Kalla (huonevehka), Zantedeschia

Esikasvatin sisällä, nyt on ollut ulkona kukkalaudalla jo monta viikkoa, tänään oli auennut pari kukkaa.

nukarin puutarhalla oli ollut lilojakin ja viimeisinä päivinä jopa ilmaiseksi jaettu.mutta nyt se puutarha on jo kiinni.mutta ensikesänä vois kysellä!

Pirkkis, kuinka tuota hoidat? Mulle on tuotanut ongelmaa oikean kastelumäärän löytäminen ts. saan kallat hengiltä liialla kastelulla.

Upeita kalloja! Niin puhdaslinjainen ja kaunis kukka. Minullekkin kelpaisi…

Voi kun upeita kalloja! Kai se pitää kohta hankkia jo tuollaisiakin.

Ostin keväällä Madeiralta kallan mukuloita. Yksi aloitti kasvun, kasvoi n.40 cm korkeaksi ja kasvatti komeat lehdet muttei yhtään kukkaa. Kukka kasvoi koko kesän ulkona ja hallaöiden tultua toin sen sisälle. Nyt se on "itkenyt" lehtien kärjiltä pisaroita sisällä olon ajan. Olen katsellut kuvia teidän muiden kallaoista ja omani eroaa siten että lehdet ovat tummemman/ kirkaamman vihreitä ja leveämpiä, eikä kasvu ole niin pensasmaista. Nyt mietin mitä teen, kukka on todella elinvoimaisen näköinen.

Jatkanko kastelua ? Millainen kasvu/ talvehtimis paikka ?

Voi juku, löyty yllätys kellarista! Menin kattoon miten joulutulppaanit voi ja sitte katoin että mitä ihmettä nurkassa on. Ja siellähän oli kukkapurkki josta tunki jotain kasvua esiin. Aikani mietin että mikähän se sieltä puskee ja sitte muistin että se on kalla joka mulla oli kesällä 2006 purkissa kasvamassa. Sitte ku muutettiin talvella 2007 tähän nykyiseen asuntoon niin vein tuon kallan vaan kellariin ja sielähän se on ollu puoltoista vuotta ja nyt oli päättäny alkaa kasvaan. Otin sen sitte sieltä lämpöön ja kastelin ja nyt sitte katellaan miten sen käy…

Katsokaa, miten valtava ja ihana on eilen puutarhalta saamani Kalla!

Sori tuo sotku ympärillä, kallaparka on evakossa poikien huoneessa mahdollisten kutsumattomien vieraden takia.

Ja mitä onkaan ilmestynyt yhden vuorokauden aikana uudessa kodissaan?....

Kukka! Ja uusi on tulossa piakkoin vaikkei se näy kuvissa. Jos kuvat on vähän epätarkkoja, anteeksi. Piti nopeaan ottaa ku häiritsin kuulemma peliä.......

Kyllä toi kallan kukka on kaunis, oon kyllä vähän kade

pirkkis, kallan mukulasi näyttävät olevan aika paljolti mullan pinnalla. noinko ne kuuluukin istuttaa? minun viime keväänä korpikankaalta tilaamissani oli ohje 5(muistaakseni) sentin syvyyteen.

kun nuo kohta vaihdan isompaan ruukkuun ja uuteen multaan, teen sitten sinun neuvosi mukaan.

hei tagetes! tältä näyttää nyt mun kalla -muutaman pv:n päästä siitä kohennuksesta, huomasin et nuppukin on ilmestynyt. terkkuja puutarhalle- kallat voi hyvin!

Minustakin kallan kasvattaja!!?? Kokeilu into iski noita teidän keskusteluja lukiessa. Eilen kauppaan ja kahta sorttia piti hankkia!

Sundae, huhuu!! Sulla on vantteran näkönen kalla kasvamassa. Kuinka syvään istutit. Mun parilla kaverilla on kallaa, mutta heillä ne ovat aika pitkiä ja honteloita, ei noin tykkyjä. Ajattelin tuossa, että istutussyvyydellä voisi olla jotakin tekemistä asian kanssa kuin myös valon ja lämpötilan kanssa

Tervetuloa mukaan.

Laitoin minäkin kallat multaan. Saa nähdä menikö oikein päin. Viimevuonna laitoin ne multaan liian aikaisin, ja kuinka ollakaan väärin päin. Vähän sitten ihmettelin, kun purkista alkoi tulla ylös pelkkiä juuria… No ei hätää, mukulat ylös, kääntö ja taas kasvettiin. Kukittiinkin, tosin väärän värisenä.

Calla rehmanniin mukulita tuli vastaan, joten nappasin mukaan kuleksimasta. Eilen päätyivät istutuslaatikkoon ja nyt alkoi odotus. Josksu kasvattelin ruukussa niitä onnistuneesti. Tällä kertaa saatan laittaa ne kukkapenkkiin.

Tämäpä hauska on Lykkää mielettömästi juuria pinnalle, mistähän mahtaa johtua? Oikein päin ovat, olivat jo kasvussa kun laitoin multiin.

Ostin kallan juurakot kuukausi sitten ja nyt ne ovat valtavia puskia ja kukkivat. Kuuluukohan niiden jo kukkia?

Voi että on nätti kukka ja piristeenä vielä valkopilkkuiset lehdet.

Sain lahjaksi elämäni ensimmäisen Kallan. Nyt etiskelen hoito-ohjeita mutta en löydä niitä surullinen Auttakkee tyhmee.