Kiitos vinkistä. Käynpä kurkkaamassa löytyyköhän vertailu myös netistä.
Tai pistäydy kirjastossa
Kameralehdellä on julkaisu nimeltään “Ostajan Opas”. Siellä on esitelty aika kattavasti mitä on saatavilla, ja eri kameramerkit on edustettu melko kattavasti.
Hinnat on melkein yläkanttiin siinä ilmoitettu, eli jos pyytää tarjousta alan liikkeestä saa varmaan halvemmalla.
Ostajan oppaita myydään R-kioskeilla ja valokuvaamoissa.
Millaisilla säädöillä pystyisi välttämään a) vaaleiden sävyjen ylivalottumista ja b) voimakkaiden sävyjen haalistumista?
Olen puolihuolimattomasti harrastanut valokuvaamista koko ikäni, mutten ole koskaan jaksanut perehtyä tekniikkaan, ja räiskinyt lähinnä automaattiasetuksilla. Nyt kun olen alkanut kuvailla enemmän kasveja, niin juuri nämä kaksi ongelmaa ovat nousseet esiin. Pystyisikö joku vääntämään rautalangasta jotain nyrkkisääntöjä valotusajoista / aukon suuruudesta? Sen verran ymmärrän, että auringon paahteessa ei kannata herkkiä kukkakuvia yrittää.
Millaisella kameralla kuvaat? Ylivalottumista voit estää valitsemalla lyhyemmän valotusajan (eli valotusajan numero suurenee) tai käyttämällä pienempää aukkoa (taas se suurempi numero). Mitään nyrkkisääntöä tässä ei ole, koska valon määrä vaihtelee luonnossa.
Jos kamerassasi on valotushaarukointimahdollisuus, kokeile sitä - käyttöohjeet esiin
Paras valokuvaussää noin keskimäärin on pilvipouta.
Minulla on tuollainen vanha peruspokkari Canon PowerShot A610 (sitä pitää kai sanoa jo vanhaksi, kun ikää on "jo" yli kolme vuotta), ja käyttöohjeiden lukeminen voisi tosiaan auttaa (tähän nolo-hymiö). Ja valovoimaisempi kamera.
Pokkarisi on varmaan ihan ok. Valovoimakin riittänee koska saat ylivalottuneita kuvia
Kamerassa saattaa olla myös valonlähteen valintamahdollisuus (aurinko, hehkulamppu, jne.). Sitäkin kannattaa kokeilla.
Joka tapauksessa myös kuvaustilanteen valinta on tärkeää.
Alkoipa jännä projekti. Toteutimme monivuotisen unelman ja hommasimme. ns. riistakameran, joka toimii ansa-auto-focus -periaatteella. Se taas tarkoittaa sitä, että kamera ottaa kuvan jos jokin tulee sen alueelle.
Tähän asti olemme saaneet monta kuvaa kattolampusta (yhdessä kyllä näkyi lisäksi kummipojan otsa), kaksi kuvaa isännä selästä ja yhdessä kuvassa minä kaivan hämähäkinseittiä silmästä.
Mahtava harrastus.
Tänään teemme jalustan, johon kameran voi kiinnittää ja siirtää paremmin eläinten kulkureiteille.
Sillä löydettiin karhunkakkoja kun puitiin Susihaassa. Pitäkää peukkuja.
Peukkuja pidetään!
Itse haaveilen pönttökamerasta, siis linnunpönttökamerasta. Olin jo hankkimassa sellaista, mutta kaapeli olisi vaatinut reiän talon ulkoseinään, joten toistaiseksi olen luopunut ajatuksesta.
Onnea yrityksellenne Temskukka. Yläneellä oli samantyyppisen riistakameran kuvaan juossut susilauma ja pääsivät jopa Turun Sanomien sivulle.
Mielenkiintoinen projekti Temskukka!
Susilauman kuva oli eilen Maaseudun Tulevaisuudessakin.
Tämä kamera viedään puun kylkeen, esim. eläintentekmän polun varteen ja viritetään. Se tallentaa muistikortille kuvat, on säänkestävä, toimii paristoilla. Melkoisen huono valovoima tuossa objektiivissa ja kuvat mielestäni rakeisia mutta tähän nyt kynnet pystyi. Uskomme, ettei sitä kukaan varasta sentäs omasta metsästä, ja jos joku sen ottaa niin varmasti se meille tuodaan että katos, tämmöisen löysin metsästä.
Kun alkaa valkohäntäkauriiden ruokinta-aika saan ihan varmasti kauriin kuvia, sillä susihaassa on meidän järjestämä kaurabaari niille. Tässä odotellessa olisi ihan kiva saada pari karhua, muutama susi ja kenties ufo. Tavoitteita täytyy olla.
Wau, jos ufon saatte kuvaan niin siitähän kohu syntyy, hihhih.
Mutta tosi mielenkiintoinen projekti! Innolla jään odottelemaan kuvia.
Jännää odotusta! toivotaan, että osuu kameraan iso karhu ja pikku karhu. Odotellaan!
Temskukka, saatpa kuvia mistä hyvänsä mainitsemistasi, niin minä ainakin odotan innolla!
Aamunvirkku
No nyt onnisti!
No niinpä näkyy! Sarvetkin!
Tuoko Temskukan kuvako on nyt otettu sillä…ööh sillä…siis riistakamerako se oli? Hieno kuva ja ihan hyvä kuvanlaatukin. Voi jee…