Kamerat, valokuvaus, kuvankäsittely

Kiitoksia taas! Makuasiosta ei sovi kiistellä? Hyvä kuvahan ei ole kamerasta kiinni todellakaan. Uusia tulee ihan liiankin kanssa,tekniikka kehittyy.
Voisin tuota Nikon-merkkiä alkaa tiirailemaan. Yhtään putkea mulla ei vielä ole ollut käytössä,eikä linssiäkään.
Jalustan teimme itse tähän nykyiseen canon powershohtiin.

Lisäys: Oletteko ostaneet kameranne a,)kameraliikkeestä,b,) tilanneet netin kautta, c) vai mistä?

Suurin aika menee kyllä linssin suojuksen poistamiseen, eikä laitteen käynnistykseen (Canon EOS 450)

Mulla on kanssa vanha putki 70-300 sigmalta EOS:n kiinnityksellä, mutta se ei toimi koko ajan. Täytyy joskus tarkentaa käsin. Äsken koitin, niin automaattitarkennus toimi. Makro olisi ihana, mutta ne on niin kalliita käytettynäkin.

Kaikki laatumerkit myydään nykyään kansainvälisellä takuulla, jos on virallinen dealeri.

Edullisin vaihtoehto on ostaa kamera USAsta, koska dollari on heikko, jos on sinne loma-asiaa itellä tai tutulla. Jos ei oo, nii ei kannata tilata.

Verkkokauppa on ollut kilpailikykyinen.

Ite olen vanhanaikainen ja jos jotain sattuu, niin on helpointa tapella takuuasioista myyjän kanssa tiskin yli kuin puhelimessa jonkun anonyymin nettifirman kanssa.

Tosin nykyisen kamerani ostin HongKongista, mutta tällä hetkellä en sitä suosittele.

MikroBitti-lehden nettisivuilla on hintaseuranta, joka antaa hyvin kuvaa hinnoista. Erot on suuria. Tosin mikään hintaseuranta ei sisällä kaikkia liikkeitä. .

.

Ennen kuin katselet kameroita, niin kannattaa miettiä läpi, mitä kuvaat ja siten mitä vaatimuksia kameralleen tarvii asettaa. Ei ku synttärionnea sitten vaan. :wink:

Mulla on 18-70mm linssi ja sen mukana tullut vastavalosuoja. Vastavalosuoja suojaa linssiä niin hyvin, että on aina päällä ja tulppaa en käytä kuin laukkukuljetuksessa eli hyvin harvoin

Nykyinen kamera on kotimaasta, kyttäsin tarjouksia, ja se kannatti.

(Vanhan järkkärin ostin saksasta). Putket ja salamalaite USA:sta lomamatkalta (kauan sitten).

Ja kannattaa muistaa, että Raakin mestarikuvat on otettu pokkarilla. .

.

Joo 2010-luvun Nikonin runkoihin menee 1950-luvulla tehdyt opiskat. Ja tää on ollu hyvä juttu.

Kuvaus kohteet on lähinnä puutarha,meri ja joitakin matkakuvia tulee räpsittyä,niin ja tietenkin lastenlapset ja heidän harrastelujen kuvaus. Makrokuvista tykkään ja niitä olenkin kuvannut jonkin verran.

Tuo linssin vastavalonsuoja on varteen otettava asia. En usko,että mistään ulkomailta hankin,paitsi ruotsiin ollaan menossa,mutta eivät taida olla siellä sen edullisenpia?

Vaikka kruunun kurssi on edullinen. Takuun saa myös lisämaksulla vaikka 5 vuodeksi,ainakin osaan kameroista?

ei sitä tässä iässä enää mitään kallista kannata hommata. Kiitos Weikko toivotuksista!

Raakin kuvat ovatkin ihan eriasia(mikähän kk-ohjelma Raakilla on?)

Lähikuviin on sitä helpompi saada syvyystarkkuutta, mitä pienempi on kameran kennon fyysinen koko. Itse asiassa pokkarilla paljon helpompi kuin kallilla täyden kennokoon järkkärillä. .

.

Vastavalosuoja on tosi hyödyllinen merellä ja muussakin maisemakuvauksessa.

Minä olen jo melkein luopunut ajatuksesta hankkia järkkäri, kun ihan riittävän hyviä kuvia saan omaan ja nettikäyttöön tällä Canon IXUS pokkarillakin. Ja muistaakseni kuutamollakin oli aikanaan saman sarjan kamera ja ihan hyviä kuvia tuli galleriaan.

Itse en käsittele kuvia mitenkään muuten, kuin rajaan niitä ja sitten pienennän ne nettikokoisiksi - muuta en juuri osaakaan. Kuvankäsittelyohjelmana minulla on ollut koko ajan XnView -ilmaisohjelma, joka on suomenkielisenä tosi helppo ja nopea käyttää.

Veljelläni on myös tuollainen pokkari kuin Raakilla ja se on vahvistanut vielä enemmän halua ostaa samanlainen. Minusta nuo Raakin kuvat on tosi upeita ja kaikkien "öttiäisten" kuvissakin näkyy Ihan niiden "ihokarvatkin." Joten kameran täytyy olla todella HYVÄ.

Olihan se hyvä pokkari mullakin,tuo Ixus,ennenkuin jäi auton pyörän alle(soppakoura minä pudotin sen) Ei niitä kuvia paljon tarvitse käsitellä,paitsi pienentää. Samaa ilmaista ohjelmaa käytän kuin Raakki.

Weikko olet oikeassa tuon lähikuvan ja kameran koon suhteen.

Onpas kuutamolla kovat testit kameralle. ;) Aika hyvin tuo on kolhuja kestänyt, mutta rajansa kaikella!

Enkä missään nimessä tarkoita, etteikö muillakin kameroilla saisi ihan yhtä hyviä kuvia. On vaan opeteltava oma kamera kunnolla ja tuo IXUS on helppo oppia ja sen automaatilla saa ihan hyviä kuvia. Hyvin on mummikin oppinut käyttämään tuota uutta IXUStaan ja laitellut hienoja kuvia foorumille.

Kuvia pitäisi jottenkin osata käsitellä. Tätä kuvaa en ole mitenkään käsitellyt: Vanhoja diakuvia valkokankaalle heijastettuja kuvasin digikameralla pakkaspäivinä jalustaa käyttäen.

Tämä on alunperin liian hämärässä kuvattu ja tarkennettu noihin lehtiin. Muistan, että ne ainoastaan näkyivät linssin läpi ja piti pitää kiirettä ennenkuin lentävät ystävät palaavat kotiinsakukkuuIlostuin kun tämänkin tallesta löysin.

Diaskanneri maksaa mansikoita, 1000€ tai jotain eikä ole tarkoitus hommata.

valtsu, tavallisesta kuvasta ei saa hyvää käsittelemällä : ). Suhtaudun tosi krittiisesti kuvien manipulointiin, minusta se ei sovi ajatuksenakaan luontoaiheisiin valokuviin. Tässä blogi, joka näyttää kuvamanipulaaton toisen puolen.- Tosi kaunis kuva tuo ensimmäisesi.

kuvan hyvyys riippuu katsojasta

Kiitos Merlin ja Weikko, näin minä olen arvellutkin, digikuvan dioista kuvattuna toisaan saa vain suoristettua ja rajattua muttei pipariksi mennyttä valoitusta saa muutettua.

Monet laatikoissa asuvat "tärkeistä" suvun ja ystävien tapahtumista sain pelastettua kotikäyttöön digikameralla. En nyt laittanut tähänkään Eulaalia tädin ja Yrjä sedän 50 vuotiskuvia. Eikä tarvitse enää pitkästyttää vieraita pakkodiaistunnoilla kun ne voi laittaa kuvakansioon jaettavaksi kullekin omaksi verkkoon ja jokainen saa/voi itse poistaa luvan kanssa epäedulliset kuvansa. Etenkin kun nykyään monet asuvat matjojen päässä ja ulkomailla. Kukapa sitä enää dioja itsekään katselee....

Eulaalia täti on tietenkin aika tärkeä juttu. Onko oman skannerin hankkiminen ainoa tapa saada kuvat säästöön? Eikö saa paikallisesta valokuvausalan erikoisliikkeestä apua? - Digikuvien retusointiin on toki ihan hienovaraisiakin keinoja : ).

Yksittäisistä dioista voi teettää paperikuvia, erikoistoiveen rahaa vastaan niin kuin ennenkin ja digimuotoon. samalla. Kun on runsaammin tilannekuvia niin toimivat minusta parhaiten lyhyen katsomisen ajan. Eulaalia tädin partahaivenet vastavaloon kuvattuna ovat kaiketi turhan jytisevä juttu seinällä muotokuvana, varashälyttimenä "minä vartioin täällä" tyylin kuvana ehkä...

Ei kun oikeesti, olen katsellut vanhoja kuvia sillä silmällä, miten jäät liikuttelevat kalliorannalla isoja kivia vähän kerrallaan, tuuli kaataa koloissa kasvavia puita ja uudet männyntaimet kasvavat kovaa vauhtia. Maiseman muutuminen vuosien kuluessa näkyy vanhoissa diakuvissa ja muutoksen seuraaminen kiinnostaa. Mökkirannalla on aikojen kuluessa otettu paljonkin kuvia, digiktekniikasta ja vanhoista kuvista löytyy ihan uusia näkökulmia, ehkä saan itselleni jonkinlaista sarjaa...

Tänään on sitten poikani käynyt ostamassa pyynnöstäni Anttilasta Canon ixus 100 is kameran. Tarjous oli siitä pluskortilla 199,90€ ja kaupanpäälle 4Gt: muistikortti. Lieneekö sitten mikään hyvätarjous, mutta nyt ostettu on. Sitten alkaakin käytön opettelu. Maanantaina haemme pojalta kameran. Jännittää kuinka muorin käy. Poikani osti myös sisarelleni samanlaisen paketin.