Onkos täällä muita kallan kasvattelijoita? Minä kokeilin viime kesänä yhtä isoa valkoista (albomaculata) ja yhtä pientä vaaleanpunaista (rehmannii) ja hvyin onnistuivat. Nyt on niiden lisäksi neljä valkoista lisää, vähän eri lajiketta. Toin Madeiralta. Eilen istutin ja saa nähdä, miten käy. Kirvat iski viime kesänä, joten ötökkäpuikolla varustan tän kesän taimet sit ku siirrän partsille.
Minulla on kolme tumman violetin kallan mukulaa viime kesältä. Kukkivat silloin aivan kohtuullisesti. Eilen laitoin ne uuteen multaan esikasvatukseen. Aion siirtää ne sitten myöhemmin sellaiseen kookkaaseen ovaalin muotoiseen valkoiseen ulkoruukkuun yhdessä keltaisten mukulabegonioiden kanssa. Jotenkin kummasti minulle näitä kasveja vaan ilmestyy. Tällä kertaa minulle lähetettiin vääriä mukuloita ja en sitten raskinut lähettää niitä takaisin vaan arvelin niiden käyvän hyvin yhteen tummien kallojen kanssa. Pidän kallojani aurinkoisella etupihalla, joten niiden varret eivät kasva kovin pitkiksi. Kukka vanakin on lyhyehkö, joten itse kukka näyttää suhteessa isommalta.
Minäkin tolutin kasvejani pariin kertaan viime kesänä. Johtui varmaankin kuivuudesta.
Minullakin on Madeiran tuliaisena muutama kalla. Tavallisia valkoisia suurin osa, mutta myös pari keltaista. Huomenna aion tarkemmin tutkia, mitä niistä on tälle kesälle tulossa
Ostin pari mukulaa ''Black eyed beauty'' -kalloja. Koskaan ennen en ole itse tuonlaisia kasvattanut ja kaipaan pieniä vinkkejä. Nyt ne on ilmeisesti laitettava multaan, entä jatko? Laatikon ohjeet on lontoonkielellä ja minimaaliset.
Varmaankin tuollainen ohje laitetaan ensikasvattajalle, joka saa mukulat keväällä. Muistaakseni noin luki juuri minunkin kallojen mukuloissa. Nyt toisena vuonna olen pannut mukulat esikasvatukseen ja siirrän ne sitten pitemmälle kasvaneena ulos hallojen mentyä ohi ja isompaan purkkiin. Niiden kukkaan tuleminen kestää aika kauan muuten. Muistaakseni heinä-elokuulle viime kesänä.
Onko kukaan kokeillut kasvatella callojaan esikasvatuksen jälkeen kukkapenkissä? Olin ajatellut puolivarjoista kosteahkoa paikkaa. Huvittavaa muuten, ostamieni callojen pakkauksissa on ruksi talvenkestävyyden kohdalla...aprillipäivähän meni jo...
Laitoin viime kesänä vasta kesäkuun alussa "Calla Mangon" ilman mitään esikasvatusta aurinkoiseen penkkiin (todella kuuma, kiven edusta). Kukki hyvin (tai no 2 kukkaa); johtui varmaan kuumasta kesästä. Se ei taida oikein pysyä hyvännäköisenä sateisena kesänä. Nyt se on ruukussa ulkovarastossa; en osaa päättää otanko vielä sisälle...
Löytyykö enään mistää isokukkaista callaa? Lapsuudenkodissani oli sellainen. En ole nähnyt kuin leikkokukkana. En välitä noista värillisistä ja ovat pienempikukkaisiakin.
Heip! Puutarhamessuilla oli vaikka minkänäköistä -ja kokoista kallaa myynnissä. Hoppu taitaa tosin tulla jos meinaa sinne ehtiä, mutta onhan ne vielä huomisen! Itsekin hurahdin ostamaan paria eri sorttia ystäväni kanssa, valkoisen ja pinkin/violetin (Purple sensation). Ajattelin kokeilla niitä ruukuissa, ensin sisäkasvatuksessa ja kesällä ehkäpä parvekkeella. En ole vielä istuttanut, mutta taidan tosiaan laittaa ne pienempään ruukkuun ja katsoa tapahtuuko mitään ja jos saan ne jopa kasvamaan niin sitten siirtelen isompaan jos tarve on.. Aika noviisi olen näissä kukkahommissa, joten saapa nähdä kuinka käy! Ruukut lienee parasta sijoittaa valoisaan paikkaan ts. ikkunan lähelle?
Luin jostakin, että se kallan korkeus riippuu siitä kuinka valoisassa se kasvaa.Mitä valoisampaa sen lyhyempi varsi-. Omani ovat enintään 30-senttisiä, koska minulla kallat kasvavat aurinkoisella etupihalla.
Minullakin jo polttelee... Kannattaa kuitenkin pelata varman päälle ja odottaa hallojen häipymistä. Tai tietysti jos voi suojata hyvin yöksi tai kantaa sisälle. Minulla kallat tulevat niin suureen ja painavaan ruukkuun, että en kyllä huvikseni sitä siirtele.
Eikös tämä ole kalla? Ulkona olen vain kasvatellut, esikasvatuksessa ollut keväällä, sittemmin ulkona penkissä. Ainoa kukka tällä hetkellä, lehtiä on runsaammin.
Nyt kun kalla on kukkinud ja pakkaset tulossa ,toiv.ei kovin pian Kysynkin, missä ja miten kalla talvehti?
Miten saan kallani säilymään talven yli? Pitääkö mukulat kaivaa ylös ja kuivata vai voisiko niitä mitenkään saada talvehtimaan ruukussa?
Ruukussa mie talvetin monta vuotta pelargonien tapaan.
aniita, huonevehkahan menee ihan huonekasvina.
Ostin kaksi kallaa ja myyjä kertoi , että kukkivat koko kesän ulkona. Nyt myöhemmin luin , että nyt kukkivat kukat eivät kuki kesällä, vaan ne pitäis säilyttää kuivana ja antaa lakastua ja ottaa sykyllä uudelleen kasvatukseen, niin kukkivat taas talvella , tai siis keväällä . Onko tämä nyt tarpeeksi epäselvää Mikähän tässä on totuus ? kestääkö nämä kesän kukkivana vai kuihtuvatko ?
Kuinkahan monta kesää kallalla menee enneku siemenestä kasvattamalla kukkii? Muistaakseni Jutitalta oli siemenkirjeessä kallansiemeniä ja kaks otin ja kokeilen Molemmat muuten iti Nyt hyö ovatten ihan pieniä hassuja alkuja
Siis mä olen noita kalloja kasvattanut ihan niin, että keväällä useampi mukula isohkoon astiaan, ulos kun ei hallaa, siellä tulee kukkia, jotka kestää tosi kauan. Syksyllä vien ennen pakkasia ruukun varastoon, jossa saa nahistua rauhassa, (en kastele silloin). Kun varret muuttuneet kuiviksi, nostan mukulat ylös ja säilön pakkasettomassa tilassa talven. Keväällä taas uusiksi.
Tässä jokusia aikoja sitten töissä saatiin työkaverin kanssa kallan kukka kumpainenkin. Se kaverin kukka näkyi jo aikoja sitten olevan nuupahtaneena roskiksessa, mutta mun oma istuu edelleen kolmen vartin pullossa, kaulaa myöten vedessä. Tänä aamuna huomasin, että lapakkoon vai-mikä-se-nyt-on kasvaa jotain pallukoita. Hii-haa, mullahan voi olla pian'aikaa monta kallaa...