Kamerat, valokuvaus, kuvankäsittely

Kännykkäkameraa pidin vielä äskettäin turhuutena johon en ikinä sorru. Enkö ikinä opi välttämään sanoja: en ikinä? Kasvien dokumentointiin pikku kännyni on aivan verraton! Hieno painava kamera jää usein kotiin koska en tykkää kantamisesta.

Tämä aamuinen kuva ( Hosta Sum and Substance) lähtee kovalevyltäni ihan kelvollisena, katsotaan nyt pakkaako systeemi sen koviin surkeaksi, ennen kuin jatkan kehuskelua?

(Pakkasihan se hiukan, n 6KB hävisi matkalla. )

Vallan mainio ominaisuus on se, että voin kirjoittaa kuvalle nimen samantien!  Hieno homma tunnistustehtävissä. 

Hieno kuva Toini! Kuinka suuria kuvia känykkäkamersi ottaa? Kyllähän ne ovat paljon kehittyneet alkuajoista. Minäkin sain mieheni vanhan kännykän jossa on kamera,vielä en ole kokeillut kuvia ottaa. Kannattaisi ehkä alkaa opiskelemaan sitäkin juttua.

Kuvat tulee kokoa 2048x1536 piks

Nyt riittää taas värit hetkeksi, eikä tarvi olla aina vaihtelemassa kalliita väripatruunoita!

Suosittelen tuota systeemiä kaikille jotka tulostavat paljon! Tilasin juuri Jouluksi kotiin uudet 100ml pullot väriä.

http://www.continuousink.com/ annat sitten mun nimen sinne niin saan 10 punnan alennuksen seuraavasta ostosta!

Eli tuossa systeemissä tulee uudet väripatruunat joihin menee pienet silikoni putket väripulloista. Pullot pitää asentaa samaan korkeuteen tulostimen kanssa. Sen jälkeen tulostin toimii niin kun alkuperäisilläkin patruunoilla. Ainut ero on kun väri loppuu tulostin täyttää itse värikasetit imemällä ne pulloista täyteen.

Yhden asian olen huomannut, jos on tulostuksessa kerralla monia kuvia ja väri on muutenkin vähissä ja kun väri loppuu, tulostin lopettaa siihen paikkaan, eli se kuva on pilalla. Parempi ennen monen kuvan tulostusta putsata tulostuspää niin se samalla täyttää kasetit täyteen. Sen kyllä näkee myös koneelta paljonko väriä on vielä kaseteissa. Systeemi on kyllä pätevä, suosittelen!

Joulupukki lupasi kuin lupasikin uuden kameran joululahjaksi! (Jo oli aikakin, joulukalenterikuvista olette voineet todeta, että vanha on todellakin tullut tiensä päähän.) Nyt vaan pitäisi päättää, että mikä kamera. Olen kallistumassa Nikonin D40:ään. Mitäs mieltä te, jotka olette sitä jo jonkin aikaa käyttäneet, olette siitä nyt?

Mulla on tuo samakamera ja oon ollut siihen erittäin tyytyväine,sopii hyvin myös vähän vaativanpinkin kuvauksiin.

Minäkin olen tykännyt kyseisestä kamerasta, sit kun vielä lukis oikein ajatuksella käyttöohjeet läpi ja alkais kokeilla. Mutta olen saanut koirista enemmän hyviä kuvia parissa kuukaudessa kuin ennen monessa vuodessa.

Itselläni ei ole kokemusta, mutta kaveri osti sellaisen kuvasi viikon ja osti D80. En ole varma mutta se D40 saattaa olla vieläkin sillä kaverilla piirongin päällä? Pitääkö kysyä?

Mitä tarjoatte huippu kamerasta Canon EOS 400D (runko) Kuvia otettu 7200kpl.

Hei

Minulla on aikomuksena laittaa uusi kamera. Tällä hetkellä omistan Canon IXUS2, jossa on 3 MP ja zoomia ei nimeksikään. Ihan kiva yleiskamera, mutta ei sillä mitään lähikuvia saa.

Niinpä kysynkin teiltä mielipiteitä, minkälaisia kameroita käytätte, kuinka paljon pixeleitä ja zoomia on riittävä, esim. lähikuviin kukista tai koruista. Ym mahdollisesti huomioon otettavaa. En kuitenkaan halua laittaa mitään isoa järjestelmä kameraa jota pitää mahottomassa repussa haalata mukana :)

Minulla on ollut käytössä Olympuksen SP-560UZ marraskuusta asti. Olen ollut tyytyväinen. Makrolla pääsee sentin päähän ja zoomia on 18X. Pixeleitä löytyy 8,0 megaa.

Vanhempikin kamerani on Olympus, tosin sitä merkkiä ei enää ole saatavilla. Siinä on pienempi zoomi, mutta siihen saa kiinni irrallisen salaman, jota tähän toiseen ei saa. Muutapa huonoa tästä toisesta uudemmasta kamerasta en ole vielä löytänyt.

Ai niin ja tämä toimii myös tavallisilla sormiparistoilla. Hyvä ominaisuus jos on tilanteessa jossa akut loppuvat yllättäen eikä ole mahdollisuutta ladata niitä. Sormiparistoja on yleensä tarjolla paikassa kuin paikassa. Akkujen kestävyys on kyllä ollut hyvä.

Tässä yksi mallikuva. Otettu käsivaralla huonossa valossa kasvihuoneessa.

Minullakin Olympus SP-55OUZ ostettu heinäkuu 2007 omaani odotin monta kuukautta mutta nyt niitä myydään jo alella 300 €

-Valinnan perusteet yksinkertaisesti : hintaluokassaan pisin zoomaus/ laaja/lähikuvaus ominaisuudet

-3x vakaudenhallinta jolloin pitkällä zoomauksella käsivaralla otetutu kuvat teräviä (todella hyvä ominaisuus)

- miinuksena , hiukan hidas automatiikilla mutta senhän voi korjata jos käyttää kameran käsiautomatiikkaaa

- edelliset kamerat Minolta Dynax 7000i ja Olympus camedia 5.0 , ja molemmat toimivat edelleen mutta on tämä uusin helpoin ja ominaisuuksiltaa laajin.

Meillä on järkkärin ohella Canon ixus 70. Ei moittimista. Se on oikein hyvä peruskamera, ja mahtuu taskuun. Noista kameroista on aika usein vertailuja lehdissä, niitäkin kannattaa lukea.

Kiitoksia näistä kommenteista. Kyllä tässä alkaa jo vähän avautua mitä luokkaa kameran olisi oltava.

Onhan niitä lehdissä vertailuja, mutta en minä niistä pelkistä pixeleistä ja kertoimista ymmärrä mikä olisi hyvä minun käyttööni.

Ajattelin että, täällä ne asiantuntijat ovat :slight_smile: Käyttökohteetkin ovat näiltä osin samoja :wink:

Joka tapauksessa uusimmassa Mikrobitissä oli pokkarivertailu hieman alle 300 e kameroista…

Yleensä vertailuissa on saman luokan kamerat rinnakkain, teknisiä tietoja ei tarvitse ymmärtääkään :slight_smile:

Toisaalta nykytekniikalla saa suht edullisesti aikas laadukkaita kameroita.