Ajattelimme antaa puutarhurointiin hurahtanaalle ystävällemme synttärilahjaksi kanttausraudan. Millaista/minkä merkkistä (Fiskars/tai joku muu merkki) suosittelette ja miksi juuri tuo meidän kannattaisi ostaa (perustelut)?
Itselläni ei ole kanttausrautaa, joten voisiko joku teista kanttausraudan käyttäjistä laittaa jonkinsorttisen havainnollistavan kuvasarjan siitä, miten kanttausraudalla työskennellään. Miten kyseinen työkalu toimii?
Mä tykkään siitä Fisun mustasta kantikkaasta. Sillä kun polkaisee menee vähän tiivisempäänkin maahan. Gardenan ja Wolfin puoliympyräkin toimii, vaatii tekniikka vähän harjoittelua enkä siis ole jaksanu opiskella, on jotenkin pienimuotoisemman tuntuisia kuin tuo Fisun.
Pehmeässä maassa (Alanin ruohokentillä…)ihan näppärä, kun voi “työntää” reunaa auki, mutta tosielämässä ei taida montaa sellaista paikkaa löytyä…
Minulle Fiskarsin terä on liian korkea. Gardenan puoliympyrällä olen tehnyt ja se on sopivan matala, jotta riittää jalkaterän nosto, ei tarvitse koko jalkaa ja ajoittain kipeää polvea nostaa korkealle. Samoin sen leikkaama ‘annos’ on sopivan syvyinen vaikka polkaisee säätelemättä, syvempään kuopaisevalla joutuu rajoittamaan polkaisun voimaa ja sehän on raskaampaa kuin polkaisu itse.
Gardenan vaan on hiukan huteran oloinen siitä vaihdettavien terien liitoskohdasta ja olenkin himoiten katsellut Villiniityn myymää puuvartista kanttausrautaa - sellaisen kyllä voisin ostaa puutarhayställeni isojen päivien lahjaksi, mutta itselle tuntuu kovin kalliilta - 89 erkkiä on paljon vaikka kauniistakin lapiosta8)
Pari kesää olen kuitenkin kanttaillut tuolla Gardenan vehkeellä on se kestänyt - raskasta savea en vaan sillä kyllä ensi kanttauksessa käännä ympäri, sillä varsi varmaan tuosta liitoksesta katkeasi…
miten kantataan? siis ostin tuollaisen kanttausraudan tuon wolfin ja sekö vaan lyödään maahan vai pitääkö sillä tehdä jotenkin vinoon?
Tumpeloinen, etsipä vanhoista ketjuista sanalla kanttausrauta, sieltä löytyy hyvät ohjeet
Tässäpä pari ennen-jälkeen -kuvaa kanttausraudan jäljiltä.
Samalla jasmikkeesta katkesi muutama erittäin kuiva oksa.
Tyvellä näkyy hyvin se uusi kasvu, jota pensas alkoi pukata tulemaan keväisen voimakkaan karsimisen jälkeen. Tämä on ihana pensas, mutta aikamoinen murheenkryyni kuitenkin. Tästä on tosi vaikeaa saada siistiä.
Minä myös liputan kanttausraudan puolesta!
Äängh intopii, ei meinaa tulla kanttausraudalla noin siistiä jälkeä minun käsissä! Mutta taitaa mun ongelma ollakin siinä, että huolella pitäisi myös sitten poistaa röhnät siitä reunasta…
oioi, kuinka siistiä jälkeä tuolla kanttausraudalla saa, tuollainen vekotin pitäisi tännekin hankkia… ja kiireesti!
Mun kanttausrauta on sellainen ikivanha lapio,puukahvainen ja alareuna suora:D On kai sillä nimikin, vaan en tiedä!
Joskus olen hätätilassa käyttänyt myös puukkoa…(ei saa semmoista , puukko ei tykkää
mutta silläkin saa tuhtia nurmen reunaa leikattua)
Oikeasti on kanttausrauta mainio peli
Intopiillä näkyy olevan ihanan mureaa mustaa multaa. Minun savessani kanttausrauta ei ole parhaimmillaan; se pitää nuolla puhtaaksi joka iskun jälkeen ja joka ikinen paakku hajottaa. Síksi olenkin tehnyt (teettänyt) suurimpaan osan penkkien reunoista betonikivireunan. Pitäisi sekin tosin vähintään kerran vuodessa siivota.
Minulla on Gardenan puolikuu, ihan näppärä peli sinällään.
Pistäkääs joku kuva ite kanttausraudasta
No ompahan mielenkiintoisen näkönen vekotin, ohan paketissa käyttöohjeet jos tommosen ostais
mä en voinu ostaa tota fiskarsin ku en millään saanu päähäni kaupassa että miten sitä voi käyttää? miksi se on ton mallinen? ostin semmosen puolikuun mallisen, mutta en siltikään käsitä miten käytetään. Lyönkö vaan maahan vinossa (45 asteessa) ja nostan sillä maata pois vai?
Youtubesta löytyy ohjevideoita vaikka kuinka paljon. Tässä yksi sellainen sille puolikuun malliselle
Mulle mies teki fiskarsin kanttausraudan mallisen ja itsekin mietin miten se pelaa mutta kokeilun kautta alkoi idea hahmottua. Ensin tein uloimman reunan hieman vinosti maahan polkaisemalla ja sisemmän reunan pystysuoraan. Maan välistä irroitin talikolla. Savimaa mutta koska se oli kosteaa niin irtosi hyvin. Täytyy vielä kuivaan maahan kokeilla kumpi on parempi ja siistimpi. Periaatteessa suorareunainenkin lapio toimisi mutta vinoreuna uppoaa maahan helpommin.