulimaista tuo valkoinen ei ole, mitä lie valkoista harsoa. Saanko jollain myrkyllä kaktuksen pelastettua. On niin söpö, etten viitsis kompostiinkaan viskata. Eristän sen kyllä muista kukista heti paikalla.

Nyt on myrkkyjä talossa, vaan liekö sitä oikeaa tähän ötökkäongelmaan tepsivää. Poika toi kaupasta sitä tavallista Raidia, joka tappaa kärpäset sun muut.  Kukkakaupasta menin ostamaan kukka-Raidia, mutta sitä ei ollut, joten kauppias antoi myrkkyä, jota sanoi itse antavansa kukille “SPRING pro florist (from Holland) Anti Bladluis”. 
Sen verran tuosta ymmärrän, että lehtiöttiäisiä tällä tapetaan. Onko aine tuttu kellekään? 

Seuraan satunnaisesti Desert Plants of Avalonin videopostauksia. Yhdessä niistä Lyn oli löytänyt erikoisen hienon kirjavakuvioisen kaktuksen. Kotonaan hän oli sitten ruvennut normaalin käytäntönsä mukaan desinfioimaan uutta kasviaan. Selvisi pian että kaikki kirjavuus oli ilmeisesti jotain elukkaa (villakilpikirva/juurikirva tms.) koko kasvi täynnä. Kaktus olikin kaiken “komean ja erikoisen” koristeellisuutensa alla ihan perus vihreäpintainen kaktus. Huh, huh ja hyi!
Ikinä ei voi olla liian tarkkana kun ostaa uusia kaktuksia. Varsinkin jos keräilyvimma voittaa sillä hetkellä järkikullan. Riskipeliä pitää noinkin läpikotaisin saastunut kasvi jos omaa niinkin komean kokoelman jo ennestään, kuin Lynn.

Vaan en ole itsekään viisaampi. Ostin komean Aprophyllumin pari vuotta sitten B. H:sta. Harvoin ostan enää yhtään mitään kasveja itselleni, mutta tuommoinen oli ns. ihan pakko saada. Huomasin kuitenkin aika pian, mutta vasta kotona, että kaktuksessa majailee valkokilppareita. Niitähän ei tarvi olla kuin yksikään näkösällä…
Olen senjälkeen penslannut ja myrkyttänyt kasvini muutamaan kertaan. Viimeksi pari viikkoa sitten Vodka-ruokaöljy seoksella. Kävin huolellisesti siveltimellä kaiken vihreän ja yritin töpöttää myös aereolit.

Kovin vaan ovat taas sitkeässä majailijat ja näyttävät hanakasti levinneen talven aikana jokaiseen kasviin olkkarissa. En vaan halunnut uskoa niiden taas palanneen Aproon vaikka näin kaikki riutumisen epäilyttävät merkit. 
Kaikkea sitä ristikseen tuleekin huumassa hommattua.
Olkaa te muut viisaampia ja eristäkää kasvit ennenkuin syöpäläiset leviävät sieltä kaikkialle. Karanteenia saisi kestää useita viikkoja ennenkuin voi uskoa, että kasvi on sillä erää puhdas. Sillä niin sitkeitä valkokilpparit on. Ite täällä revin tukkani kun lopetin karanteenini liian aikaisin.

Käsittääkseni erilaisiin imeviin kirvoihin, kuten villa- ym. kilpikirvoihin, tepsii vain systeemisesti toimiva myrkky eli Provado. Sitä saa nykyään vain multaan upotettavina puikkoina, mutta Calypso-suihke on käytännössä vastaavaa ainetta. Kirvoja on yleensä myös juuristossa mullan alla, joten tavalliset kukkaraidit ym. eivät riitä. Systeemisesti vaikuttava myrkky leviää kasvin nesteisiin, jolloin kirvat kuolevat imiessään kasvin nesteitä. Kilpikirvojen kilpi suojaa niitä tavallisilta suihkeilta, ja vaikka ne tehoaisivatkin, niin ne tappavat vain ne kirvat, joihin suihke sattuu osumaan, eli ei esim. juuristossa olevia.

Meritähti oletko uskaltanut kokeilla nuita puikkoja kaktuksiin? Sehän se on vaan harmi, kun kaikki kaktukset on niin herkkiä saamaan vaurioita myrkyistä pinta kudoksiinsa. Ei rupinen kaktus ole oikein kaunis vaikka olisi miten luonteenomaista ja myrkyllä palanut vielä vähemmän.
Kerran tapoin muutaman soman pikku kaktukseni provadolla. Siksi olen kiertänyt sen käyttöä kuin kissa kuumaa puuroa. Kasvi Raidia olen antanut kertaalleen nuille vaan taitaa olla nämä syöpäläiset niin kovaksikeitettyä- jalostettua- kasvihuonekantaa, että en tiedä tepsiikö niihin muu kuin tuli.
Kiitos Meritähti Calypso vinkistä.
Jotain ötökkämyrkyn pullonpohjia onkin… en vaan muista yhtään mitä ne lie. Viimeksi ostin Torjuntasuihke tiivistettä jonka vaikuttavana aineosana on luonnon pyretriini. Eilen juotin sitä melkein kaikille kukilleni. Siihenhän sitä ei ole tarkoitettu vaan sumumyrkkyä on, mutta pitipä kokeilla tuokin.

Olen suihkuttanut vaikka kuinka monta kaktustani Provadolla (tai sittemmin Calypsolla), eikä koskaan ole tullut mitään vaurioita. Mulla ei yleensä kirvoja olekaan, mutta kun tilaan isolta tarhalta uuden kaktuksen, niin varmuuden vuoksi yleensä suihkutan sen. Pari kertaa olen saanut kaupan kaktuksesta villakirvoja, joten olen nykyään hyvin varovainen. Puikot sisältävät samaa ainetta kuin spray. Olisiko sulla vaurioiden syy kuitenkin ollut joku muu kuin Provado? Provadolla ei saa suihkuttaa kasvia aivan litimäräksi, eikä kasvia saa laittaa heti aurinkoon. Silloin voi tulla polttovaurioita.

Mä laitoin viikko sitten ilmeisesti jonkin mammilarian siemeniä multiin ja tadaa! :w00t: ne on itäneet! En oo koskaan aiemmin kaktuksia koittanut siemenistä. Tilasin myös netistä Rainbow:n eli Echinocereus rigidissimuksen siemeniä. Jännää! Nää on niin hassuja palleroita vastaitäneinä.

Onko teillä muilla kokemusta siemenkasvatuksesta?

Löysin kukkakaupasta mielenkiintoisen “kaktuksen”. Kynäkaktus, Euphorbia tirucalli