Kamerat, valokuvaus, kuvankäsittely

Yksi kuva, monta ilmettä - ensimmäisenä täysin käsittelemätön

Ensin käsittelemätön, sitten monella lailla käsitelty. Tärähtäneestä kuvasta ei saa hyvää käsittelyillä, mutta esim. erilaisia valotusonkelmia sillä saa korjailtua, varsinkin jos osaa oikein kunnolla ja on hyvät ohjelmat, nämä on Picasalla tehtyjä. Huomaatko pienen eron kahdessa jälkimmäisessä kuvassa?

Inki, kiitos tuosta linkistä! Viimein sain selville miten Picasalla saa kuvat pienennettyä. Olen aina ihmetellyt miksi siinä ei ole sitä ominaisuutta… no onhan siinä!

Tosin minulla on sekä Photoshop7 (jota en vielä oikein osaa käyttää) että Paint Shop Pro 5, jota käytän kuvien käsittelyyn, mutta joskus käytän Picasaakin tiettyihin juttuihin.

Poppius, pienennysominaisuus on vieläpä aika monipuolinen ja muistaa tehdyt säädöt, kun löytää itselle sopivan:) Sehän noissa paremmissa käsittelyohjelmissa on, että tarttis osata - tällaiselle yksinkertaiselle tyypille sopivat paremmin tämmöiset yksinkertaisemmat;)

Äkkiseltään en huomaa kahdessa jälkimmäisessä muuta eroa kuin, että valkoinen outo piste on poistettu alimmaisesta.

Pienennys, kerroppa lyhyesti toiminta Inki.

Belgi, juuri sitä tarkoitin, salaman heijastus maljakossa on pieni, mutta silti aika näkyvä ‘häiriö’ kuvassa:)

Lumi, tarkoitat varmaan pakkausta nettiä varten? Laitan ohjeen, mutta menee aikaa - vauva tulee ihan näinä aikoina, kun minulla on taas tänään vauvapäivä:) Laittelen siis myöhemmin kuvien kanssa ellei joku muu ennätä ennen sitä.

Kuvankäsittely Picasalla muuten, mutta sillä ei saa nurkkia pyöreiksi, Piknikillä saa8)

Ok, apua ajattelin että olet raskaana ja synnytys alkaa kun vauva tulee kohta, no ei tällä niin kiire ole :smiley:

Sillä minä tämän kuvankäsittelykeskustelun aloitin, kun ihmettelen kuinka vähän tästä on koskaan täällä keskusteltu, vaikka kuvia kuitenkin ladataan sivustolle valtavat määrät. Monilla ei varmastikaan ole minkäänlaista käsitystä koko asiasta, asiaa ei ole edes osattu ajatella, että kuvia voisi jotenkin käsitellä. Tämä on itse asiassa hyvinkin mielenkiintoista, kun tähän perhtyy. Minä itse siis en ole millään muotoa asiantuntija, mutta toivoisin oppivani lisää.

Kiva juttu Inki, antaa heti taas toisenlaisen vaikutelman :slight_smile:

Kiva kuulla miten Picasalla pienennetään, jään kanssa odottamaan.

Kiitokset Inkille muuten vihjeestä koko picasaan, opettelen sitä innolla. Kollaaseja on kiva tehdä. Samoin se on kiva, että picasa etsii kaikki kuvat koneelta samaan nippuun.

Minä taas en tykkää Picasasta juuri siksi että se etsii ne kaikki kuvat ja vie hirveäasti aikaa kun kkuvia on paaaaaaaaaaaaljooooooooooon.

Enkä ole sen vuoksi viitsinyt sitten opetella kauheasti sen käyttöä. Kollaaseja sillä kyllä on nopea luoda.

Voiko sitä toimintoa jotenkin estää? Eli ettei se hakisi niitä kaikkia kuvia.

Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami

Sama juttu on minuakin ärsyttänyt.

No mutta sehän etsii ne kuvat vain kun sen aukaisee ensimmäisen kerran. Ja tietysti sitten joka kerta kun koneeseen lisää kuvia, picasa päivittää ne saman tien. Ei se myöhemmin enää kauan kestä. Tai en ole erikoisemmin huomannut.

Niin mutta voiko sitä estää jotenkin? En halua että etsii niitä koskaan.

No mihin sinä fiora sitten ajattelit Picasaa käyttää? Se kun on pääsääntöisesti kuvien arkistointiohjelma jolla kyllä voi tehdä myös hieman kuvankäsittelyä. Pointtihan on nimenomaan siinä että Picasasta löydät koneella olevat kuvasi helposti ja voit niitä tarvittaessa muokatakin. Pelkkään kuvankäsittelytarpeeseen kannattaa valita jokin muu ohjelma.

Ai en ole tajunnut että se on nimenomaan arkistointiohjelma. Hankin sen kuvien muokkaamista varten, mutta täytyy tosiaan käyttää jotain muuta. Hyvä että selvisi.

Minusta Picasassa on nimenomaan parasta se miten helposti kaikki kuvat näkyy kun rullailee kansioita. Ei tarvitse mennä erikseen etsimään mistään tiedostoista. Ja vielä kun laittaa sen sivupalkin kuvanäkymän niin, että on valittu valikosta näytä: kansionäkymä-hakemistonäkymä sekä -lajittele nimen mukaan. Kun latasin uudelle koneelle Picasan siinä oli joku ihme asetus enkä meinannut löytää yhtään mitään kuvia, kun ne oli ihan omituisessa järjestyksessä.

Minä käytän ohjelmaa yleensä juuri siihen, että etsin ja vertailen kuvia, ja sitten valitsen ne kuvat Paint Shop Pro:lla ja muokkaan siellä.

Voi siinä Picasassa estääkin sen kuvien haun. Kohdasta Työkalut - Kansionhallinta.