(Yrtit ja mausteet - Kamomillasaunio (Kamomilla) , Matricaria chamomilla)
Kamomilla kasvaa minulla kylväytyneenä, kun pari kesää sitten sitä kasvattelin.Kuivasin sitä silloin purkillisen ja eilen otin sen esille kaapin kätköstä. nimittäin lapset sairastaa parhaillaan vesirokkoa ja pojalla on valtavasti näppyjä, jotka kutiavat.Tein pojalle yrttikylvyn ja kummasti rauhoitti pojan kutiavaa ihoa.Hieno kasvi tuo kamomilla
Täällä ei ollut tietoa kamomillasta tämän enempää. Onko kasvi monivuotinen, karkaako se herkästi, kylväytyykö itsestään vai kerätäänkö siemenet talteen, mikä osa kasvista on se joka kuivataan. mistä teetä keitetään? Pussillinen siemeniä odottelee mitä sillä tehdään.
Lemppariteeni on kamomilla-hunajatee ja ajattelin että kokeilisin tehdä senkin itse. Kuka osaisi neuvoa?
minusta helppo kyllä kasvattaa, mutta ei ole mulla ollut monivuotinen. Kamomilla parantaa myös maata. Kerätään kukinnot ja kuivataan - se on siinä - onnistuu kyllä. Siemeniä ei kylvetä syvälle, pintaankin melkein voi laittaa. Ikäväkyllä minulla ei nyt ole siemeniä - laittaisin itsekin.
Laitan ne maahan tänään ja jos ne kasvaa hyvin, säästän siemeniä myös ensi vuodeksi. Saksalaisessa rautakaupassa oli paljon siemenpusseja viikolla ja taisivat olla kotimaisia.
Kamomillasta tietoa tuon linkin takana.
Olen kahlannut läpi nettiä ja mauste- ja luonnonlääkeoppaita mutta en löydä tietoa mikä on se tarkka aika jolloin kukat kerätään. Ne kukkii nyt, toisissa on keskustan keltaiset höytylät auennut kokonaan, toiset osittain, joissakin ei ole terälehtiä ja toiset on aukeamisvaiheessa. Olisiko täällä ketään joka olisi perehtyneempi asiaan ja osaisi neuvoa?

yrttitarha.comin sivuilta-> "Kamomillasaunio kauppayrttinä
Kukkamykeröt kerätään kesä-syyskuussa heti niiden avauduttua." - alleviivaus on minun…
edit - kastehelminen tarvitsi tarkan ajan noiden ei niin tarkkojen neljän kuukauden rajoissa:-)
Uusia kukkia tulee onneksi vielä pitkään, että saadaan satoa kerätä. Onko Sulla mai-lee joku erityisperuste tuolle alleviivaukselle? Ajattelin vaan kun itse en niin turhan tarkka aina ole, mutta jos on syytä olla, niin sitten. En kyllä mitään terälehdettömiä toki ole kerännytkään. Kyllä omista kukista tulee parempaa teetä, kuin kaupan pussitetuista. Tarkkana saan muuten olla, kun oli joku saunakukkakin eksynyt joukkoon.
Kiitos teille molemmille, sain taas ihan kivaa uutta tietoa. Onneksi noi ei mene sekaisin kenenkään kanssa kun kylvin siemenet 25 litran kukkaruukkuun keskelle pihakiviä. Jos huomenna ei enää sada
keräilen jo ekat mykeröt tomaattilaatikkoon kuivumaan. Meillä kun on satanut monta - monta - monta viikkoa sitten.
Miksi sen ajan pitäisi olla niin tarkka? Onko makueroja? En ole tullut edes ajatelleeksi. Itse olen kerännyt varsineen päivineen, kun kukkivat. Ainakin pari kertaa kesässä, koska uusia taimia putkahtaa pitkin kesää yrttimaalleni. Aina siis ehtii hyvin siementääkin keräilystäni huolimatta. Kamomillaa löytyy siis aina, vaikka sillä ei mitään varsinaista paikkaa yrttimaallani olekaan ja eihän se paikallaan pysykään. Teen aina yrttiteesekoituksia, joten mielestäni lehdetkään eivät ole haitanneet, kamomilla antaa tosi hyvää makua teesekoitukseen.
Oletteko kylväneet kamomillat uudestaan joka vuosi, vai antaneet niiden kylväytyä itsekseen? Mulla on olleet ne samassa paikassa jo useamman vuoden, mutta ovat vähän hankalia, kun eivät peitä alaansa ja rikkoja riittää. Paikka on vähän huono, maa on kovaa, jos ei ole kunnon kasvullisuutta päällä. Kannattaisiko ne laittaa kuohkeampaan paikkaan vai suosiolla kylvää uudelleen joka vuosi?
Mullakin yrttimaa on aikaslailla kovaa maata, mutta kyllä kamomillat kylväytyy sinnikkäästi, jos niillä vaan on tilaa kylväytyä. Mulla ne on siis missä haluavat yrttimaalla muiden yrttien seassa. Ongelmana on vähän se kun lemmikki kovasti kilpailee niiden kanssa tyhjistä tiloista, mihin kylväytyä ja lemmikki tuppaa voittamaan. Just ajattelin muutama päivä sitten, että yritän ruveta kitkemään lemmikkejä pois yrttimaasta.
Mä olen kylvänyt kamomillat tosi monta vuotta sitten, mutta nyt ovat lemmikkien takia vähentyneet eli varmaan häviävät taistelussa tilasta muillekin rikoille.
Kamomilla on piparmintun jälkeen paras teeyrtti mun lempparilistallani 
Mun kamomilla -poloiset on pahassa puristuksessa varsin rehevien ja peittävien sitruunamelissan ja mäkimeiramin välissä, takana vaikka mitä korkeaa, eli ei siinä ihan minne sattuu pysty kylväytymään, kun ei rikatkaan siihen pysty. Kyllä ne kamomillat siinä ovat säilyneetkin, mutta vähän harvasti.
Kamomilla on myös mun lempiteeyrttien joukossa. Jos en ehkä muita niin jaksakaan ruveta kuivailemaan, kamomillat kuitenkin otan talteen. Ehkä siinä on jo vähän syytä huonoon kylväytyminseen 
Hei kamomillan ystävät! Kylvin kamomilla tänä vuonna ensimmäistä kertaa pussillisen. Hyvin viihtyy hiekkaisella ja paahteisella paltalla ja kukkia tuli ensimmäisestä korjuusta jo litran verran. Nyt mietinkin vain hyvää kuivausmenetelmää ja aikaa. Onko kellään tietoa onko kamomillan öljyt niin haihtuvia, että pikainen kuivurissa kuivauskin ne haihduttaa pois (kuten käy esim. mintuille)? Nyt ne on levitetty ilmavasti saunan lauteille, mutta luin yrttien varastointitutkimuksesta, että parhaiten öljynsä säilyttää vain 2vrk kuivattu kamomilla. Lienee kuivattu jossain tehokuivaamossa, koska meidän saunassa yrttien kuivumisessa kestää useita päiviä. Vai saako kukat kenties jäädä vähän nahkeiksi?
Tutkimus löytyy tuolta: http://www.arctic-flavours.fi/binary/file/-/id/17/fid/335/
Enpä osaa vastata. Minusta kuivatuissa kamomilloissa ja mintuissa säilyy maku ihan hyvin koko talven ajan ja pidempäänkin. Maku taitaa kyllä tulla esille parhaiten vasta kun kuivattu lehti/kukka on saanut takaisin kosteutta teessä tai ruuanlaitossa tai jos sitä pitää suussansa vähän pidempään. Olen kuivannut ihan huoneenlämmössä ja en ole koskaan mittaillut aikaa sen kummemmin. Ovat joutuneet kuivumisensa jälkeen odottamaan vähemmän tai enemmän aikaa, että olen saanut purkitettua.
En minäkään ole viitsinyt laittaa kuivuria päälle kamomillan kukkien takia, joita on kyllä mulla ollut yleensä aika vähän. Hyvin ne ovat kuivuneet pellin päällä keittiössä huoneen lämmössä. Jos saa ne ripoteltua tarpeeksi harvaan, niin etteivät koske toisiinsa, kuivuvat minusta aika nopeasti.
Siellä meidän hehtaari tyhjällä tiluksella nuita kasvaa villinä. Pidettiin ihan rikkaruohona.
Ettei vain Pienpuutarhurin tiluksilla kasvaisi peltosauniota? Näyttää muuten ihan samalta mutta kukkapohjus erilainen. Tosin kyllä kamomillakin villiintyy ja voisi pärjätäkin teidän korkeuksilla.
Yhden päivän kuivaamisen jälkeen kukat on lähteneet hyvin kutistumaan eli tuskin tarvitaan kuivuria. Suunnilleen kahden päivän kuivausaika voi jopa olla ihan mahdollinen.
Makuhan saattaa säilyä pidempään kun osa vaikuttavista aineista joiden takia kamomillaa erityisesti viljelen. Paras unilääke on kuppi kamomillateetä iltaisin jos tuntuu rauhattomalta! 
Kyllä siellä mridän pohjoispohjammaalla kasvaa kumpikin. Tunnen tuon peltosaunionkin jonka toinen nimi on saunakukka.
Niin, tuo maku ja tuoksu on ainut analyysikeino, joka meillä kotona on käytettävissä.