Kaktus / Yleistä

Nämäkki tarttu matkaan.

Karvarin kaktukset näyttää ainakin ötökkävapailta. Olen saanut joskus kaupasta ostetusta kaktuksesta villakilpikirvoja. Kiinanruusuun ne iskivät kaktusten lisäksi. Kiinarin upotin saaviin veteen, Muistaakseni olin liottanut tupakkia sekaan.  Ensin latvapuoli ja sitten purkki multineen mitä oli jäljellä ylösalaisin olon jälkeen. Uusinta parin viikon kuluttua. Kaktuspurkeissa niitä löytyy joskus vieläkin mutta ovat alaosassa juuria ja alusella, eivät ole pahemmin levinneet. Eivät mielestäni pahasti häiritse kasvua. Muissa kukissa ei niitä ole näkynyt,.Ehkäpä pitäisi tutkia heti jos vaikka ovat innostuneet lisääntymään enemmänkin.

sohvakukka jos niitä örkkejä majailee yhäkin ruukun alla &tassilla kokeilisin itse kaataa melkein kiehuvan kuumaa, keitettyä vettä aluslautaselle. Vettä säästeliäästi, etteivät kasvin juuret kokonaan pala. Eikä tietenkään tähän vuod.aikaan parane kastella hulveiseksi muutenkaan. Senhän kaikki tietää, tottakai. 

Kuuma vesi nitistää takuulla ainakin sen vaikutukseen jäävät, juurien alaosissa majailevat ilmeisesti kaktuksille ja mehikasveille persot juuurikirvat yms. ja jos ne ovat saviruukkuja vaikutus lienee vieläkin parempi. Jäähtyneen imeytymättömän veden sitten vaan kaataa hetken päästä laskiin.
Muutaman kerran kun talven mittaan teet tuon "säikäytyksen"niin luulis tasseilla vipellyksen ainakin hetkeksi vähentyvän.

Bobbie, kiitos vinkistä. Tuo ei olisi tullut mieleenikään.

No niin, onkohan tämä aito joulukaktus? Hiirenkorvat siinä on ja mitähän tuo vihreä on alue alempana.
Tämä kuva on zoomattu tabletilla.

Onkohan se sammalta?

Tuohon laitoin aito joulukaktuksen siemenet.

Pesin kaktukset ja muutamalle vaihdoin isomman ruukun ja siirsin ne viherhuoneeseen. 

​​​

Kylläpä on hieno rivi kaktuksia :slight_smile:

Mulla on useimmat epiphyllum taimet menneet juuresta talven mittaan mustaksi… oon ilmeisesti taaskin läntrännyt liikaa veden kanssa vaikka oon omasta mielestäni pitänyt ne poikkeuksellisen kuivina koko talven! :angry: hitsi että potuttaa, taas alkaa niitä juurruttelemaan ja kaikki työ alusta. Miten minä paukapää en tätä talvihoitoa opi!

En tiedä tätä mikä kaktus on kyseessä, mutta tämäkin työntää nuppuja. Ei ole iso.
Vasemalla puolella on punaiset täplät.

Nyt tarkistin tuon uudestaan ylhäältä päin ja siinä on punainen “rengas”. :grin:

Vuosi sitten istututin munankuoriin kolme pikkuista, ei ollut kaupassa pienille passeleita ruukkuja. Kaikki kolme kuorta kaivoin multaan samaan  pieneen ruukkuun 
​Uudelleen istutus nyt saviruukkuun ja kappas, ruukut olikin jo passelin kokoisia ja juuret hyväkuntoiset
​.

Nyt sain tiedon, että se on nimeltään  “Vanha nainen” eli minulla taitaa olla pariskunta, koska toinen on “Vanha mies”, jolla on hurjaa karva yllä.

Edit, ruukussa 2 vanhaa miestä.

1 tykkäys

Olen kauan etsinyt nuille astiaa, mutta ei vain ole löytynyt. No yhtäkkiä tuli mieleeni, että onhan minulla alumiini kakkuvuoka. :grin:

Onko tämä kukkanuppu tuon kaktuksen? :astonished: Ihan ihmettelin, kun käänsin tuon astian.

Nyt se on tämmönen Hattivatti kukka.

Upea kukka. Mikä kaktus tuo on?

Voi hurja sentään, sillä sehän avasi vielä enemmän kukkansa. :hugs: Valo ei kunnolla riittänyt kuvaan.

Nyt tuo Rebutia työntää uuden nupun tuon kukan yläpuolelle. Vaikka niitä Hattivattia on runsaasti, niin tuo yksinään kukkii. :smirk:

Jaahas, ei ne olekaan kukkanuppuja, vaan 3 pentua heti kukkimisen jälkeen. Ihan kuin niitä ei olisi jo riittävästi. :roll_eyes: