Riistakamera joo...olin oikeasti vähän pettynyt kuvanlaatuun. Päätin etsiä parempaa mallia vielä.
Mutta nyt kilpailuun: Aikaa vielä muutama päivä; 31.10.08 saakka !
Kasvihuoneen kuva
Nyt on talletettu riistakameralla otettuja kuvia kohta kahdeksansataa...pääasiassa valkohäntäkauriita.
Otanta on mielenkiintoinen. Yö yön perään lauma suurenee ja nyt tiedämme paljon enemmän paljonko on isäntiä ja emäntiä sekä lapsia. Yhdellä emällä on kaksoisvasat ja ne vasta sööttejä ovat...ja ihmetystä aiheuttaa lapiosarvinen kauris, emme ole tienneet että semmoisiakin...asiaa pitää tutkia.
Lisäksi selvisi, että Susihaassa asuu pahasti kapinen supi. Isäntä vei sinne loukun ja koirien kanssa ei sinne uskalla enää mennä. Kapi on helposti tarttuva loinen. Surullinen mutta tärkeä tieto, pahimmassa tapauksessa olisi kapi voinut tarttua koiriin jos ei kameraa olisi ollut..
Yhdessä kauriissa on ollut selvät hyökkäyksen jäljet, veriset naarmut etukyljessä. Silti kauris vaikuttaa hyvinvoivalta joten naarmut eivät voi olla syviä. Se syö niinkuin muutkin. Hyökkääjää ei voi kuin arvailla.
Koitin tilata isännälle joululahjaksi viikkoa ennen joulua parempaa villieläinkameraa, mutta se ei aivan ehtinyt perille jouluksi. Hän sai lahjaksi kameran kuvan. Sen kuvanlaatu pitäisi olla paljon parempi ja se ottaa infrapunakuvia öisin, eli salaman välähdys ei säikytä eläimiä. Sitä odotellessa vielä tämän kameran kuvia:
Jouluaaton juhla-aterialle katoimme kauran lisäksi omenaa. Oli mukava katsella miten ensin katosivat parhaat omenat ja sitten vasta maisteltiin kauraa.
Ja tässä herra lapiosarvi.
On teillä mielenkiintoista seurattavaa.
No siinähän niitä nyt on! Hauskoja kuvia!
Todella mielenkiintoinen projekti!
Temskukka, onko tuo sinun lapiosarvinen kauris näkynyt tvssä? Sitä en muista oliko uutisissa vai missä.
Ei ole ollut meidän lapiosarvi telkussa : )
Tuo villieläinkamera on niin mielenkiintoinen harrastus ettei millään olisi uskonut. Käymme isännän kanssa uskollisesti joka päivä vaihtamassa muistikortin ja ihastelemme koneelta “saalista”. Olemme monia vuosia ruokkineet näitä veijareita ja on mukava tietää niiden elämästä vähän enemmän.
Kunhan se toinen kamera tulee laitetaan se toiseen paikkaan ja jos metsästysseuran miehet löytävät hirven tms. haaskaa viemme kameran viivana seuraamaan tilannetta. Olisi se, jos saisimme sudesta kuvan.
Ilveksenjälkiä olemme myös nähneet, mutta sen kuvaaminen onkin jo enemmän kuin onnenkauppaa.
Toivon että saisin paikallisen metsästysseuran porukat käännytettyä kameralinjalle pikkuhiljaa. Saa pitää peukkuja.
Temskukka mistä olet tilannut? Meitä kiinnostanut myös kyseinen systeemi jo pitkään.
Alisha, laitoin sinulle hölöä.
haa,satuin tällaisille sivuille!olen joskus lukenut tänne lähetettävien kuvien koosta.minkä kokoiset kuvat ovat sopivia näille palstoille ja mistä tiedän oman lähetettävän kuvan koon ja miten sitä muutetaa?minulla on muistaakseni kuvankäsittelyohjelma gimp,mutta en vielä osaa sitä käyttää!
Täällä meidän kaupungissa on mahdollista mennä kuvaamaan ja katselemaan suurpetoja luontoon kopille joka on sitä varten tehty. Siellä jopa näkee, eikä vain muistikortilta eläimiä. Jotain se kait maksaa, mutta se on turvallista elämystä. Tuokin Temskukan kuvaus on varmasti haasteellista ja mukavaa.
Se on vähän niinpäin että nähty on kyllä mutta kuvattua ei olla saatu. Näin pikkukylän asukkina täytyy kaikki järjestää itse, eli ensin ruokintapaikka ja sitten sinne kamera.
Minua viehättää tuossa se, ettei eläimet häiriinny. Saan aivan kuin salaisen ikkunan niiden elämään.
Vielä tuosta eläinten elämän kuvauksesta. Juuri päättyi tvssä ohjelma: Petoeläinten paratiisi.
Hienoja kuvia! Kannattaa kyllä harkita juuri tuota kameraa, jos aikoo ottaa paljon lähikuvia. Muistaakseni myös Raakki kuvaa pokkarikameralla, ja hänellä on todella hyviä lähikuvia.
Meidän kameran digitaalinen makro ei kyllä yllä kummoisiin suorituksiin…
Osaisiko joku kameroista jotain tietävä sanoa, kumpi seuraavista kameroista kannattaisi ostaa. (Kumpikin on tarjouksessa.) Onko noilla zoomeilla merkittävää eroa? Mitään järjestelmäkameraa ei halua, vaan kompaktikokoseinen laitteen, jolla saa kukista lähikuviakin.
Olympus µ 1010 (10,1 megapikseliä ja 7x zoom)
Canon Digital IXUS 970 IS (10 megapikselia ja 5x zoom)
Minä veikkaisin Olympuksen puolesta. Eihän noista tiedä ennenkuin kokeilee, mutta luettuani ominaisuudet pääsin tuohon tulokseen.
Molemmissa on sentäs optiset zoomit. Canonilla ehkä aavistuksen verran valovoimaisempi optiikka. Molemmilla saa kuvan niinkin läheltä kuin kahden sentin päästä kohteesta (huom. kukankuvat), mutta Olympuksen ns. filminherkkyydensäätö on laajempi kuin Canonin. Ja mikä parasta, sitä voi säätä manuaalisesti. Siitä on oikeasti hyötyä kunhan vaan opettelee sitä käyttämään.
Kiitos vastauksesta, Temskukka. Luulen, että päädyn tuohon. On voittanut TM:n testinkin. Takuukin on 2 vuotta eli vuoden enemmän kuin canonissa. Kamera on alennuksessa 90e ja kyseisen puljun alennussetelit (30e) näyttäisivät toimivan myös aletuotteisiin. Ihan hyvä ale.. :)
Isännän kanssa leikitään tuolla villieläinkameralla: Ja viimeinkin saimme saukosta kuvan. Se ei ole mikään laadukas luontokuva mutta kyllä se dokumentoi saukkon olemisen meidän naapurina... Olin jo päässyt siihen käsitykseen ettei meidän saukkokuvat tule koskaan onnistumaan, mutta tässä hän nyt on!
Vau!
Putkieläin, putkieläin! Meillä lapset kyttäsi nenä auton lasissa putkieläimen jälkiä Norjanmatkalla talvella. Miettivät mikä on otus joka laskee mäkeä verkkoaidan läpi ja kiipeää ylös ja jäljet on kuin hangessa olisi kulkenut jalallinen suuri putki. Saukoksi se viimein paljastui vaikkei eläintä koskaan nähty, ja tuossa se on sitten kuvassa: Putkieläin!