Kaktus / Yleistä

Toinen tehnyt punaisen kukan, toinen surutupsun.

Minun kaktukset on kasvaneet aikamoisesti ja se vanha alumiini vuoka on aika täynnä.
Hattivatit on tehneet runsaasti pentuja. :yum:

Bobbie, en ole pitänyt ulkona, nuo on vasta noin vuosi sitten hankittu. Olivat talven kuiviltaan eteläikkunalla, nyt suuntana länsi. Aika yllättynyt olin kun huomasin nuput.:grin:

Minun Hattivatti kaktuksissa on villakilpikirvoja. Suihkutin Kukka Raidia ja nehän kuoli heti. :laughing:

Aiemmin laittamani kuvan surutupsusta kehkeytyi tämmöinen, on isompi kuin itse kaktus.

Bobbie, kiitos tarjouksesta ja ylistävistä sanoistasi. En kuitenkaan halua uusia kaktuksia, tilanpuute vaivaa. Mulla myös jää osa sisäkasveista syksyllä ulos. Tai siis jätän, en vahingossa. Näyttää paremmalle kun ovat väljästi, eikä tuolleen kuin nuo minun kaktukset, kahdessa rivissä.

Kuinka korkeasti mammillaria kasvaa? Se on nimeltään Irlannin Punapää.
Se on nopeasti kasvanut ja mietin pysyykö se pitkään pystössä. :astonished:
Niin ja Vanha Nainen on kasvanut, mutta Vanhat Miehet pysyy lyhkänä.

Kaktukset ottaneet uuden kukintakierroksen.

Onkohan nämä Opuntia Subulata ja Pylvästyräkki?

mielestäni ovat

Luin englantilaisen artikkelin jossa luki, että jos punaisella Pylvästyräkille tulee vihreä väri, niin se ei saa tarpeeksi valoa. Ja kun vie runsaan valoon, niin alkaa punainen väri tulla takaisin.

Tuo kärsi hieman, kun kannoin sen kotiin.

Onko hovipoika sairas, kun siinä on muutama korkkiutunut lehti. Ei poika vielä vanhakaan ole, ei läheskään niin vanha kuin hoitajansa:smiley:

Otin tänä syksynä käyttöön kaapissa “koristeena” pölyttyneet Isotronicin ja Airamin energiansäästö-kasvivalo-lamput. Tässä seuraan nokka pitkänä kun Tuoksulehtikaktus kasvattaa aika hintavan Isotronicin lampun alla kahta juurevaa piiskaa lampun valoa kohti, jostain luin joskus että jos valoa on tarpeeksi piiskoja ei pitäisi kehittyä ja juuri siksi tääläsin tuoksulehden tuohon lampun alle.
Ootteko huomanneet, että lampun alla talvehtivat kaktuksenne olisivat kasvukaudella kukkineet paremmin?

Minulla kukkii paremmin ne kaktukset jotka ovat talven viilessä, tosin saavat muutaman tunnin päivässä loisteputken valoa. Mutta ovat kyllä noita “piikkimörrikaktuksia” esim, vanhojapoikia.

Joo, minulla Seleniphyllum eräänlainen “puoliverinen” siihen ei ainakaan kukintahaluja herännyt yhtään vaikka pidin pari talvea aavistuksen viileämmässä huoneessa, ei taida kukkia ikinä. Pitäisköhän haalata se tuohon valon alle ja kattoa auttaiskohan edes se. :blink:

Pidän nuo omat kaktukseni myös melko kuivana talvella. Ja lämpötila niillä on noin 12-15 astetta. Keväällä laitan verannalle ikkunan eteen ja lannoitan pikkuisen.

Minun Mammilaria on kasvanut aika paljon. Kun istutin sen uuteen saviruukkuun, niin päätin laittaa toisenkin ruukun siihen, jotta se ei kaadu, sillä se kaatui siinä vanhassa kakkuvuoassa. 
Heitin  Rebutian  ja Vanhat miehet pois.
Vanha nainenkin pääsi uuteen saviruukkuun. 

Minulla on joku iso  -ehkä yönkuningatar (tai mikä sen nimi nykyään onkaan). Ollut jo kauan mutta ei ole kukkinut koskaan, saanut huonoa hoitoa. Se oli tässä pari kolme vuotta naapurin hoteissa mutta toin sen syksyllä takaisin kotiin. Nyt kevätauringossa se näytti niin riutuneelta ja pölyiseltä että taiteilin sen ikean kassiin, hivutin kylpyhuoneeseen ja availin varovasti sen solmuja ennen perusteellista pesua. Pisimmät varret ylettyi kylpyhuoneen päästä päähän eli liki 4 metriä. Olihan se selvää että jokunen katkeaa temmeltäessä ja sain vatiin 18 kpl 20-senttisestä yli metriseen pätkään. en raatsisi heittää pois mutta ei niitä voi postitellakaan. Kuvassa on minun kello joka on miesten kellon kokoinen.
Ei ole tilaa ylimääräisille ruukuille joten komposti lienee kuitenkin paras paikka. Nämä on siis poikkileikattuina toiset nelikulmaisia ja toiset viisikulmaisia. Tämä otus kasvattelee jopa 15-senttisiä ilmajuuria joita naapuri välillä leikkeli. Aika hauska yllätys olikin kun suihkuttelin vettä tälle niin ne oksat tms pullistuivat aika reippaasti. Olen kaiketi pitänyt tätä liian kuivana.
Tätä on aina sanottu yön kuningattareksi mutta siellä mistä sain pistokkaan, emo kukki yötä päivää ja kukkia oli monta kymmentä kerrallaan, olen joskus muinoin laittanut sen kuvan edellisen edellisen edellisen edelliseen penttiversioon. Onko kellään tietoa mikä tuo voisi olla ja miten sen saisi kukkimaan. Se on ollut koko ajan eteläikkunalla ja sillä on yläpuolella kukkavalo.

Jos tuota kaktusvyyhteä umpimähkään pilkkoisi pätkiksi ja aikoisi juurruttaa niitä, niin mistä  tietäisi mikä on yläpää ja mikä on alapää? Kai sillä suunnallakin on jokin merkitys? Olisi mielenkiintoinen kokeilu, jos umpimähkään vaan tökkis niitä pätkiä multaan ja seuraisi miten moni juurtuu.
Tietysti se oikea suunta selviäisi, jos purkaisi koko kerän.

“Echinopsis subdenudata” työntää sivusta karvatupsun, joten tarkoittaako se, että se alkaa kukkimaan?