Picasa hakee kaikki kuvat. Voit kyllä poistaa ne ja tuoda vain siellä yläreunassa arkistonäkymässä olevalla Tuo -toiminnolla kuvan kerrallaan.
Minusta on kätevää, että kuvat ovat kaikki Picasassa näkyvissä, kun haen kuvia esim. kollaasiin, mutta minulla ei olekaan mitään arkistointijärjestelmiä, ihan vaan aikajärjestyksessä. Kaikissa muissa ohjelmissa nimenomaan kuvien haku muokatessa vie aikaa, kun Picasassa taas kuvat on jo valmiina.
Kaikki kuvani eivät ole kyllä koneella vaan ulkoisella kovalevyllä on osa ja sieltä haen sitten tarvittaessa sillä Tuo- toiminnolla. Picasa jo varoitteli hidastuvansa, kun on niin paljon kuvia ja muutenkin kuvia oli koneella liikaa.
Mutta näin me tykkäämme erilaisista asioista:)
Jaahas, Kaisaliisa olikin tiennyt paremman konstin, en ole moista hakenutkaan, kun en ole kaivannut:)
No meillä on juuri tuo että kuvat on pyritty pitämään ulkoisella kovalevyllä kun muuten ei kone jaksa toimia jos se on täynnä kuvia.
Niin niitä joutuu kuitenkin sieltä hakemaan ja olen pyrkinyt itse järjestämään ne niin että löydän. Kuvamuisti minulla tai näkömuisti pelaa ja muistan herkästi kuvat kun kerran olen ne jonnekin laittanut.
Sitten käydäänkin neuvonpitoa kun mies tyhjentää kameran eikä nimeä edes kansiota logiikalla jonka voisi tajuta
Laitan nyt tänne kumminkin sen Lumin kysymän pienennysjutun, tämä siis ei ole leikkaamista, rajaamista, croppaamista vaan automaattinen pienennys nettiin laittamista varten.
Tässä on se kansioista löytyvä valikko, jossa alareunan Vie avaa seuraavan ikkunan...
Tässä ruudussa voit itse haeskella kuvillesi sopivan koon. Jos valitse kilotavukoon 70, automaatti pienentää kuvan mahdollisimman lähelle sitä ilman, että kuvan laatu kärsii. Itse käytän kuvanleveyttä 800, voit valita itsellesi sopivan tai vaikka joka kerta uudet säädöt.
Kannattaa klikkailla kaikkia nappeja ja vedellä vetolaatikot auki, niin löytää kaikki ominaisuudet:)
Muistutan taas kerran, että netistä voi ladata maksuttoman kuvankäsittelyohjelman, jonka avulla ainkin minä saan tehtyä kaikkia haluamani toiminnot. Se muistuttaa aika paljon Paint Shop Prota, jota aikaisemmin käytin. Asennus onnistuu allaolevasta linkistä ja samalla kannattaa ladata myös pluginit/addonit. Ohjelmalla on yksinkertaista ylläpitää myös kuvatiedostojen exif-tiedot.
Kiva Humulus, laittakaa vaan muutkin käyttämiänne ohjelmia tänne ja opastakaa uusia käyttäjiä, jotta jokaiselle löytyy sopiva ohjelma:)
Laitan tähän vielä linkin - lisäsin nuo ruudut blogissani olevaan Picasaohjeeseen, jossa on myös linkit muihin suomenkielisiin picasaohjeisiin mitä löysin netistä vuosi sitten, nyt en ole katsellut. Siinä on kollaasin teosta jotain, kun siitä tuli niin paljon kyselyjä jossain vaiheessa:) +korjasin virheet...
Gimpillä tekevät aivan upeita kuvia, jotka osaavat sitä käyttää, niitä olen ihaillut milloin missäkin - sen käyttöön olen minäkin tässä kerännyt rohkeutta. Kerran se jo oli koneella, mutta olen jo kertonutkin, en osannut tehdä sillä yhtään mitään, siis en kerta kaikkiaan mitään8] Mutta jos nyt jo osais:)
Se on turhan raskas ohjelma ihan perussäätöihin - sitten kun kuvilla haluaa leikitellä enemmän se on ainakin minun käsitykseni mukaan ilmaisista monipuolisin.
Sitten on tuo suomalainen Sumopaint, jota ei tarvi ladata koneelle vaan se toimii selaimessa - jotenkin, elä kysy enempää:)
Kiitos Inki Picasan käyttöohjeista. En minäkään oo hoksannut, että siinä on pienennysmahdollisuus. Oon aina pienentänyt Pant Shop Prossa (mulla on siitä vanha versio 6)Tuolla picasalla oon tehnyt kollaasia ja muutakin kuvankäsittelyä. Käytän sitä arkistointiohjelmana. Se on kätevä käyttää. Tuota Gimpiä minäkin oon kuullut kehuttavan. En ole siihen tutustunut. Olikos se suomenkielinen? Mulla on toi kielitaito niin kehno:/ Mutta se pakkausohjelma, mikä niistä olis hyvä (ja helppokäyttöinen)?
Morsinko, tuo laittamani ohje on juuri siihen pakkaamiseen, onnistuu siis ihan Picasalla:) Se ei muuta kuvan näköä vaan ainoastaan sitä ns. painoa. Tai siis sitä mitä minä ymmärrän pakkaamisella, puhutaankohan me samasta asiasta ollenkaan?
En tiedä muista selaimista, mutta firefoxilla kaikki kuvani näkyvät suurempina (leveys 800 px, kilotavu koko sama kuin tässä näkyvällä kuvalla) , kun klikkaat kuvaa hiiren oikealla varpaalla, valitset avautuvasta valikosta 'Näytä kuva', se avautuu uuteen ikkunaan klikkaamalla hiiren rullaa, samaan ikkunaan klikkaamalla vasemmalla varpaalla.
Chromessa näyttää löytyvän samalla lailla vaihtoehto:avaa kuva uuteen välilehteen, kuinkahan muilla selaimilla? Nettigalleriaan voi laittaa isomman kuvan ja täällä saa helposti valittua sivulle sopivan koon.
Mä olen ottanut vuosia pokkarila kuvia, nyt pari vuotta järkkärillä. Nyt mulla on Canonin 500D. En koskaan ole käsitellyt kuvia (paitsi pienentänyt kun olen niitä tänne lisänny). Tiedän, että käsittelyllä saa paljon aikaiseksi, mutta kun tahdon ottaa sen täydellisen kuvan ilman lisäkikkoja.
Näin olen siis ajatellut aina tähän saakka. Pikkuhiljaa rupean taipumaan kuvankäsittelyn puolelle pakosta, kun kaikki muutkin sitä tekee…ja kun näkee mitä sillä saa oikeasti aikaan.
Piko, siinähän ei ole mitään vikaa, että osaa ottaa kuvan jota ei tarvitse käsitellä:) Siihen haluaisin itsekin pyrkiä, mutta kun se on niin vaikeaa! Toisaalta kuvista, joissa on isot pikselimäärät saa yhdestä hyvästä kuvasta monta hyvää kuvaa rajailuilla8]
Jee, ohjeet on siirtyneet oikealle paikalleen, siis viestinlisäystilassa Jatkan tätä yksinpuhelua - laitan vielä kuvan oman Picasavarastoni vasemmasta valikosta - siinä näkyy Picasa Exports kansio, jonne edellä aikaisemmin kuvatulla Vie -komennolla siirretyt kuvat kopioituvat pienennettyinä, alkuperäinen kuva jää paikalleen.
Samassa näkyy Tähdellä merkityt kuvat kansio - niistä voi tehdä kollaasin.
Kyllä me Inki varmaan puhutaan samasta asiasta:) Mulla vaan on nää käsitteet vähän sekaisin. Eli varmistin vielä, että se just mitä teit picasalla sanotaan pakkaamiseksi. Minut sai sekaisin yks lukemani juttu pakkaamisesta, jonka käsitin ehkä väärin. Oon ihan vihreä näissä hommissa. No, nyt vain kokeilemaan…
Morsinko, elä sie huoli - minulla on just sama juttu, intoa puuhata, mutta käsitteet enempi hukassa, siksi pitää varmistaa että puhutaan samasta assiasta8]