Kani

Onko kellään kokemusta orvoista kaninpoikasista ja niiden hoidosta?

Mulle lankesi keinoemon tehtävät eilen kuudelle 5vrk ikäiselle nahkäkääryleelle.Pullo/pipettiruokintaa kissanpentujen maitojauheella lämpötyynyn päällä 3 tunnin välein n.2millilitraa kerralla on tuntunut hyvältä.Paremmilta vaikuttavat kuin tullessaan hoitooni.Kovasti olivat saaneet edesmenneeltä emoltaan selkään,kun kaikilla jotain haavereita.Yhdeltä korvat järsitty,toiselta takajalan varpaat,toinen kives,hampäänjälkiä päässä…Ei ole helppoa olla pupuvauva :frowning:

Olisiko kellään mitään vinkkejä mahdollisista vitaamiinilisistä tms?

Poikaset on kaikki ihan terhakkaan oloisia,syö ja kakkaa hyvin.Jos kaikki jää henkiin niin ajattelin jättää meille sen jolta puuttuu korvat ja sen jolta puuttuu takajalka ja kives.Mamin reppanat rakkaat.

Yks tärkeä juttu on, että kaninpoikasten tulis saada aikuisen kanin ns rypälekakkaa (umpisuolipapanoita), pystyäkseen muodostamaan oikeanlaisen bakteerikannan suolistoonsa ja niistä saa myös vitamiineja. Eli terveen kanin aamukikkaroita keräilemään, pieni, tuore nokare maidon sekaan kerran päivässä. Biobakkia voi myös lisätä, vaikka joka annokseen hippunen :). Mitään erityisiä vitamiineja en tässä vaiheessa antaisi, saattavat aiheuttaa vatsaoireita muutenkin herkille masuille, kun se maito ei ole sitä mamman maitoa.

Tsemppiä vauvoille ja hoitsulle <3

(ei ollut tarkoitus peukuttaa omaa kirjoitusta, painoin väärää namiskaa :D)

Lissu: kuulostaapa kauheilta vammoilta. Tsemppiä vauvojen hoitamiseen. Toivon parasta. Mulla ei ole mitään kokemusta poikasista, mutta kuten Anne-64 edellä mainitsi, niin olen myös ymmärtänyt, että oikea bakteerifluora on tärkeä. Ja meidänkin jussikat kyllä syövät omia (aamu)tuotoksiaan. Onko sulla joku paikka, josta saat kaninpapanoita? Vai lähetänkö postitse :slight_smile:

Toivotaan, että kaikki menee hyvin ja heistä kasvaa reippaita pupuja. Voimia !

Miks mammakani on ollu vauvakaneille nuin vivanen? Onks se ihan yleistä, että net saattaa vauvakaneille tehä tommosta vai eikö tuolla mammakanilla ollu kaikki purut ihan kuivia?

Kiitokset avuista Anne-64! Tuo pipanamaidon teko ei käynytkään mielessä vaikka tiedän aikuisten kanien niitä popsivan.Meillä on itsellä kaksi urospupua ns tallipupuina,että ei muuta kuin aamupipanoita noukkimaan :slight_smile: Eli kiitos vaan Pisamakello,ei tarvii laittaa postitse :smiley:

Sen aamupipanan täytyy tosiaan olla ihan just pipanoitua ja kunnolla madotetusta kanista. Jos siihen ei ole mahdollisuutta, niin sitten pelkkää biobakkia. Itse aikanaan kyttäsin vieressä ja odottelin, että kani pipanoi ja kiireellä väliin, ennnen kuin hotkaisi “herkkunsa” itse :D. Vähänhän toi on hankalaa, mutta epäpuhtauksia ei pahemmin sais tulla mukaan :).

On sulla Lissu aikamoinen urakka noiden kanssa, paljon voimia toivottelen :slight_smile:

Nyt olis neuvot ja kokemukset tervetulleita koskien kanin ulkohäkkiä. Semmonen olis tarkoitus rakentaa pikapuoliin.

Mikä verkko on paras tai ainakin hyvä? Minkkiverkkoko? Mitä kannattaa ottaa huomioon häkkiä rakennettaessa? Hyvä korkeus? Kannattaako "lattia" jättää ihan nurmikolle vai olisiko viisaampaa laittaa esim betonilaatat? Kanimme ei tosin kaivele mutta… jne.jne.

Meillä on kanilla sisätiloissa häkkinä 2m pitkä rakennettu häkki joka on minkkiverkkoa ja tietenkin puuta. Mutta ulkohäkki tulee olla kyllä suurempi.

Mikä mahtaa olla kanien keski-ikä? Oon lukenu palstaa jos toistakin ja tieto vaihtelee aikalailla. Meillä kani täyttää syksyllä 6v.

Isot kanit jäävät lyhyempi-ikäiseksi, mitä pienet.

Esim ranskanlupilla 6 vuotta on jo paljon, kun taas maatiaiskaneilla/risteytyskaneilla ja kääpiökaneilla on 6 vuoden ikäisenä vielä vuosia jäljellä, jos ei sairastu mihinkään.

Kiitos ElluK vastauksestasi. Meidän Väinö on kääpiölupan ja hermeliinin risteytys vissiin. Ihan takuu varmaa ei ole. Jospa Väpällä on sitten vielä monta monituista vuotta jäljellä.

Ps. ethän kopio Väinöni kuvaa.

Oi kun ihana Väinö.

Pupuset syövätkin poski vasten poskea . Toisiinsa tottamisvaihe oli hankala, kun tyttö ei ollut kovin kiinnostunut Teuvosta, vaan veti sitä köniin. Nykyään ollaan kuin paita ja peppu.

Tämä voisi mennä aivan vuohenputki-keskusteluunkin, mutta laitan tänne. Vuohenputket ovat herkkua kaneille (itsekin sitä samalla syön ku keräilen pupeleille). Eli jos joku ei tätä tiennyt, niin on hyvä harrastus repiä kerran päivässä ämpärillinen vuohenputkea omille pitkäkorvilleen.

Omiin kuviin olen laittanut kuvia meidän järsijöistä, laitetaan nyt tämä tänne. Emmasta (musta) on värinsä takia vaikea saada näkyviä kuvia, muutenkin on sellainen päällepäsmäri. Iltaisin oikein huvittaa neidin touhut, kun ottaa koko reilun 80 neliön käyttöön ja juoksee edestakaisin "päättömänä". Kun oikeasti on tapana vain maata rötköttää jossain, ketarat levällään.
Näillä on hyvät oltavat(luulisin), monella ihmiselläkään ei ole näin isoa pihaa, saatika pihaa ollenkaan (kerrostaloasujat)

Kuva on otettu toukokuun alussa ja huomaa, että karvanlähtö on menossa. Näitä sitten aina keväisin revin ja laitan muualle linnuille pesintävärkiksi.

Meillä on kans Väinöllä karvanlähtö ja sitä karvaa riittää.

Kiitos ElluK vinkistä. Kävin vuohenputkea tontin perältä. Hyvin uppos. Tosin tarkistin vielä netistä, että otin varmasti oikeaa kasvia.  En ollu ihan varma onko vuohta vai muuta.

Kyllä kerrostalonkin asukkailla on piha, ainakin meillä. Pihalla on vuorotellen koiraa, kissaa, kania ja marsua. Ja istutuksiakin löytyy…

Huhhulihuuu… Minä täällä kyselyiässä taas. 

Onko kellään tietoa mistä sais edullisimmin 80cm korkeaa minkkiverkkoa? On siis ulkohäkki rakenteilla.
Onko mitään myrkytöntä ainetta, jolla häkin ja mökin puuosat voisi lotrata?

Osaisikos täällä kukaan auttaa tämmöisessä ongelmatilantessa: meillä on 2-vuotias kääpiöluppapoika (leikattu). Kani on luonteeltaan aivan mahtavan kiltti ja seurallinen, ihanteellinen lemmikki. Ei pure eikä uhittele, ei puolusta häkkiään eikä vahdi reviiriään.

Ongelmaksi on nyt kuitenkin muodostunut se, että kani ei ole yhteensopiva meidän 1v. pojan kanssa. Olen tässä odotellut josko he sopeutuisivat toisiinsa - tai lähinnä kani siis- mutta huonolta näyttää. Poika pitää tietysti aika lailla meteliä, kiljuu ja paukuttaa milloin mitäkin. Meillä on sen verran vähän tilaa, että kanille ei saada rauhallista huonetta. Jokaisessa huonessa nukkuu joku paitsi olohuoneessa, jossa kani nyt asustelee. Kokeilimme pitää kania tyttömme huoneessa, mutta kani on yöaikaan sen verran äänekäs, että se ei onnistunut.

Lisäksi poika on aivan rakastunut kaniin, mutta hellyydenosoitukset on tietysti vielä melko kovakouraisia . Niinpä kani lähinnä menee karkuun ja poika painelee perässä kunnes kani kyllästyy ja menee omaan häkkiinsä turvaan. Se nyt sitten on johtanut siihen, että kani oleskelee valtaosan ajasta häkissään ja on vapaana vain kun poika nukkuu. Ennen pojan syntymää kani sai siis olla vapaana aina kun olimme kotona.

Kaikki tuo on vaikuttanut kaniin niin, että se on kovin stressaantunut. Se järsii häkkinsä kaltereita, repii välillä omaa tassuaan tai sitten se on aivan flegmaattinen ja kieltäytyy tulemasta häkistään pois ollenkaan. Olen alkanut kallistua siihen vaihtoehtoon, että meidän on etsittävä kanille uusi koti. Sydäntä riipii katsella sen kärvistelyä, kun tilanne ei näytä parantuvan ollenkaan.

Niin se visainen kysymys sitten. Eli mistä tai miten kanille uusi koti? Kani on niin hyväluonteinen ja ihana, että haluan sille ehdottomasti hyvän kodin. Tai kai jokainen eläimestään luopuva haluaa. Olen joitain ostetaan -palstoja katsellut, mutta siellä etsitään aina pentuja. Joitain ilmoituksia olen nähnyt, jossa halutaan ilmaiseksi kani ja joskus vielä tarvikkeetkin kaupanpäälle, mutta sellaisille en kaniani missään tapauksessa anna!

Onko siis ajatuksia tai ehdotuksia?

Lyhyesti vastausta. Minä otin Vännin Apulan kautta.  Pidän Väinön entiseen omistajaan säännöllisesti yhteyttä ja lähetän samalla uusimpia kuvia.