Kalla (huonevehka), Zantedeschia

Ompa iso kukka ja kaunis väri.

Picasso

Kyllä luonto osaa, todellinen taideteos!

Mulla on 2 kallaa, mutta nyt en sitten tiedä minne ne laittaisin talveksi. Olen ensin nostanut ne kasvihuoneeseen etteivät palellu,mutta nyt kun kasvihuone on jo niin kylmänä toin kallat sisälle, tuo punertavan kallan lehdet ovat alkaneet mennä keltaiseksi, ja muutenkin kukka kuihtuu. Pilkullisen keltaisen lehdet ovay vielä ihan hyvät. Mutta mitä nyt kasvaako nämä sisällä talven vai pitääkö viedä esim:kellariin???

Minä tein viime vuonna niin miten viherpeukkujen ohjeessa sanottiin että otin pakkasilta suojaan sisätiloihin ja annoin kuivua ruukussansa. Talveksi vein viileää paikkaan jossa lämpötila olin noin 10 asteen hujakoilla, pakkaselle ei saanut mennä. Keväällä huhtikuussa otin ruukusta ja ravistelin irtomullat pois ja laitoin koko köntin uuteen multaan ja aloin kastella. Ja hyvin kukki taas. Ja lannoitin 2 kertaa viikossa pinkillä jauheella. Kalla on siitä vähän tarkka…mokomakin pomppivaa naurua

Nostin kallat pari viikkoa sitten sisälle ja aion säilyttää talven olohuoneen ikkunalla, jos pysyvät vihreinä. Toivon, että kukkisivat talvella, kun eivät kesällä kukkineet.

Niin oli meilläkin, iso valko kukkainen kalla, ihan eri näköinen kun noi nykyiset värikkäät , sellaista vanhan ajan isoa kallaa kyllä kaipaisin se oli aika hieno mutta olikohan se meillä kuitenkin kesät ollut ulkona, ei millään muista.

Mites poikkeaa kanna ja kalla toisistaan? Vai onko sama kasvi eri nimellä? Siitähän on vitsikin olemassa kun mökin muorille oli pappilasta luvattu kannan alku. Muori sitä tuli hakemaan niin rouvapa ei ollutkaan kotona ja muori papille asiaansa selvittämään savon murteella, että "sitä kukkoohan minä, sitä kannoo".

Minulla on sellainen "mysteeri kukka", jonka alun sain ja antaja kertoi, että olisi kanna, mutta kun katselin noita teidän kalloja kuvista niin huomasin, että kun tuo minun kasvini kukki niin siinä oli aivan samanlaiset kukat, tosin puhtaan valkeat

Eri kasveja ovat, googlaa kuvahaulla kanna ja kalla.

Pidetään päänvaihtoviikot

Minulle on iskenyt mieletön kallakuume, ja mietiskelin, jos tilaisin Viherpeukaloilta kallamixin. Partsille meinaisin kesäksi laittaa, ja tuoda talvella sisälle, eli mitään kukkapenkkitouhuja en meinaa. Mitäs sanotte, tilaanko viherpeukaloilta vai onko parempia paikkoja?

Kuka tietäisi missä Euroopan alueella olisi isompi valikoima kallan sipuleita ja mistä voisi valita / tilata montaa lajia kerralla yksillä postimaksuilla?

On niin sokea kana löysi jyvän -hetki. Nakkasin kallaruukun syksyllä ikkunalaudalle ja nypin siitä kuivuneet
lehdet pois kunnes ei yhtään ollut jäljellä. Pari kertaa olen kastellut multaruukkua, nyt huomasin
että siellä ollaankin elossa, uutta lehteä tunkee. Pitänee hylätä muutkin huonekasvit, niillä olisi ehkä
mahdollisuus säilyä hengissä.

Kohta on maaliskuu, ja peukaloiden tilauksen pitäisi tulla postiin!

Eikä kauaakaan, kun on jo huhtikuu ;D

Hups, jätetään tuo vitsiksi

Olisin himoinnut kallan sipuloita, van yllätys yllätys, kaikki oli loppuneet kaupasta ennen kuin ennätin paikalle. tyhjä laatikko vain jäljellä :frowning:

Löysin Baukakrista erivärisen kallojen sipuleita, ja rupesin pohtimaan, että voiko niitä kasvattaa huonekasveina siinä missä esim. peukaloiltakin tilattuja kalloja?

Sain synttärilahjaksi keltaisen kallan, siinä on monta kaunista kukkaa. Vähän ne on vaaleita, mutta varmaan tummenevat kun saavat aurinkoa.

Minua hieman ihmetyttää se, että kaikki kaupoissa näkemäni kallat olivat siinä kahdenkympin paikkeilla per ruukku. Minusta ovat aika kalliita verrattuna muihin huonekasveihin.