Mie en ymmärtäny tuota Fiskarssin kanttausraudan mallia ja ostin Gardenan. Ja helppoa on ku heinänteko. Ja miten siistiä sillä saa aikaseksi. Hyvä vehje!
Mistä sä sen löysit?
Tässä mun versio kanttausraudasta:
Viime kesänä alkoi ärsyttämään, kun tein nurmikolle kukkamaita ja lapionpisto oli liian syvä, kun ei olis tarvinnu kaivaa ku sen 15 senttiä. No onneks tuli poijjaat just sopivasti käymään ja lainalapsi vetäs lentävällä mulle "kaarevan" kanttauslapion .
(pakko tulla korjaamaan kirotusvireet, sitä se teettää ku puhuu samanaikasesti puhelimeen ja kirjottaa)
Tommosen kanttausraudan mäkin tajuun mut en sitä fiskarssin ja ohan tuo taketeesin juttu paljon paremman näkönenkin
Kait se fiskarsi on yrittänyt keksiä pyörää uudestaan. Sen verran mainonnan uhri olin että sen teetätin
Tämä näyttää ihan samalta kuin se Fiskarsin, muistaakseni norjalainen, ostettu HongKongista muutama vuosi sitten. Vinoa reunaa myös ensin ihmettelin, mutta se on ihan oikeasti hyvä. Kun etenee se vino reuna edellä, on hyvin helppo saada leikatuksi tasaista reunaa. (Tosin onnistuu se varmaan muunkinlaisella välineellä.)
Ai että, ja minusta juuri tuollainen “fiskarsmalli” on vallan kätevä. Teen juuri samoin kuin Jatuuli, etenen oikealta vasemmalle (himppasen hankalaa, kun olen vaikeasti vasenkätinen ja -jalkainen). Oikealla jalalla painautan tuota rautaa sen “lipan” päältä ja käytän vasenta jalkaa tukijalkana. Siirryn maata “rouskuttaen” pikkuhiljaa vasemmalle, ja kun on sopiva pätkä rouskutettu, sitten menen uudestaan sieltä penkin puolelta. Nostelen tuppaat ylös ja siivoan ylijäämäroskat. Hyvä tuli!
Fiskarsmalli on käytössä erinomainen. Isäntä jurnutti alkuun että eikö se ole sama kun vaan lapiolla toskaa vaan kun Fiskarsia kertaalleen kokeili niin nakkasi lapion nurkkaan. Tykkään vallankin siitä että se ei ole kaareva vaan suora. Kovassa käytössä on ollut ja tulee olemaan jatkossakin.
(Intopii, Fiskarshan tekee saksiakin vasenkätisille, miksei sitten kanttausrautoja vasenjalkaisille?)
Kauankohan tuollai siistitty kukkapenkin reuna pysyy sitten siistinä? Pitääkö joka nurmikonleikkuun yhteydessä kantata?
Kanttaan yleensä vain silloin, kun tulee tarvetta vähän laajentaa kukkapenkkiä (tulee melko usein), ei suinkaan jokaisen nurmikonleikkuun yhteydessä. Reunahan pysyy aika siistinä pitkään, jos leikkurin toisen puolen pyörät kulkevat hieman mulloksen puolella.
Tuohon kuvaan myös tekstiä :D, itse kanttaan samantyylisellä lapiolla kuin Tagetes, olen kaivanut ojan, laittanut sanomalehtiä ja päälle sepeliä/kivituhkaa. Helppo pitää siisteinä reunat, kukkapenkkejä ei kyllä oikein saa suurenneltua, mutta ei kyllä ole ollut tarviskaan.
intopii, miten minusta näyttää tuo Jatuulin kanttauslapio ihan “unisex”-mallilta, eli ettei väliä onko vasen- vai oikeakätinen… voi mennä vasemmalla tai oikealle. Vai näenkö väärin? On siinä ehkä se lapeosan päällä oleva kamana vai mikä lie vain toiselle puolelle menevä, mutta rajoittaako se käyttöä?
Joo, kääntämällä rauta toisinpäin siitä tulee vasuri, eikö?
NN, “virallisesti” kanttaus tehdään tyyliin pari kertaa kesässä, eli jos vaikka neljäkin kertaa jaksaa käydä läpi pysyy hyvin siistinä.
Kai se on pakko mullakin tuollainen hommata, näyttää niiin hyvältä nuokin been kuvat! Ihania.
Ajattelin vain että jos joka viikko pitää olla niitä kaivamassa, niin ei kyllä jaksa.
Täytyy kyllä myös itse vaikeasti vasurina sanoa, ettei mistään oikeakätisten työkaluista tule kääntämällä vasenkätisille sopivia. Tai sitten en itse kumminkaan osaa soveltaa niitä, tulee vaan kummallisia kääntöjä ja toivottomia liikkeitä joilla ei saa aikaiseksi mitään. Siksi mulle pitää olla aina mahdollisimman neutraalit vermeet jos ei ole mahdollista saada vasurivempaimia. Oksaleikkuredenkin pitää olla alasinmallia.
bee!! Sinä sen sanoit. Olen aina ihmetellyt, miten joskus VOI olla niin hankalaa saada ohileikkaavilla siistiä jälkeä aikaiseksi. Hemmetti, nehän on oikeakätisille. Voi villahousut, miksen ole tuota ymmärtänyt.
Eltsu ja muut: joo, se on periaatteessa unisex-malli, eli voisi toimia kääntämällä myös meille vasenjalkaisille, mutta kun ei se silti ole sama asia. Se on ihan niinkuin leikkaisi oikeakätisten saksilla. Jälkeä syntyy, mutta… joku siinä vaan mättää. Zibuli, tekisivätpä vaiin vasenkätisille ja -jalkaisille muitakin kuin niitä yleissaksia…
Minä kaipasin joskus vasurin työntömittaa, mutta nyt pakosta olen oppinut lukemaan sitä ylösalaisin