Juu ehdottomasti vaan listaa tänne!
Valkoinen kanna ensimmäisen, toisen ja kolmannen kerran. Myyty keltaiselle pienelle tipille siellä kolmannella rivillä!
Varastossa käynnin jälkeen. Mietin kannankin kohtaloa. Ostin kannan viime kesänä pienessä purkissa, ja myyjä sanoi siinä olevan yhden sipulin. Kanna oli kasvaessaan vääntänyt purkin ihan väkkyräksi, ja otin ja leikkasin purkin auki. Siitä multapaakun päältä näkyi neljä sipulia… en sitten tiedä kuinka monta sipulia mullan alla oli. Tuuppasin koko paakun vain isompaan astiaa, ja kesän jälkeen vein varastoon. Nyt kävin kannaa katsomassa ja mullan alta tulee piippoja. Mitähän sille tänä keväänä kannattaa tehdä? Pitääkö multapaakku purkaa, ja mukulat erotella, vai annanko kasvaa vanhassa ruukussa, koska se on jo lähtenyt kasvamaan? Kuinka monta sipulia on hyvä istuttaa ryhmiksi? Milloin kannaa kannattaa ruveta esikasvattamaan, jotta se ehtii kukkia?
zaira, se tekee niitä mukuloita/juurakkoa kokoajan lisää, mä nostan omani maaliskuun tienoilla sisälle, vaihdan mullat ja lisään kanankakkaa ja siirrän isompaan ruukkuun, olen saanut pari terrekottaruukkua halki kun kasvattaa juuria niin paljon, muovinen antaa paremmin periksi jos kasvaa kovaa vauhtia. Jos haluat niin voithan jakaa ne juurakot, mutta kun on iso ruukku niin mahtuu hyvin kasvamaan siinä kasassa.
En minä mitään tehnyt, lykkäsin ne mullan alle ja nyt ovat kaikki itäneet, jossain vaiheessa koulin ne sitten omiin purkkeihinsa.
Kukkimisen alkamisesta en tiedä mitään, ensimmäinen kokeilu tämä on.
Ostin viime syksynä taimimyymälän loppuunmyynnistä kannanrotiskon, napsaisin kuivettuneet lehdet poikki ja laitoin perunakellariin niin hyvineen. Eilen hain sen ikkunalaudalle, ja näyttää nyt tältä: Kyllä siellä jotain elämää on.. en ole vielä päättänyt laittaisinko maahan kesäksi, vai nätimpään ruukkuun vaan. Sanko saattaisi olla kätevä. Tarviskohan tämä nyt lannoitusta paljonkin tässä vaiheessa ja piisasiko ihan substraali?
Ostin viime syksynä taimimyymälän loppuunmyynnistä kannanrotiskon, napsaisin kuivettuneet lehdet poikki ja laitoin perunakellariin niin hyvineen. Eilen hain sen ikkunalaudalle, ja näyttää nyt tältä: Kyllä siellä jotain elämää on.. en ole vielä päättänyt laittaisinko maahan kesäksi, vai nätimpään ruukkuun vaan. Sanko saattaisi olla kätevä. Tarviskohan tämä nyt lannoitusta paljonkin tässä vaiheessa ja piisasiko ihan substraali?
Valitettavasti en osaa lannoituskysymykseen vastata. Uutta kysymystä vaan pukkaa: näkyikö kannassa jo eilen jotain elämää?
Mulla on kanna autotallissa, eikä siinä ole tapahtunut vielä yhtään mitään.
Ei, kyllä se oli tuon tehnyt jo kellarissa. Ehkä siellä on liian lämmin tms… alle 10 kuitenkin ainakin ovensuussa, ehkä kannan kohdalla oli lämmempää.
Tällaisia ovat pienet taimet, kylvetty viimekuussa, toissapäivänä koulittu.
Vauhdilla kasvavat nämäkin.
Onpas komeita taimia Minkä sortin cannaa ovat?
Oikein hyvän näköisiä ja tanakoita
Jaahas mitähän pussin kyljessä luki, vai onko hoyabellalla lähempänä pussi.
Tällaista luki pussissa: Canna, Tropical Mixed Fi
Cannoista
on harvoin kirjoitettu missään lehdissä tai kirjoissakaan. Siksi
suosittelen asianharrastajia etsimään käsiinsä parhaillaan myynnissä
olevan OmaPiha -lehden.
Siinä on nyt hyvä juttu Cannoista ja niiden hoidosta, joten se kannattaa lukea tarkkaan!
Tässäpä yksi ruukuista, istuttettu juurakot ehkä peri, kolme viikoa sitten.
Ajattelin tilata postimyynnistä kun olivat suht halpoja, mutta kerkiääköhän kukkimaan kun postittamisessakin menee vielä oma aikansa. Mahtavia alkuja pirkkiksellä.
Minulla on ollut koko talven yksi kanna ikkunalla kasvamassa. SIllä oli ostettaessa niin pieni mukula, että ei kukkinut kesällä, joten leikkasin varret poikki (etten toisi sisälle punkkeja)ja laitoin ikkunalle. Nyt punalehtinen Kanna on noin metrin mittainen ja sillä on viisi vartta.
Tuli vain mieleen, että tuleeko joka varteen vain yksi kukinto ja mitä varrelle sen jälkeen tapahtuu? Vai tekeekö samaan varteen useampiakin kukintoja?
Voi ei! Raakilta saamani kirjavalehtinen kannani on ilmeisesti siirtynyt taivaallisimmille kasvumaille. Viime kesänä jaoin sen vielä kahteen isoon ruukkuun, kun niin komiasti kasvoi ja oli nyrkin kokoiset juurimukulat. Nyt ihmettelin, kun mitään ei alkanut näkymään, vaikka olivat olleet pois kellarista jo pitemmän aikaa. Tarkempi tarkastelu osoitti, ettei eloa tule varmasti enää olemaankaan. Ja kun ne oli mun lempparit ja pihani komistukset. Kyllä mä jaksoin niitä ihastella. Nyt on sitten niin pahamieli että.
Tänään vihdoinkin sain aikaiseksi laittaa kannat ulos. Hieman hevon peetä ja kompostia kyytipojaksi. Toivottavasti ehtisivät kukkimaan tänä kesänä. Viimekesä oli niin kylmä ja sateinen etteivät tehneet yhtään kukkaa. Lehdet kyllä olivat komeat.